Jag har tagit en del leksaker ifrån ett hus där det med all sannolikhet springer råttor okontrollerat. Har badat av alla dessa leksaker med tvål i badkaret och det blev ju en del råttspillning i vattnet... det jag undrar nu är om leksakerna är okej att använda, eller om de på något sätt kan sprida smitta från råttorna?

• Gilla
Ginaxx
  • Laddar…
Det är ingen fara. Jag har själv tamråttor, för närvarande sju stycken, och det blir en hel del hanterande av spillning då.

Dessutom, det finns inga sjukdomar av vikt som kan överföras mellan råttor och människor. Förkylning kan gå från människa till råtta, men det är ganska sällan då våra förkylningar biter ganska dåligt på råttor. Jag har inte hört om något fall där det gått åt andra hållet.

Största problemet är om du har andra husdjur, som då eventuellt kan plocka upp ohyra från vildråttor. Människor behöver dock inte oroa sig, råttohyra går inte på oss (eller så ljög veterinären för mig när mina fick skabb från djuraffärens lösviktsfider...).

Med andra ord, skölj rent och slappna av. Det är lugnt.

Du ska däremot vara försiktig om det är sorkar, eftersom sorkfeber kan gå på människor. Det är dock lätt att se skillnad, råttpluttar ser ut som russin, medan möss och sorkar har pluttar som liknar bitar från stift från en stiftpenna. Möss och sork luktar dessutom mycket mer än råttor (fångade två möss förra vintern som jag inte hade hjärta att släppa ut i -35 grader och en halvmeter snö, och de två mössen stank mycket värre än sju råttor).

Hur är det med parasiter?, jag tänker väl mest på mask..

Menar du råttskit eller muslortar?

Jag hade för samvetets skull sprayat med klorin.

Hur vet du att det är råtta och inte skogssork? Skogssorkens avföring kan leda till sorkfeber.

"Smittspridning från skogssork till människa sker framför allt via inandning av damm som förorenats av sorkars urin och avföring eller via direktkontakt med saliv, urin eller avföring"

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/sorkfeber/

Hur är det med parasiter?, jag tänker väl mest på mask..
Ska inte gå på människor, men kan gå på vissa andra husdjur. I vilket fall, en avsköljning räcker.

när vi sanerarar råttskit använder vi friskluftmask, engångsoverall, gummistövlar, klorin i högtryckspruta..

• Gilla
Gävlebo83
  • Laddar…
Jag hade en incident där jag, en påse vingummin och ett okänt antal grekiska gnagare var inblandade. Ofrivilligt från min sida, delade vi på innehållet i påsen där jag åt först och sist. Att jag till sist insåg att det inte bara var jag som åt ur påsen berodde inte på att jag saknade några godisbitar utan på att det dök upp en ny sorts bitar i påsen. Jag fick ingasomhelst men av händelsen förutom like äckelkänslor.

• Gilla
Jimmy N
  • Laddar…
när vi sanerarar råttskit använder vi friskluftmask, engångsoverall, gummistövlar, klorin i högtryckspruta..
Låter som overkill tycker jag. Jag städar råttbur med disktrasa och vatten.

Troberg skrev:
som privat person kan man ju göra som man vill, sen är de ju skillnad på tamdjur o vilda djur

Troberg skrev:
Och sedan låter du ungarna komma o slicka på burgolvet.... Pyttsan

som privat person kan man ju göra som man vill, sen är de ju skillnad på tamdjur o vilda djur
Ja och nej. De kan drabbas av samma sjukdomar (även om det är vanligare bland de vilda). Råttor, tama eller vilda, är väldigt renliga djur, de har i princip fyra sysselsättningar: äta, sova, utforska och putsa sig. Tamråttor har dessutom ett femte beteende: gosa med människor.

Och sedan låter du ungarna komma o slicka på burgolvet.... Pyttsan
Nja, inte för att jag tror att de skulle vilja, men jag skulle inte varit orolig om de gjorde det. De hanterar råttorna, låter dem klättra på sig, låter dem gosa in sig och sova under kläderna, gosar och pussar dem och så vidare.

Enda egentliga problemet jag har med dem är när de är små eller gamla, då de tenderar att få vassare klor som man ibland slarvar med att klippa, vilket ger mysiga röda strimmor när de klättrar på mig eftersom jag är svagt allergisk, men det är det värt.

På det hela taget så kan jag rekommendera tamråttor som husdjur. De är smarta som en hund (tro mig, jag har haft båda), de är sociala som en hund, alltid glada när man kommer hem, vill jättegärna umgås med människan, en baggis att få tama (Speciellt om man köper från uppfödare, vilket man ska göra. Marginellt dyrare, kanske en hundring extra, men då får man ett tamare och friskare djur, och den hundringen är insparad tio gånger om på ett veterinärbesök...), äter i stort sett samma mat som vi. Blir de skrämda så sitter det sällan i, nyfikenheten tar snart över och de utforskar igen. Det är som att ha hundar, men med smådjurens praktiska skötsel.

Till skillnad från andra smådjur som är mer "OK, du kan väl få klappa mig lite om du måste, men helst inte" så är råttor sociala och söker kontakt, det finns inget bättre än att sitta på husses axel eller i hans tröja. Det gör dem till perfekta djur för de som har barn, eftersom barn sällan har det tålamod som det kräver att få ett djur tamt.

Och, för att återkoppla till forumets tema: Det har något slags meditativa kvaliteter att försöka bygga den perfekta buren. Stor, med rolig inredning, samtidigt som den är praktisk (lättstädad, minimera sprätt utanför buren, välventilerad). Det tilltalar min uppfinnargen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.