8 277 läst ·
31 svar
8k läst
31 svar
Är pellets verkligen bästa alternativet, eller skall jag köra på luft/luft värmepump?
Ja det är ju svårt att bedömma livslängd på helt nya saker, men de som precis installerat dem så verkar de ganska nöjda.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27070.0
Och visst var det mycket skit som kom i början när lågpris L/L pumparna kom, men de håller ju bättre standard idag. Och jag är säker på att vi inom kort kommer få samma utveckling på V/V pumparna med (har redan dykt upp en bergvärme-vp för 17.000).
De stora förlorarna är de som släjer och installerar dyra, ofta väldigt överprisade pumpar, för billiga pumpar är ofta ganska passande för gördetsjälv.
I vilket fall, jag hade definitivt "chansat" på en L/V pump för 15-20.000 komplett med installation än en L/L för 30.000 när jag redan har vattenburet i huset.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=27070.0
Och visst var det mycket skit som kom i början när lågpris L/L pumparna kom, men de håller ju bättre standard idag. Och jag är säker på att vi inom kort kommer få samma utveckling på V/V pumparna med (har redan dykt upp en bergvärme-vp för 17.000).
De stora förlorarna är de som släjer och installerar dyra, ofta väldigt överprisade pumpar, för billiga pumpar är ofta ganska passande för gördetsjälv.
I vilket fall, jag hade definitivt "chansat" på en L/V pump för 15-20.000 komplett med installation än en L/L för 30.000 när jag redan har vattenburet i huset.
Fick en offert nu ikväll från sölvesborgs pellets med ett mafa förråd på 700 l. Totalkostnad inkl. frakt skulle bli 22500.-. Behöver man hjälp av elektriker för att koppla in strömmen till brännaren?
Vad tror ni skall man satsa på den lösningen?
Vad tror ni skall man satsa på den lösningen?
Låter väl som ett förväntat pris om allt ned till minsta skruv och klammer ingårhedde skrev:
Frågar du en elektriker så får du inte göra nått själv, tveksamt till och med att byta glödlampa eller stoppa i kontakten ens
Jag drog nytt el i hela pannrummet från centralen och det gick bra, jag frågade ingen heller för den delen så ... och enda stället det brinner på är i pannan
/R
22500 är ett mycket bra pris eftersom det följer med ett Mafa 700 liter förråd.
Inkopplingen är inte mer invecklad än att du stoppar in brännarens temperaturgivare i ett ledigt dykrör. Ta bort frontkåpan på pannan.
Sedan kan du skaffa en stiftpropp och en hylspropp av typ i Elfa katalogen
artikelnummer 43-204-04 och 43-205-03
Skarva sladden som gick till oljebrännaren med dessa på rätt sätt enligt kopplingsschemat på Baxi sidorna. eventuellt kan du behöva en hylspropp till att ansluta till brännaren beroende på hur det ser ut. Viktigt kan vara att nolla och fas kommer på rätt ställe. Det framgår säkert av kopplingsschemat.
Inkopplingen är inte mer invecklad än att du stoppar in brännarens temperaturgivare i ett ledigt dykrör. Ta bort frontkåpan på pannan.
Skarva sladden som gick till oljebrännaren med dessa på rätt sätt enligt kopplingsschemat på Baxi sidorna. eventuellt kan du behöva en hylspropp till att ansluta till brännaren beroende på hur det ser ut. Viktigt kan vara att nolla och fas kommer på rätt ställe. Det framgår säkert av kopplingsschemat.
Ja, det enda som oroar mig är ju egentligen installationen, men dom lovar full mail o telefonsupport, så det borde ju inte vara något problem. Det är ju trots allt nästan 8000.- billigare.johanpelle skrev:22500 är ett mycket bra pris eftersom det följer med ett Mafa 700 liter förråd.
Varför inte begära in en offert på en luft/vatten pump från en känd tillverkare?
Kan iofs tycka att alternativet med värme i källaren är tilltalande då ventilationen är viktig, icke att förglömma.
Hur är komforten/klimatet i källaren idag? Finns det någon risk för fuktproblematik?
Kan iofs tycka att alternativet med värme i källaren är tilltalande då ventilationen är viktig, icke att förglömma.
Hur är komforten/klimatet i källaren idag? Finns det någon risk för fuktproblematik?
