Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Befolkningsökning är etta, tvåa och trea på alla listor om miljöeffekter, om de är seriösa vill säga. Men man kan inte ge sig på människor och mat.

harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Befolkningsökning är etta, tvåa och trea på alla listor om miljöeffekter, om de är seriösa vill säga. Men man kan inte ge sig på människor och mat.
Visst ökar trycket på jordens resurser med varje människa extra på jorden. Det är svårt att resonera mot det. Ändå är det inte hela sanningen. Befolkningsökningen är störst i länder med väldig låg koldioxidutsläpp och med väldig låg konsumtion.
Ökningen av konsumtionen sker i delar av världen med väldig låg befolkningstillväxt eller rent av befolkningsminskning.
Så även om befolkningstillväxt kan ställa till det ordentlig den dag Afrika också får en ökad konsumtion, är problemet idag en annan, nämligen att vi i västvärlden konsumerar för mycket och konsumtionen bara ökar.
Kan vi få ner vår konsumtion och få ett hållbart samhälle, har vi även en lösning som ger Afrika att höja levnadsstandarden utan att det sliter för mycket på jorden.

Att skylla våra miljöproblem på Afrika och dess växande befolkning är för mig en vattendelare i klimatdiskussionen.

• Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, inte på det sätt Kina gjorde men nu har även de lättat på förbudet med fler än ett barn/familj. Det visar sig nämligen att kategorin äldre växer för snabbt och kan inte mötas av samma ökning bland yngre.

Men visst kan man motarbeta barnafödandet utan direkta förbud. Utbildning har visat sig framgångsrikt när det gäller barnafödande, likaså familjeplanering samt arbete med att lyfta befolkningen ur extrem fattigdom.

Barnafödandet/ kvinna minskar sedan 1990 så de åtgärder som vidtagits verkar ge resultat.

• Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Att lagstadga om att begränsa barnafödande är känsligt..
Det har dock varit avgörande för Kinas framgångar. Nu har man rätt till 2 barn om man bor i städer.

Om man ser på barnafödande globalt som ett miljöproblem så gör man väl samma misstag som global miljö och klimatpolitik gör när alla länder (tex i EU ) skall minska sina utsläpp lika mycket oavsett hur mycket man bidrar med.

Expressen skrev om global ettbarnspolitik redan 2009
Den "obekväma sanning" som just nu överskuggar FN:s klimattoppmöte i Köpenhamn är inte om klimatet blir varmare eller kallare, utan att vi människor är på väg att överbefolka jorden. En global lagstiftning, i stil med Kinas ettbarnspolitik, är det enda sättet att mota tillbaka dagens katastrofala globala födslotal, en miljon födslar på fyra dagar.

Västvärlden skulle behöva en 2 eller 3 barnspolitik som i stället tvingar fram fler barn och hindrar att befolkningen krymper. Men det är också väldigt känsligt.

Lösningen på problemet är att de i u-länderna flyttar till Sverige. Vi får fler invånare och utbildar dem så att de inte får så många barn (gäller dock inte Somalier då de får många barn trots att de flyttat till Sverige - enligt ett reportage på Sveriges radio häromveckan).

J
Med dubbelt medborgarskap så blir det väl dubbelt koldioxidutsläpp?

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och bara för att förtydliga, varje kWh som vi sparar i Sverige, den kan säljas till Tyskland och ersätta kolkraft.
Ungefär så brukar jag få förklara för mina lata kollegor (och vänner och familjemedlemmar) som envisas med att trycka på dörröppnare istället för att använda muskelkraft. "Va, använder du kolkraft för att öppna dörren!?"

Dörröppnare är jättebra för rörelsehindrade eller folk med händerna fulla, men jisses vad de överutnyttjas av ren lättja! Kan vi få lite "dörröppnar-skam" också i debatten, och inte bara "flygskam"?

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
optimum
Förbjud elbilar och elcyklar då de förbrukar elström vilken kan ges till Tyskland så de minskar sin kolkraft.

Ja herre jösses vad snett det kan bli.

