Ämnet engagerar, kul!

Det är med skräckblandad förtjusning man läser era svar.
Man kan konstatera att det är mycket arbete och många osäkerheter kring huset som kan (troligen) dra med sig stora kostnader.

För ert intresse hittar ni huset här:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=2253765

Budgivning är nu påbörjad och ligger över vårt tänkta pris. Vi kommer inte att gå vidare med bud.
Vi var fullt beredda att viga några år av våra liv åt ett projekt likt detta, men klart det måste vara anpassat efter oss och vår livssituation. Det är helt klart en svår avvägning och lätt att dras med i en romantisk bild av vad arbetet innebär.

Jakten går vidare.

• Gilla
andost och 3 till
  • Laddar…
J
Mäklarbilderna ger ett annat intryck än de bilder i första inlägget och texten. Därmed inte sagt att det är lite jobb... :) Såg dock värt att renovera huset och att läget motiverar en hyfsad monetär insats.

J
Mäklarbilder är alltid mäklarbilder. Dessa bilders syfte är att sälja. Inte att berätta sanningen.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Mäklarbilderna ger ett annat intryck än de bilder i första inlägget och texten.
Det är det mäklarbilder är till för.:rolleyes:

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Sen angående läget, det ligger mitt ute i öde skogen i Värmland. Jag vet inte hur priserna är där, intresse från norrmän?
Hursomhelst, ska man anlita en byggfirma för renoveringen så räcker nog inte en miljon, kanske går det åt 1,5-2. Är huset värt det efteråt?
Det gäller att hitta någon som åker ut i skogen och jobbar också, allt material ska transporteras dit.
En fördel är läget nära sjön, det bygglovet hade inte gått att få idag. Renovera är nog det som gäller, river man kåken kanske man inte får bygglov til en ny.

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Sen angående läget, det ligger mitt ute i öde skogen i Värmland. Jag vet inte hur priserna är där, intresse från norrmän?
Hursomhelst, ska man anlita en byggfirma för renoveringen så räcker nog inte en miljon, kanske går det åt 1,5-2. Är huset värt det efteråt?
Det gäller att hitta någon som åker ut i skogen och jobbar också, allt material ska transporteras dit.
En fördel är läget nära sjön, det bygglovet hade inte gått att få idag. Renovera är nog det som gäller, river man kåken kanske man inte får bygglov til en ny.
Osäker, men jag tror det var en och annan tysk på visningen.
En aspekt vi har är att inom 2-3år ska köpas hus och stugan får inte bli en för stor bromskloss.

Här är det ju ett klassiskt fall av läge läge läge. Man betalar för tomten. Byggnaderna är snarare en belastning.
Vilket faktiskt speglas i priset för en gångs skull.

Magiskt fin tomt med vattnet framför. Men ja. Man ska antagligen ha tid och kunskap eller pengar (Eller helst båda delarna) :)

@mattias_karlsson Jag tänkte som ni när jag letade hus och tittade på en del fritidshusrenoveringsprojekt. Ska jag vara ärlig är jag glad att jag inte köpte och kan fokusera helt på huset. Ska ni ändå köpa är det bättre spara som fan nu och istället ha mer pengar till huset.
Hyr semesterboende om ni vill ha "husfeeling" innan ni köper :)

MKAR mattias_karlsson skrev:
Osäker, men jag tror det var en och annan tysk på visningen.
En aspekt vi har är att inom 2-3år ska köpas hus och stugan får inte bli en för stor bromskloss.
Det där är absolut inte färdigt inom 2-3 år, så det är nog bra att ni hoppar av det :)

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Obervera även att tomten inte går ner till sjön, det är en remsa på 15-20 meter med samma ägare som skogen runt om. Därav "servitut på brygga" i annonsen.

Fotografen Fotografen skrev:
Obervera även att tomten inte går ner till sjön, det är en remsa på 15-20 meter med samma ägare som skogen runt om. Därav "servitut på brygga" i annonsen.
Lite kuriosa, remsan du ser vid sjön är betesmark och tomten är inhängnad.
Vid visning hade man tagit bort den del av hägnet så man enklare kunde komma ned till vattnet.
Det var tydligt att vid blöta dagar kan det bli lite lerigt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Här är det ju ett klassiskt fall av läge läge läge. Man betalar för tomten. Byggnaderna är snarare en belastning.
Vilket faktiskt speglas i priset för en gångs skull.

Magiskt fin tomt med vattnet framför. Men ja. Man ska antagligen ha tid och kunskap eller pengar (Eller helst båda delarna) :)

@mattias_karlsson Jag tänkte som ni när jag letade hus och tittade på en del fritidshusrenoveringsprojekt. Ska jag vara ärlig är jag glad att jag inte köpte och kan fokusera helt på huset. Ska ni ändå köpa är det bättre spara som fan nu och istället ha mer pengar till huset.
Hyr semesterboende om ni vill ha "husfeeling" innan ni köper :)
Oh ja! Det var läget som drog oss. Sen såg vi helt klart potentialen i huset.
Det känns väldigt tråkigt att man låtit huset förfalla som det gjort pga osämja.

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Man måste inte överdriva allt heller och ska man ha det som sommarhus och inte bostad så är det ju fullt användbart som det är. Fixa taket bara och resten kan ju vara som det är typ eller fixa när man har lust.
Tycker det är allt för vanligt att man köper nåt och sen räknar med totalrenovering från dag ett. Allt måste liksom fixas direkt och så kommer man halvvägs och lessnar och det tär på relationer och gud vet allt. Man har så höga krav på allting liksom........Det ska vara perfekt in i minsta detalj. Annars kan man inte vara där typ..........

• Gilla
Fartland och 6 till
  • Laddar…
Vi har nu varit och tittat på en ny stuga.
Det uppkom även ett par frågor den här gången.

Stugan har en inredd vind med vad vi tror, en tillbyggd takkupa.

Något som däremot gjorde oss aningen oroliga var att ägarna verkar ha sågat av takstolarna.
Det är totalt 5 takstolar och ingen tydlig avväxling finns, förutom en vertikal balk som är placerad nära murstocken.
Mäklaren kunde inte direkt svara på om det fanns bygglov/konstruktionsritningar etc, hon skulle återkomma.

Skulle tro att renoveringen gjordes tidigt 2000-tal.

Hur tycker ni att detta ska hanteras?
Planen nu är att vid eventuellt bud och köp att ta in en konstruktör. Är konstruktionen inte godkänd vill jag gärna ha en klausul i kontraktet som gör att man kan dra sig ut i värsta fall.

• Inredd vind i stuga med synliga avsågade takstolar nära murstocken, säng och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte bara spika fast ett patentband till vardera sida av sängen, så håller sängen ihop huset ? ;)

På en mer seriös not, kolla hur det löst detta ordentligt. Har varit i ett hus som skevat ur, de hade stora problem.

MKAR mattias_karlsson skrev:
Vi har nu varit och tittat på en ny stuga.
Det uppkom även ett par frågor den här gången.
Appropå mitt råd tidigare i tråden. Om ni ska köpa hus om 2-3 år. är det inte bättre ta pengarna ni lägger på en stuga och spara ihop till det boendet?
Eller har ni så mycket över? :)

Detta året är det ju explosion bland att köpa fritidshus då man inte kan åka utomlands så man får rätt lite för pengarna...

Avsågade takbalkar sådär är faktiskt en ren katastrof ur hållfasthetssynpunkt.

• Gilla
Keld
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.