986 läst ·
3 svar
986 läst
3 svar
Är någon BV pump extra bra i system med hög temperatur?
Jag har en BV-pump som gått bra i 20 år och fortsätter så, men jag håller på att försöka läsa in mig på vad jag ska ha när det är dags att byta. Vårt hus är från 20-talet, värmesystemet är gjort för vedpanna med självcirkulation, stora gamla element och ganska höga temperaturer. Nuvarande pump IVT Greenline C9 är helt ok gällande COP på pappret, om än något liten som man gjorde förr.
Men utvecklingen går framåt och nya pumpar är mer effektiva. Tyvärr redovisar de flesta tillverkare driftförhållanden som ligger långt från det jag har i mitt hus, visst är det intressant att se vad en Bosch levererar på halv effekt och 45°, men jag är mer intresserad av fullt blås och framledning på 55°C. Min nuvarande pump redovisas mer åt det hållet, full fart och 50°C.
Finns det någon tillverkare och modell som är särskilt bra på höga temperaturer? Om dom dessutom redovisar det på annat sätt än vackra ord är det ett plus.
Men utvecklingen går framåt och nya pumpar är mer effektiva. Tyvärr redovisar de flesta tillverkare driftförhållanden som ligger långt från det jag har i mitt hus, visst är det intressant att se vad en Bosch levererar på halv effekt och 45°, men jag är mer intresserad av fullt blås och framledning på 55°C. Min nuvarande pump redovisas mer åt det hållet, full fart och 50°C.
Finns det någon tillverkare och modell som är särskilt bra på höga temperaturer? Om dom dessutom redovisar det på annat sätt än vackra ord är det ett plus.
Har man stora tjocka gamla radiatorer brukar de klara sig med en hyfsat låg framledningstemperatur och 55° vid DVUT är gränsen för lågtempererade system så det är mycket bra. Alla bergvärmevärme jag känner till klarar 60° framledningstemperatur men det bör man naturligtvis kontrollera en extra gång om man ska köpa en. Falun har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -21°.
Jo, det system vi har funkar som sagt och 55°C ut klarar de pumpar jag sett. Men jag funderar på om någon tillverkare eller modell är bättre än någon annan? Specen brukar bara ange COP vid halvfart och 45°C ut, för vissa nya pumpar med variabel frekvens anges bara SCOP kallt klimat. Till och med luft-luft pumpar brukar ange att dom "klarar" minus jättemycket, men det brukar ju inte vara nån vidare verkningsgrad.
T.ex. NIBE brukar vara bra på att ange data om sina produkter. S1255 klarar ge upp till 65° framledningstemperatur med kompressorn om effekten räcker. Med el-patron klarar den upp till 70°. Produktblad med mycket data: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/26369/639097-1.pdf
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Någon som vet vad det här är för FTX aggregat?
Byggmaterial & Byggteknik -
Någon som kan rekommendera en bra takläggare i Norrtäljeområdet?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Kan någon identifiera den här dimmer?
Belysning -
Hej! Är det någon som har erfarenheter av detta företag?
Vatten & Avlopp -
Ejca bandsåg mbv-55. Är det någon som har några kunskaper om en sådan. Tackar på förhand. Mvh Lars H
Verktyg & Maskiner