Ät bara varannan dag så halveras livsmedelskonsumtionen.
Förbjud de med högre BMI än 25 att köpa mat och de ska absolut inte få äta på restauranger.
Spar på vattnet och tvätta dig bara en gång i veckan och då givetvis i kallvatten.

Förbjud alla onödiga livsmedel och godis.

Finns massor vi kan göra.
Det bästa till sist
Stäng av TV:n omgående om det visas någon klimatalarmist i rutan.
Du spar ström, ja Tyskland du vet, och ditt humör förbättras.

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Förbjud elbilar och elcyklar då de förbrukar elström vilken kan ges till Tyskland så de minskar sin kolkraft.

Ja herre jösses vad snett det kan bli.

Ät bara varannan dag så halveras livsmedelskonsumtionen.
Förbjud de med högre BMI än 25 att köpa mat och de ska absolut inte få äta på restauranger.
Spar på vattnet och tvätta dig bara en gång i veckan och då givetvis i kallvatten.

Förbjud alla onödiga livsmedel och godis.

Finns massor vi kan göra.
Det bästa till sist
Stäng av TV:n omgående om det visas någon klimatalarmist i rutan.
Du spar ström, ja Tyskland du vet, och ditt humör förbättras.
Här har TV:n varit totalt avstängd sedan den nionde september 2018. Bättre humör, kraftigt minskad risk för infarkt, blodtrycker är återigen normalt, sover bättre och missar ingenting. Bara plustecken med andra ord. Så stäng av TV:n - rekommenderas å det varmaste!

• Gilla
optimum
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ungefär så brukar jag få förklara för mina lata kollegor (och vänner och familjemedlemmar) som envisas med att trycka på dörröppnare istället för att använda muskelkraft. "Va, använder du kolkraft för att öppna dörren!?"

Dörröppnare är jättebra för rörelsehindrade eller folk med händerna fulla, men jisses vad de överutnyttjas av ren lättja! Kan vi få lite "dörröppnar-skam" också i debatten, och inte bara "flygskam"?
Retar mig också på den imbecila lättjan med dörröppnare men egentligen kan man väl ta det till vilken bottennivå som helst.
Va, använder du hissen när det finns trappor?
Va, använder du lyse när man kan lägga sig efter solnedgång?
Va, tar du vatten ur kranen när man kan hinka upp det ur en brunn?

Nånstans kanske man får acceptera vad som är ett modernt beteende, tillika relativt resursminimalt sådant.
Ifrågasätt istället elefanterna. De många kvadratmetrarna boyta eller klasarna med ungar.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
optimum
Använd inte datorer, de drar ström och den kunde använts av bättre behövande, ja tyskarna med deras kolkraft.

Visst blir det larvigt, precis som alla klimatalarmister som tror vi gör något bra när vi tar livet av svensk produktion.

Säg JA till svensk produktion och om vi behåller den här gör vi en insats för en bättre miljö.

optimum optimum skrev:
EL-cyklar är en förbannelse. Skitig tillverkning av batterier och skitig produktion av energin. Cykla för katten på traditionella cyklar precis som politikerna gör som försöker få oss bli miljövänliga.
Eftersom elcyklar ersätter bilar och inte cyklar har du fel.
Elcykelns stora miljövinst är att kunna ersätta bilen för många pendlare som har lite längre till jobbet eller inte vill riskera att svettas. Den möjliggör också för folk som skadas eller blir sjuka eller gamla att fortsätta cykla istället för att gå över till bil. Där är min bror ett bra exempel, han har nämligen stela vader pga att han för många år sedan pajade hälsenorna, och har därför svårt att klara att cykla den där dryga milen han har till jobbet utan att få ont. Men med elcykeln funkar det. Hans fru har en vanlig cykel.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Elcykelns stora miljövinst är att kunna ersätta bilen för många pendlare som har lite längre till jobbet eller inte vill riskera att svettas. Den möjliggör också för folk som skadas eller blir sjuka eller gamla att fortsätta cykla istället för att gå över till bil. Där är min bror ett bra exempel, han har nämligen stela vader pga att han för många år sedan pajade hälsenorna, och har därför svårt att klara att cykla den där dryga milen han har till jobbet utan att få ont. Men med elcykeln funkar det. Hans fru har en vanlig cykel.
Det vore bra om det vore så. De flesta elcyklar som jag känner till ersätter vanliga cyklar. Tioåringar i mitt grannskap har elcyklar. Folk har dem för att ta med i båten. Två stycken i grannskapet (ca 1000 hushåll) har dem för pendling, ca 20 som inte pendlar med dem. Men då bor jag iofs där man måste cykla på landsväg.

