337 961 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vad skulle man använda för ord istället?, det blir ju väldigt omständigt om man ska skriva ” dom som inte tror på forskningen att människan påverkar klimatet med koldioxidutsläppen” i var och varannan mening.Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår vad som avses. Det är dock inte detsamma som att jag tycker att det är ett oproblematiskt ordval.
Att pejorativa uttryck är vanliga är i mitt tycke inget skäl till att använda dem. Jag tycker att man kan hålla en mer respektfull och mindre avfärdande ton, och jag tror att debatten skulle bli bättre om den typen av uttryck undveks, oavsett vilka som brukar dem.
Samtidigt har du säkert rätt, vissa passar nog in i en allmän definition av de termer du beskriver – men som sagt, även om det är så, tror du att du tillför debatten något genom den typen av nedsättande omdömen?
Jag gillar inte att bli kallad alarmist eftersom jag har samma åsikt som forskarna och isf. Är forskarna alarmister,
däremot har jag förståelse att klimatförnekare ser mig som alarmist eftersom dom inte tror på att forskningen bakom klimat hotet.
Det var en smart lösning med salttornet, men jag tror inte solceller är ett sidospår även om dom inte på egen hand kan lösa klimatkrisen.L Lasse Morin skrev:Du kommer ju med mer av samma sort. Kan du nämna namn på någon som "gärna ser Sverige tillbaka i 1800 talets misär"?
Åtminstone sedan den internationella miljökonferensen i Stockholm 1972 har miljö varit en marknad. Det är bara att se hur många företag som har ordet "miljö" i namnet. Och det finns massor att göra. Intelligenta tekniker och forskare och framtåriktade företagsledare skulle kunna jobba ännu mer med det som behövs för att stoppa klimathotet (i stället för återvändsgränder som kärnkraft).
Jag tror t ex att solpaneler är ett sidospår som inte kommer att lösa klimatkrisen. Det går åt för mycket sällsynta metaller i tillverkningen. Och lagringen, i den form som reklamen från ett elbolag föreslog mig häromdan: litiumbatterier, lider ju av samma problem.
Där har Marockos kung, av alla vänsterextremister i världen, satsat på en tekniskt sett mycket enklare lagringslösning. Han beordrade byggandet av en anläggning med enorma mängder av speglar som koncentrerar solstrålarna till toppen av ett torn där värmen smälter ett salt i en behållare. Speglarna höjer saltets temperatur till 500 grader Celsius. Värmen används för att driva en turbin som producerar el. Och eftersom värmen finns kvar när solen gått ner finns det solenergi att hämta även på natten. Samma genialiska princip har börjat tillämpas i USA och Israel, läste jag i en artikel av en reporter från Svenska Dagbladet (en annan klimatkramande hysterisk vänsterextremist) som besökt den marockanska anläggningen.
Just nu måste jag ut men jag ska leta reda på artikeln och ge dej en länk.
Det kommer att komma nya och bättre solceller Epishine ett Svenskt företag lanserar nya tunna solceller som dom trycker på tunn plast när det är färdigutbyggt ska dom kunna trycka solceller motsvarande ett mindre kärnkraftverk i månaden.
Tredje generationens solceller blir också billigare ovh enklare att tillverka, beskrivs i andra delen av SVT klimatkrisen.
Perovskitsolceller:
• Tillhör den tredje generationen solceller.
• Befinner sig än så länge på experimentstadiet.
• Har fått sitt namn från ett mineral som är en kalciumtitanoxid. I solcellssammanhang avser benämningen en speciell kubliknande kristallstruktur.
• Den vanligaste materialsammansättningen för perovskitsolceller är metylammonium, bly och jod.
• Är enkla och billiga att tillverka.
https://www.svtplay.se/video/23018842/klimatkrisen/klimatkrisen-losningarna-1?start=auto
https://www.aktiespararna.se/analys...lar-upp-och-flyttar-till-ebbepark-i-linkoping
Solceller har ju precis börjat bli populärt återkom om 5 år så kan vi se hur det ser ut då, och vattenkraften kommer såklart att vara kvar ingen har påstått att enbart sol och vind ska driva Sverige .tompas11 skrev:
Om någon ska kallas alarmist så är det väl Greta om någon.