Kör på brännarinstallationsvarianten...(22 000 är ju inte "måste sälja kalsongerna läge"igentligen
? visst är det pengar inte att föringa...absolut inte!! Men Som sagt! huset mår bra av det som alla vet vid det här laget...Och varför inte koppla in lv vp om några år? då har man mer att välja på =prisbild på el -pellets mm =...Ju mer kockar ju bättre soppa..:cool:
Mvh
Mvh
Jo, det är väl lite så jag tänker. Att om några år se över det hela igen o då kanske satsa på en helt ny anläggning, då de pengarna inte finns idag. Bara jag kan övertyga migsjälv om att det inte är några problem att installera allt själv.PX-21 skrev:Kör på brännarinstallationsvarianten...(22 000 är ju inte "måste sälja kalsongerna läge"igentligen? visst är det pengar inte att föringa...absolut inte!! Men Som sagt! huset mår bra av det som alla vet vid det här laget...Och varför inte koppla in lv vp om några år? då har man mer att välja på =prisbild på el -pellets mm =...Ju mer kockar ju bättre soppa..:cool:
Mvh
Nu blev det komplicerat. Den lokala firman som jag fått offert ifrån ringde just o meddelade att dom sänker offerten med 3000 och då kostar det totalt 27 000.- inkl installation oh med ett 700l förråd. Den enda skillnaden är att det är en effecta brännare istället för en Eurofire som Sölvesborg har. Skillnaden blir alltså 4500.- vilket är en rejäl slant, speciellt nu i juletider. Nästan två pallar med pellets.
Blir så sne på att jag inte kan bestämma mig. Det enda som egentligen stoppar mig är att jag inte har en aning om hur man skall ställa in brännaren och så då jag aldrig gjort något liknande. Från Sölvesborg lovar man att det inte är några svårigheter, me vad gör jag om jag står där o har monterat allt o det ändå inte funkar som det skall? Kanske bar adumt o tänka så, vad vet jag.
Blir så sne på att jag inte kan bestämma mig. Det enda som egentligen stoppar mig är att jag inte har en aning om hur man skall ställa in brännaren och så då jag aldrig gjort något liknande. Från Sölvesborg lovar man att det inte är några svårigheter, me vad gör jag om jag står där o har monterat allt o det ändå inte funkar som det skall? Kanske bar adumt o tänka så, vad vet jag.
Anser du dig som normalbegåvad och kan läsa och förstå givna instruktioner och vet vilken ände på skruvmejseln man ska ha på skallen utan att stoppa den i ögat så fixar du dethedde skrev:Det enda som egentligen stoppar mig är att jag inte har en aning om hur man skall ställa in brännaren och så då jag aldrig gjort något liknande. Från Sölvesborg lovar man att det inte är några svårigheter, me vad gör jag om jag står där o har monterat allt o det ändå inte funkar som det skall? Kanske bar adumt o tänka så, vad vet jag.![]()
Den absolut största och viktigaste fördelen med att du gjort installationen själv är att du "kan" din egna anläggning,innan och utantill och jag kan lova dig man behöver inte vara raketforskare för att skruva ihop en vattenkokare
Du har ju all support du behöver, och skulle det gå åt helvete i alla fall mot alla odds med alla inställningar på brännaren så kostar det nog inte 4500:- att få dit en som ställer in den då du ändå förmodat klara att montera dit grejerna rent fysiskt så den delen är klar d^_^b
/R
Tack, det var det jag ville höra. Jag skall f*n installera brännare själv.rog_ohl skrev:Anser du dig som normalbegåvad och kan läsa och förstå givna instruktioner och vet vilken ände på skruvmejseln man ska ha på skallen utan att stoppa den i ögat så fixar du det
Den absolut största och viktigaste fördelen med att du gjort installationen själv är att du "kan" din egna anläggning,innan och utantill och jag kan lova dig man behöver inte vara raketforskare för att skruva ihop en vattenkokare
Du har ju all support du behöver, och skulle det gå åt helvete i alla fall mot alla odds med alla inställningar på brännaren så kostar det nog inte 4500:- att få dit en som ställer in den då du ändå förmodat klara att montera dit grejerna rent fysiskt så den delen är klar d^_^b
/R