Jag håller på att dra en del kopparrör. 22 mm. Kör med pressverktyg M-back och en massa 90°-böjar. T.ex. RSK: 1768142 som är en sån här.
mbild_448_1768139_gruppfil.jpg

På en maskin har jag satt på en koppling så att jag får en vanlig klämringskoppling. Min fråga är om ovanstående pressböj går att stoppa in i klämringskopplingen, eller om jag måste sätta en bit vanligt kopparrör och sen en böj med dubbelmuff istället.

Anledningen till att jag frågar är att jag provat en gång och då kändes kopparen i pressböjen för mjuk när jag försökte med klämkopplingen. Vanlig stödhylsa går inte i då godset är för tjockt.

Kör du med rörbit i en 2 muffare så är du säker, har själv stoppat in 1 muffare direkt i del. Men det är inte optimalt p.g.a av mjukare material i pressdelen som du skriver.

mvh

Krilleman
Precis som spekerök säger. Sätt klämringskopplingarna på vanliga hårda kopparrör så gör du inget fel och får en korrekt installation!

Vad ska man ansluta mot slätänden då?

blackadder skrev:
Vad ska man ansluta mot slätänden då?
Om man kör en bit kopparrör från klämringskopplingen så tar man sen en pressbit med dubbelmuff på för att gå vidare.

När kan man använda en enkelmuff då? Man kan ju inte ansluta slätänden till något?

Krilleman
Enkelmuffen passar ju fint i valfri press-ände! Perfekt för tex t-rör om man ska ha sidostick.

Eller när man skall göra en helikopter, 1 muffad böj i en 2 muffad böj för att korrigera höjdskillnad i rördragningen t.ex.

mvh

Så när man pressar gör det inget om röret är mjukt?

Krilleman
nej

P
Länk där detta står skrivet?

Pratade med min goda vän rörisen idag igen och han menar att han alltid kör pressdelar med slätända rätt in i klämringskopplingar, ingen stödhylsa eftersom den inte får plats i pressdelen, och att det alltid fungerar fint.

Jag får nog prova igen och lita på vad han säger, känns som att det bör fungera fint

Så har jag gjort hemma, vart tätt i ett par år nu iaf.

P
Jo har själv dragit åtskilliga slätända press mot klämringskopplingar aldrig haft problem, men som sagt finns det länk till att detta ej är tillåtet uppskattas det.

Krilleman
Jag brukar alltid undvika detta så långt det går. Det är lättast så.

Någon länk om att man inte får göra så har jag aldrig sett från någon presstillverkare. Men så är det ju också två skilda skarvings-system som blandas, press med klämringskopplingar. En klämringskoppling tar stöd från själva insticket och en bit till. Finns inte den extra biten rör (av den hårda varianten) kan det bli problem och man har då frångått typgodkännandet för klämringskopplingen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.