730 läst ·
3 svar
730 läst
3 svar
Är NIBE S1256-13 smart?
Jag hade en NIBE F-1235 8 kW som brinolpumpen havererade i. Den var från 2007, jag fick rådet att byta ut den av en servicetekniker. Jag bytte ut den till en NIBE S1256-13 och jag märker att den jobbar på ett helt annat sätt, som är positivt. Jag märker att den ibland ger ljummen värme ut i elementen utan att kompressorn går. Tar den ibland värme från varmvattenberedaren? Den har väderprogostisering och hämtar uppgifterfrån el-börsen och kan se elpriserna för min el-region, vilket är bra. Men jag undrar om den kan ta lite värme från varmvattenberedaren ibland?
Nej, men till skillnad från din gamla pump varvtalsstyr denna kompressorn.EricT skrev:
Jag hade en NIBE F-1235 8 kW som brinolpumpen havererade i. Den var från 2007, jag fick rådet att byta ut den av en servicetekniker. Jag bytte ut den till en NIBE S1256-13 och jag märker att den jobbar på ett helt annat sätt, som är positivt. Jag märker att den ibland ger ljummen värme ut i elementen utan att kompressorn går. Tar den ibland värme från varmvattenberedaren? Den har väderprogostisering och hämtar uppgifterfrån el-börsen och kan se elpriserna för min el-region, vilket är bra. Men jag undrar om den kan ta lite värme från varmvattenberedaren ibland?
Det innebär att kompressorn går hela tiden men på olika varvtal och därmed kan den kontinuerligt skicka ut vatten med rätt temperatur till elementen.
Din gamla gick fullt, var sedan avstängd ett tag, fullt igen osv.
När det kommer lite småljummet vatten är den antagligen igång men surrar bara mycket svagt.
Skillnaden i ljudvolym är mycket stor. Jag bytte en 25 år gammal pump mot en ny för ett par år sedan.
Det är lätt att se vad VP gör. Titta i appen ofta och läs mycket om S1255/S1256.
Många gör INTE det utan ställer samma fråga som redan har behandlats hundratals gånger.
När den eventuellt skickar ut värme utan att kompressorn går kolla då om värmebärarpumpen står stilla. ÄR radiatorerna då varma? Det är bra en ledtråd.
Många gör INTE det utan ställer samma fråga som redan har behandlats hundratals gånger.
När den eventuellt skickar ut värme utan att kompressorn går kolla då om värmebärarpumpen står stilla. ÄR radiatorerna då varma? Det är bra en ledtråd.
Här finns källan till kunskap om värmepumpar.
https://www.varmepumpsforum.com/
Jag tror att det du frågar efter är ett fenomen när den tillverkar varmvatten att BT2 och BT3 visar höga värden. Det är spillvärme. Radiator kretsen är stängd under varmvatten produktion.
https://www.varmepumpsforum.com/
Jag tror att det du frågar efter är ett fenomen när den tillverkar varmvatten att BT2 och BT3 visar höga värden. Det är spillvärme. Radiator kretsen är stängd under varmvatten produktion.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta ut Nibe Fighter 410p - stänga av fläktar och kompressor
Värmepumpar -
Mäta elförbrukning äldre NIBE-bergvärmepump samt ugn, utan elektriker?
Villalarm & Hemautomation -
Öka varmvattenkapacitet till en Nibe S735 (FLVP)?
Värmepumpar -
Hur åtgärda kortslutning NIBE F1245bergvärmepump
Värmepumpar -
Nibe F2120 Fläkten går hela tiden
Värmepumpar