Elförbrukningen i landet kan såklart inte förlita sig på förnyelsebar el såsom solel och vindkraft.
Kolla gärna in hur det ser ut på Kontrollrummet: [länk]
Utan vattenkraften och kärnkraften så skulle Sverige stå sig slätt. Elenergin skulle helt enkelt inte räcka till.
Solceller finns inte ens registrerat för att de står för så extremt lite, faktum är att det är försumbart.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
Vem har sagt att världen är så enkel att man alltid kan klumpa ihop folk under gruppbeteckningar? Sådana är ju ofta till sin natur fördummande, men ordet klimatförnekare, som i sig självt innehåller premisser man vet inte är sanna, förstår jag inte att någon nedlåter sig till att använda.Pernas skrev:
Jag tror som sagt på klimatforskningen jag med, men jag är också av åsikten att det finns viktigare politiska frågor än klimatet. Och när det väl kommer till klimatpolitik hoppas (och tror) jag att klokare och mer balanserade åtgärder vidtas än sådana som grundar sig i panikkänslor och uppfattningar att vi måste gör allt som går kosta vad det kosta vill.
Volvo vill inte sälja bilar till vanliga svenska arbetare. Volvo vill vara ett premiummärke, vilket såklart resulterar i att bilarna är dyra. Det är knappast svensk skattereglers fel.optimum skrev:
Förklaring vad jag menar med straffskatter.
Exempel.
Vi har infört bonus malus system för bilar i Sverige
Detta gynnar bilfabrikat med elbilar och hybrider.
Vi har en biltillverkare kvar i Sverige med bilar som folk har råd att köpa men då är det diesel eller bensinbilar.
Ok Volvo har också bilar som kommer fram vid sökning efter så kallade miljöfordon men ligger på 500-600.000 kr vilket få vanliga arbetare har råd med.
Resultat:
Bonus malus straffar svensk produktion.
Sök själv så ser man vilka bilmärken som kommer upp.
Välj sedan Volvo så blir första alternativet en bil för 608.900 kr.
[länk]
Volvo vill att även arbetare ska få åka i en fin bil. Känner många arbetare som åker nya fina Volvo.D Drömtroll skrev:
Men numera straffbeskattas de med bonus malus för att arbetarna ska få svårare att köpa en Volvo och vill att de ska köpa en asiatisk elbil.
Det är många som har sin arbetsplats på Volvo. Jag själv har arbetat på Volvo i nästan 20 år.
Givetvis bör arbetare i Sverige få åka premiumbil. Tycker du det är fel?
Var har du fått skiten om att Volvo inte vill sälja bilar till arbetare?
Det är inte Volvo som jävlas, det är bonus malus. Det är där klasskillnaderna börjar. ca 10.000 extra i skatt på en ny bil och troligen kommer denna skit bara öka.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Det är bara för Volvo att börja göra en vettigt prissatt hybrid istället för de lite väl högpresterande de säljer idag.
Javisst det fixar säkert Volvo på några månader.13th Marine skrev:
Vi kan ju inte slå på våran egen produktion och samtidigt tro arbetslösheten ska sjunka.
Så dumt så det finns inte ord.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Tja, de kunde ju valt att fortsätta men den de hade...
Jag tycker bonus malus är ett smart system för att knuffa folk i rätt riktning när de ska välja bil, att rätta sig efter vad "Sveriges enda biltillverkare" har för modellutbud låter dumt...
Jag tycker bonus malus är ett smart system för att knuffa folk i rätt riktning när de ska välja bil, att rätta sig efter vad "Sveriges enda biltillverkare" har för modellutbud låter dumt...
MEN JA, vilken utmärkt idé.
Vi anpassar hela världens klimatarbete mot att en viss bilfabrikant inte har lyckats, eller idats, ta fram en mer klimatvänlig bil.
Har du fler goda tankar optimum?
