Min mor var ute med hunden i skogen och tappade nyckeln i helgen och låssmeden hade inte tid (förrän nästa vecka) så fick jag hitta en alternativ väg in. Det fanns förmodligen andra bra sätt men så här blev det. Väggen kan vara 5” tjock och jag lyckades såga mig igenom med en sticksåg. Nu är min fråga:

Behöver jag lasta av innertaket och byta ut den här regeln eller räcker det med att lägga/kila in en kloss och slå dit en bredare bräda på utsidan (jag tänker att en bredare ersätter de två läkten som ska sitta på var sin sida och jag spikar fast den i reglarna) på utsidan?

Oklart hur jag menar? Ställ gärna frågor.
Tack,

• Skadad dörrkarm med synlig träregel och isolering där det har sågats ett hål för att komma in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad dörrkarm med borttaget stycke där man ser träreglar och isolering, med inredning synlig i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Uppskuret hål i en trävägg nära dörrkarmen, med synlig isolering och skadad regel inuti.
    Skapa konto
Hade kilat in en kloss med ordentligt lim sen skruvat. Du har ju reglarna på sidan intakta.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
@Stefan N Ja, jag sågade endast av reglarna i mitten. Jag öpnade bara upp där jag behövde gå in och tittade inte högre upp hur det såg ut.
Är de bärande (hjälpande) eller kanske bara något som är spikat i reglen i mitten för att hålla karnarna på plats?

Någon annan som har någon kommentar på jobbet?

R
Såga till bitar som får plats i hålet , men ca 6 mm för korta , mycket trälim på dom och 4 kilar som inte är för branta , 2 på varje sida som slås in och spänner fast uppåt med lim på , då är du tillbaka på ruta ett i bärning

OK, tack. Så de där kilarna, ska de kilas in från var sitt håll eller hur menar du?
Som på bilden nedan?

• Illustration visar två kilformade objekt som kilas in mot varandra ovanför en rektangulär ram.
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
Precis då kommer det att bli bärning och lika starkt som före sågningen , det är bra med flera kilar så anläggningen på allt blir så stort som möjligt
Har du flera kilar kan du öka mellanrummet till 10-15 mm , se till att kilarna har en liten vinkel , det är bäst

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Mellanrummet som du nämner (10-15 mm) är det för att kilarna ska få plats (ovanpå)?
Känns som kilana blir tunna om det ska få plats 4 st. på 10 mm.

R
Det är för kilarna ska kunna ligga så tajt som möjligt mot varandra i hela utrymmet , därav att dom inte ska ha så brant stigning
och det blir så lite luft mellan dom som möjligt , att knacka in från två håll är perfekt och har ingen betydelse om det är flera kilar , det som räknas är anläggningsyta

• Gilla
Träflisa
  • Laddar…

1. Först kapar jag en regel (eller 2 blir det nog eftersom hålet är bredare än 2”) och limmar ihop dem så de blir en kloss som pressas in i hålet på bredden. Ovan klossen finns det utrymme (ca. 15 mm) för kilar.
2. Jag sågar till 4 kilar som är tunna, smetar på ett bra lim på alla sidor av kilarna och petar in dem från var sitt håll av hålet tills det är proppfullt.

Om det här ska bli tätt och bra så kommer det förmodligen sticka ut lite kil på båda sidorna som jag sedan bara slår av innan jag sätter på panelen igen.

Är de rätt uppfattat?

Att fyra reglar har använts till dena stolpe är ett tecken på dels att konstruktören bedömt att stolpens last är betydande, dels att stolpens så kallade knäcklängd är ganska stor på grund av de omgivande fönstren. Just nu är det lugnt eftersom det inte har kommit någon snö, men det dröjer inte så länge.

Eftersom stolpen främst är utsatt för tryckkrafter och de yttre reglarna är intakta går det bra att laga den med mindre bitar som kilas in. För att undvika sättningar tycker jag att varje regel ska lagas separat. Det bästa är då om man använder två svagt kilformade bitar per regel där de snedsågade ytorna är vända mot varandra så att man får en maximal inspänning. (Se nedanstående bild). Jag tycker man ska undvika små tunna kilar och det ska heller inte finnas någon luft i kilningen. Det behövs egentligen inget lim, det är bättre att låsa dem mekaniskt. Ett tunnt limlager kan dock fungera som smörjmedel, men bör inte appliceras förrän man konstaterat att kilarna är lagom stora.
Två kilformade träbitar uppställda mot varandra illustrerar metoden för att laga en regel utan lim.
Skapa konto

• Gilla
Huvudbrytaren och 2 till
  • Laddar…
R
Träflisa Träflisa skrev:
Är de rätt uppfattat?
Det är rätt , samt att du ska knacka in kilarna så dom biter . blir till att knacka lite på varje sida tills det inte går att få in dom längre , sedan vänta någon dag , gärna 2 så att limmet hinner torka ordentligt , det kommer att bli bra

J justusandersson skrev:
Att fyra reglar har använts till dena stolpe är ett tecken på dels att konstruktören bedömt att stolpens last är betydande, dels att stolpens så kallade knäcklängd är ganska stor på grund av de omgivande fönstren. Just nu är det lugnt eftersom det inte har kommit någon snö, men det dröjer inte så länge.

Eftersom stolpen främst är utsatt för tryckkrafter och de yttre reglarna är intakta går det bra att laga den med mindre bitar som kilas in. För att undvika sättningar tycker jag att varje regel ska lagas separat. Det bästa är då om man använder två svagt kilformade bitar per regel där de snedsågade ytorna är vända mot varandra så att man får en maximal inspänning. (Se nedanstående bild). Jag tycker man ska undvika små tunna kilar och det ska heller inte finnas någon luft i kilningen. Det behövs egentligen inget lim, det är bättre att låsa dem mekaniskt. Ett tunnt limlager kan dock fungera som smörjmedel, men bör inte appliceras förrän man konstaterat att kilarna är lagom stora.
[bild]
Tack.

Så hur låser jag kilarna mekaniskt?

Från insidan kan jag nog inte få dit något annat är ett metallbläck eller liknande men det blir svårt att spackla över den? På insidan sitter det endast lite masonit på reglarna och sedan tapet.

På utsidan kan jag däremot skruva dit något stabilare. Skulle jag kunna banka i de där två kilarna och sedan skruva fast dem i sidorna in i den regeln som redan sitter där. Det borde hålla dem på plats. Sedan skulle jag kunna skruva klädselbrädan in i kilarna (som också skruvas hela vägen upp)?

Är det något liknande du menar?

Ja, det är väl de två möjligheter som jag tänkte på. Antingen skråskruva fast kilarna eller sätta en täckbräda utanför, eller en kombination.

• Gilla
Träflisa
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det bästa är då om man använder två svagt kilformade bitar per regel där de snedsågade ytorna är vända mot varandra så att man får en maximal inspänning. (Se nedanstående bild).
[bild]
Nu har vi pratat på jobbfikat och vi är inte helt överens i den här frågan. Varför ska jag såga till två bitar med en vinkel istället för en (för varje regel)?

Blir det inte stabilare med en hel bit, som slås in och som är limmad i botten och på toppen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.