Jag ser några (förutom pendlare i grannskapet) med elcykel då jag cyklar eller kör bil till jobbet. De flesta av dessa är mer eller mindre trimmade. Igår hade jag svårt att köra om en på 70-väg (med bilen den gången), jag klockade den till 60km/h (i medvind).

De som använder elcykel utan att bli svettig, de ser jag de sista 3 kilometrarna närmast Göteborg Centrum. En sträcka som man inte behöver bli svettig på ändå.

Jag tror inte riktigt att det är detta som MP tänkt sig...

Edit: Kan också berätta att en bekant till mig i Göteborg använde elcykel till jobbet, efter att den tredje elcykeln blev stulen (avklippta cykelställ på Volvo Lundby som cyklarna var fastlåsta i) så gav han upp och gick över till vanlig cykel (igen). Har två andra bekanta/arbetskollegor som pendlar med elcykel utan att bli svettiga. De har 5 och 7 km till jobbet och kan låsa in cyklarna på jobbet. De använder inte cykeln till något annat för att de inte skall bli stulna. Alternativet för dem är kollektivtrafiken, så inte heller där ersätter cykeln bilen.

Redigerat:
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
De som pendlar flera mil till jobbet fortsätter åka bil. Möjligen el-cykel ersätter resor med kollektivtrafik i städer.
Det el-cykeln gör för många är att de slipper trampa som de gjort tidigare och kommer bli fetare. Lyxpryl som sänker konditionen.
Bland våra politiker, hur många har bytt ut taxiresor de gör till el-cykel?

optimum optimum skrev:
De som pendlar flera mil till jobbet fortsätter åka bil
Själv pendlar jag 6,5 mil dagligen med elcykeln, skrattar gott åt att det kostar mindre än 1 kr i bränsle och ibland ler jag och vinkar glatt till bilisterna som sitter fast i köerna runt stan. Det gjorde jag också innan jag skaffade elcykeln. Jag är inte ensam om att pendla så långt med elcykel, det finns många fler. Men vanligare är distanser runt 1-2 mil enkel resa.

pacman42 pacman42 skrev:
De som använder elcykel utan att bli svettig, de ser jag de sista 3 kilometrarna närmast Göteborg Centrum. En sträcka som man inte behöver bli svettig på ändå.
Att dra någon slutsats av att det är tätare med elcyklister ju närmare staden man kommer, det var det roligaste. Klart det är tätare med folk ju närmare deras slutdestination man kommer. Som förbipasserande bilförare har du väl ändå inte en skvatt aning om de cyklat 3 km eller 30 km innan de hamnade där i centrala Göteborg?

Det finns flera undersökningar på att elcyklister inte är tidigare cyklister utan folk som ställer bilen. Elcykeln ersätter helt klart bilresor. Sen kan ni ha era anekdotiska erfarenheter som utgår ifrån enskilda observationer och ett illvilligt sinne mot icke-bilism. Även hälsoaspekterna med elcykling är väl dokumenterade.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror inte riktigt att det är detta som MP tänkt sig...
Och just detta avslöjar vad motståndet mot elcyklar grundar sig på, det är ett politiskt färgat motstånd. Ni tror att elcykeln är ett "MP-påhitt" och därför ska man automatiskt vara emot det i er begreppsvärld.

Men elcykeln är inte påhittad av miljöpartiet

Folk oavsett partifärg väljer frivilligt elcykeln för att den förbättrar deras hälsa på ett sätt som är lätt att integrera i vardagen, att de pendlar billigare och att man blir mycket piggare i knoppen under arbetsdagen om man inte tillbringar första timmen av dagen i ett rullande vardagsrum.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.