4 614 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Är min Bosch PSR förlorad?
Äger en Bosch PSR 14.4v 1,3ah som gnabbas. Vad kan vara fel, maskinen tvärdog när jag stog och skruvade rätt ordentliga skruvar utan förvarning som den brukar upopvisa när batteriet är trött. Satt det på laddning men där blinkade det bara till 2sek innan den signalera fullladdad men maskinen fortsatt död med batteriet. Tog mitt andra batteri som funkade klockrent i 5min innan de tvärdog det också, samma visa med laddningen. Maskinen död. Är min kära Bosch förlorad?? Kortslutet batteri?
Vilken typ av batterier är det?
Verkar annars vara batterierna som gjort sitt. Jag knäckte ett Li-Ion 10,8V nyligen och det indikerar laddningen i några sekunder innan det går över i fulladdat och underhållsladdning, men är tyvärr förstört.
Om det är Li-Ion så kan man ta död på dem genom att köra dem i botten.
Verkar annars vara batterierna som gjort sitt. Jag knäckte ett Li-Ion 10,8V nyligen och det indikerar laddningen i några sekunder innan det går över i fulladdat och underhållsladdning, men är tyvärr förstört.
Om det är Li-Ion så kan man ta död på dem genom att köra dem i botten.
Jag hade samma problem med ett av mina batterier till min multi-cutter. Har 4 batterier men jag tog isär batteriet och satte ihop det igen. Sen fungerade det ett tag men dog igen. Tog isär det igen och laddade det utan höljet vilket fungerade fint. Satte på höljet igen och den ville inte ta laddning.
Det verkade vara något glapp i det. För nu fungerar det ibland och ibland inte, kort och lång tid.
Men eftersom jag har tre till orkade jag aldrig ta tag i det men det ligger på bänken hemma så jag kan göra en titt igen för att se vad som var är fel på mitt batteri.
Kanske kan det hjälpa dig med...
Det verkade vara något glapp i det. För nu fungerar det ibland och ibland inte, kort och lång tid.
Men eftersom jag har tre till orkade jag aldrig ta tag i det men det ligger på bänken hemma så jag kan göra en titt igen för att se vad som var är fel på mitt batteri.
Kanske kan det hjälpa dig med...
Tack lillePer men jag TROR inte det hjälper utan min maskin "dödade" två fullladdade batterier på 2minuter, alltså batterierna blev inte slöare å slöare som vid urladdning utan dom bara tvärdog.
Skalman, det låter ju vettigt men jag antar att det är kört då för de är väll inte lönt att laga nått sånt?
Skalman, det låter ju vettigt men jag antar att det är kört då för de är väll inte lönt att laga nått sånt?
nej det är nog inte lönt, men du kanske har garanti tid kvar? Fast det kanske ej går på garantin.vandame skrev:Tack lillePer men jag TROR inte det hjälper utan min maskin "dödade" två fullladdade batterier på 2minuter, alltså batterierna blev inte slöare å slöare som vid urladdning utan dom bara tvärdog.
Skalman, det låter ju vettigt men jag antar att det är kört då för de är väll inte lönt att laga nått sånt?
Redigerat:
Dina Li-Ion-accar har med största sannolikhet inbyggda skyddskretsar som i princip all övrig bärbar konsumentelektronik, de ska klippa strömmen vid alltför stora strömuttag och likaså håller reda på när cellerna är fulladdade resp. urladdade, för Li-Ion-celler är ena känsliga rackare som vid omild behandling kan få för sig att börja brinna eller t.o.m. explodera utan större förvarning. Men skyddet ska återgå automatiskt tycker man ju, kan ju faktiskt vara så kretsarna helt enkelt har brunnit medans cellerna egentligen är ok.
Ja, låter så, om nu inte skruvdragaren inte skulle vara riktigt frisk och kortsluter accarna på något sätt...
När nr2 ladde av för dig, stannade maskinen några gånger men du släppte då på strömbrytaren och försökte på nytt igen?
Jag förstörde en genom slarv. När jag bytte batteri fick jag tag i en som jag trodde var fulladdad och stoppade i maskinen. Jag drog ganska stora skruvar 100*6 med en 10.8v maskin och den stannade, men jag pumpade några gånger och acken blev varm. Stoppar den då på laddning men den indikerar "rött" varm acke. När den sedan kallnat så stoppar jag i den och den indikerar laddning i några sekunder innan den visar fulladdad. Men acken är helt död, kaputt.
Kom sedan på att den jag stoppad i hade jag glömt stoppa i laddaren tidigare, så den var urladdad. Men Li-Ion ackar och en maskin som stänger av får du inte detta med att den "till slut inte orkar längre".
Jag förstörde en genom slarv. När jag bytte batteri fick jag tag i en som jag trodde var fulladdad och stoppade i maskinen. Jag drog ganska stora skruvar 100*6 med en 10.8v maskin och den stannade, men jag pumpade några gånger och acken blev varm. Stoppar den då på laddning men den indikerar "rött" varm acke. När den sedan kallnat så stoppar jag i den och den indikerar laddning i några sekunder innan den visar fulladdad. Men acken är helt död, kaputt.
Kom sedan på att den jag stoppad i hade jag glömt stoppa i laddaren tidigare, så den var urladdad. Men Li-Ion ackar och en maskin som stänger av får du inte detta med att den "till slut inte orkar längre".
Redigerat:
Enligt inlägg #59 i denna tråden:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...55-vilken-skruvdragare-skulle-du-koepa-2.html
Så verkar elektroniken sitta i själva maskinen på en liknande modell.
http://www.byggahus.se/forum/verkty...55-vilken-skruvdragare-skulle-du-koepa-2.html
Så verkar elektroniken sitta i själva maskinen på en liknande modell.
uppdatering: Skruvade isär batterierna och en av battericellerna i bägge batterierna var död så fram med lödkolven så nu har jag ett helt batteri. Så nu återstår bara att se om batteriet håller vid belastning lr om skruvdragaren dödar detta batteri också.
Klicka här för att svara