Ska vi ta samma hänsyn även ang milöpåverkan, eller barnarbete, eller krigshets ...
Vi anpassar hela världens klimatarbete mot att en viss bilfabrikant inte har lyckats, eller idats, ta fram en mer klimatvänlig bil.
Har du fler goda tankar optimum?
Ska vi ta samma hänsyn även ang milöpåverkan, eller barnarbete, eller krigshets ...
Är inte Volvo ( personvagnar) ett asiatiskt bilmärke - med produktion (och viss utveckling) i Sverige?
" Zhejiang Geely Holding Group är ett privatägt kinesiskt familjeföretag som är dominerande ägare till den kinesiska fordonstillverkaren Geely Automobile och till Volvo Personvagnar. "
" Zhejiang Geely Holding Group är ett privatägt kinesiskt familjeföretag som är dominerande ägare till den kinesiska fordonstillverkaren Geely Automobile och till Volvo Personvagnar. "
Hur ska du ha det? Först hade inga vanliga arbetare råd att köpa en Volvo och och nu känner du många som åker runt i en ny Volvo? Givetvis får vem som helst köpa en ny Volvo om de är villiga att betala vad den kostar, oavsett om de är kungen eller jobbar på Ica.optimum skrev:
Volvo vill att även arbetare ska få åka i en fin bil. Känner många arbetare som åker nya fina Volvo.
Men numera straffbeskattas de med bonus malus för att arbetarna ska få svårare att köpa en Volvo och vill att de ska köpa en asiatisk elbil.
Det är många som har sin arbetsplats på Volvo. Jag själv har arbetat på Volvo i nästan 20 år.
Givetvis bör arbetare i Sverige få åka premiumbil. Tycker du det är fel?
Var har du fått skiten om att Volvo inte vill sälja bilar till arbetare?
Det är inte Volvo som jävlas, det är bonus malus. Det är där klasskillnaderna börjar. ca 10.000 extra i skatt på en ny bil och troligen kommer denna skit bara öka.
Jag har också jobbat på Volvo (som i princip alla andra ingenjörer i Västsverige) och är fullt övertygad om att Volvo kommer fortsätta på samma bana som nu, med dyrare och lyxigare modeller, och inte ändra riktning och börja tillverka en modern 240 "för folket". Köper du en ny bil är skatten en mindre del av kostnaden även om malusen skulle vara 10 000 per år. Värdeminskningen på en ny V60 är betydligt mer.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Jo, man får väl också säga viss produktion, för man har väl fler fabriker?
Undrar hur mycket av de ingående delarna som tillverkas i Sverige
Undrar hur mycket av de ingående delarna som tillverkas i Sverige
Något positivt laddat ersättnings ord för klimatförnekare tror jag är svårt att hitta, tycker skeptiker eller förnekare beskriver bra vad som menas.Nötegårdsgubben skrev:
Vem har sagt att världen är så enkel att man alltid kan klumpa ihop folk under gruppbeteckningar? Sådana är ju ofta till sin natur fördummande, men ordet klimatförnekare, som i sig självt innehåller premisser man vet inte är sanna, förstår jag inte att någon nedlåter sig till att använda.
Jag tror som sagt på klimatforskningen jag med, men jag är också av åsikten att det finns viktigare politiska frågor än klimatet. Och när det väl kommer till klimatpolitik hoppas (och tror) jag att klokare och mer balanserade åtgärder vidtas än sådana som grundar sig i panikkänslor och uppfattningar att vi måste gör allt som går kosta vad det kosta vill.
Däremot verkar inte du tillhöra den gruppen vad jag förstår av ditt resonemang, att man har olika åsikter om hur fort och vilka åtgärder som bör vidtas för att lösa klimat krisen är ju inget konstigt
Jag avslutar med en tweet ifrån Michael E Mann, ha en trevlig Söndagkväll.
To be clear, take the fossil fuel industry-funded disinformation campaign out of the equation & the climate problem would have been solved decades ago. So don't tell me the problem is hopelessly complicated. Our politics may be hopefully compromised-but that's different matter.