Hej!
Jag var uppe på vinden i sommarstugan för att kolla taket och för att jag i framtiden funderar på att göra ett sovloft. Takstolarna hittade jag efter lite googlande att de kallas för ramverk ( jag är amatör i dessa frågor) men jag funderar på om det verkligen ska vara skarvat/förstärkt på det viset på stödben? Ser det ok ut?

• Trätak på vind med skarvade stödbensramverk i fokus, diskuterat som del av eventuellt sovloftsprojekt i sommarstugan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, av det lilla man kan bedöma utifrån bilden men det är bara en bråkdel av allt man måste veta för att avgöra om takstolen är rätt/pålitlig/säker/hållbar. Välkommen till BH.

Ramverkstakstolar...kan det vara. De ser hemmabyggda ut, vilket många äldre takstolar är så det är inget problem i sig (oftast). Har de hållit i >50 år så har de bevisat att de är tillräckligt bra, både vad gäller utförande och konstruktion, oavsett om de följer grundprinciperna för en viss takstolskonstruktion eller inte.

Om dessa takstolar och husets konstruktion i övrigt är lämpliga för ett sovloft återstår att se.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, av det lilla man kan bedöma utifrån bilden men det är bara en bråkdel av allt man måste veta för att avgöra om takstolen är rätt/pålitlig/säker/hållbar. Välkommen till BH.

Ramverkstakstolar...kan det vara. De ser hemmabyggda ut, vilket många äldre takstolar är så det är inget problem i sig (oftast). Har de hållit i >50 år så har de bevisat att de är tillräckligt bra, både vad gäller utförande och konstruktion, oavsett om de följer grundprinciperna för en viss takstolskonstruktion eller inte.

Om dessa takstolar och husets konstruktion i övrigt är lämpliga för ett sovloft återstår att se.
Ok, det låter inte helt galet gjort iallafall. Huset är byggt 1962 och är ett riktigt hembygge.. Mannen som byggde huset murade den öppna spisen fel och har inte någon luftspalt bakom ytterfasad, så jag har ett skeptisk öga... tack för ditt svar!

M morsan77 skrev:
inte någon luftspalt bakom ytterfasad
Det är inte heller nödvändigt. Luftspalt bakom fasaden är ett modernt påfund som blev nödvändigt pga ett annat modernt påfund - plastfärg.

Oldboy Oldboy skrev:
Det är inte heller nödvändigt. Luftspalt bakom fasaden är ett modernt påfund som blev nödvändigt pga ett annat modernt påfund - plastfärg.
Det visste jag inte. Intressant! Jag kommer använda slamfärg när jag byter fasad till sommaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.