738 läst ·
3 svar
738 läst
3 svar
Är signerad offert bindande?
Hej!
Jag har signerad en offert med byggfirma för att utföra visst arbete. Tyvarr hantverkare inte dykt upp på avtalad dag och tid. Han ville skjuta fram arbetsstart vilket jag accepterat. Men samma sak igen då - kommer inte utan att ens informera. Nu vill jag anlita en annan firma. Finns det något bindande för mig i så fall?
Jag har signerad en offert med byggfirma för att utföra visst arbete. Tyvarr hantverkare inte dykt upp på avtalad dag och tid. Han ville skjuta fram arbetsstart vilket jag accepterat. Men samma sak igen då - kommer inte utan att ens informera. Nu vill jag anlita en annan firma. Finns det något bindande för mig i så fall?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Jag är lite osäker på om jag förstår exakt läget, men jag tolkar det som hänt så här:
Jag anser att du bör kunna meddela honom att förtroendet är förbrukat och att du vill anlita någon annan. Om han påpekar att ni har ett kontrakt så kan du väl svara med att han redan brutit mot det.
Sen om det håller juridiskt vågar jag inte svära på, men frågan ligger inte under juridik...
- Du och hantverkaren kom er överens om en offert och startdatum (och slutdatum?) skrivs in i avtalet som du signerar
- På avtalad dag dyker inte hantverkaren upp, utan att meddela sig
- Ni får kontakt och han vill senarelägga start och ni kommer överens om ett nytt startdatum
- Han dyker inte heller denna gång upp, utan att meddela sig
- Förtroendet är förbrukat och du vill anlita en annan för jobbet istället?
Jag anser att du bör kunna meddela honom att förtroendet är förbrukat och att du vill anlita någon annan. Om han påpekar att ni har ett kontrakt så kan du väl svara med att han redan brutit mot det.
Sen om det håller juridiskt vågar jag inte svära på, men frågan ligger inte under juridik...
Startdatum står inte i offerten, men vi har avtalat detta muntligt och även via sms. Skulle komma och börja jobba den 12 augusti. Kvällen innan rindge och sa att han kommer den 15 istället. Kom ej 15de heller, och svarade inte på telefonen. Till slut fick jag tag på han och fick veta att han är upptagen med privat ärende, men kommer idag. Idag kom ej heller, då har feber och mår inte bra. Sa att han skulle meddela mig senast kl 19 idag när och om han kan utföra arbete. Så ser det utFairlane skrev:
Jag är lite osäker på om jag förstår exakt läget, men jag tolkar det som hänt så här:
Är det korrekt uppfattat? Bara så vi är överens om förutsättningarna.
- Du och hantverkaren kom er överens om en offert och startdatum (och slutdatum?) skrivs in i avtalet som du signerar
- På avtalad dag dyker inte hantverkaren upp, utan att meddela sig
- Ni får kontakt och han vill senarelägga start och ni kommer överens om ett nytt startdatum
- Han dyker inte heller denna gång upp, utan att meddela sig
- Förtroendet är förbrukat och du vill anlita en annan för jobbet istället?
Klicka här för att svara