Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Att det är så varmt idag är också bara väder och det hoppas jag verkligen att du redan visste efter denna mycket långa tråd. En klimatförändring är om så höga temperaturer blir vanligare.
Ja, och hur vanligt är det? Det var alltså varmare för 74 år sedan.
(Och förmodligen även för 500 år sedan)

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jaha, så nu är det inte längre tio år vi har på oss för att undvika katastrofen? 1 - 1½ år ojojoj :dizzy:
Ja enligt Potsdam climate institutet så måste koldioxid halten börja vända nedåt inom den tidsrymden den ökar ju fortfarande även fast ökningstakten har saktat ner, katastrofen kommer långt senare och berör kanske inte vi äldre men du kanske har barn eller yngre bekanta som du månar om.

https://www.bbc.com/news/science-environment-48964736

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Pernas Pernas skrev:
Ja enligt Potsdam climate institutet
Det är väl något av klimathotandets högborg här i Europa.
Dessutom med agronomen Johan Rockstöm som chef :worried:

• Gilla
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
A andersda skrev:
Du snackar om 12-18 månader - jag trodde det var bråttom. Därför undrar jag vad du gör. Nu har jag fått svar.
Ja det är bråttom men jag kan väl inte på egen hand vända utvecklingen och sänka koldioxid halten, det krävs politiska beslut och att alla drar åt samma håll, klimatförnekare som sprider vilseledande information hjälper definitivt inte till.

https://www.bbc.com/news/science-environment-48964736

• Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Så länge som miljöarbetet till inte obetydlig del går ut på att stänga kärnkraftverk och sponsra elcyklar har jag svårt att tro att det kommer vara politiska beslut som i slutänden avgör om vi kan hejda klimatförändringen eller inte.

• Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
Problemet är att värmeböljorna kommer oftare och oftare och snart är det nya normala, det slås ju också värmerekord på löpande band lite överallt ivärlden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så länge som miljöarbetet till inte obetydlig del går ut på att stänga kärnkraftverk och sponsra elcyklar har jag svårt att tro att det kommer vara politiska beslut som i slutänden avgör om vi kan hejda klimatförändringen eller inte.
Jag tror att dom är för gamla och måste stängas av säkerhets skäl och för dyr att reparera och nya tar för långtid att bygga, medans vind och solkraft går snabbare att införa.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Så här står det i din länkade Wiki-artikel:

Så omdömen och åsikter är det som gäller. Vad strider det emot det jag skrev?

För övrigt skall du nog vara försiktig med wiki-artiklar.
Även de är fyllda med åsikter och omdömen.
Det handlar inte om att sträva mot ett gemensamt mål som du skrev, utan att man kommer överens om vad den nuvarande forskningen visar. Två olika saker.

Du kan få en annan sida om du föredrar det: http://www.greenfacts.org/glossary/abc/consensus.htm
Eller om konsensus i största allmänhet: https://www.merriam-webster.com/dictionary/consensus
Men det är en allmän definition inom vetenskapsvärlden och inte en åsikt hos någon enskild skribent på Wikipedia, utan bara enklare för mig att länka dit än att förklara för dig själv vilket du väl inte heller skulle tro på.

Det får ju du svara på, det var ju du som drog upp händelsen fast den är irrelevant för tråden, så din möjlighet att göra det relevant.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Pernas Pernas skrev:
Ja det är bråttom men jag kan väl inte på egen hand vända utvecklingen och sänka koldioxid halten, det krävs politiska beslut och att alla drar åt samma håll, klimatförnekare som sprider vilseledande information hjälper definitivt inte till.

[länk]
Varför gör du inte mer då?

A andersda skrev:
Varför gör du inte mer då?
Viket konstigt svar, vad ska jag göra mer förnågonting?, Jag gör det jag kan göra som jag skrev.

J
Så på denna tid ska politiska beslut hinna fattas och de snabbare på plats vindkraftverken ska igång, annars är vi körda alltså? Jag tror att ni klimatister har en övertro på våra politiker, samt på allmänheten i stort. Vi har inte längre gårdagens politiker med hjärta och hjärna i sitt dagliga värv. De fick för dåligt betalt och de med akademisk examen söker sig numera till näringslivet. Dessutom är flygskammen botad, ironiskt nog av vädret. Tui gör rekord. Det ser mörkt ut på klimatfronten enligt min analys. Angående vad du gör personligen så tror jag det var en passning angående tidigare i tråden där de som är mest radikala visade sig göra ganska litet själva. Det visade sig väl i stort innebära att man kortade tiden till skärmsläckaren slog på eller i den nivån. Lite som Aftonbladets kolumnist Lindgren alltså

• Gilla
noone70 och 2 till
  • Laddar…
Nu kommer du och hävdar att det är 12-18 månader kvar. Stora saker måste till. För dig personligen så presenterar du två åtgärder som är väldigt moderna.

Jag tolkardig som att det är bråttom - därav frågan vsrför gör du inte mer?

• Gilla
noone70
  • Laddar…
A andersda skrev:
Nu kommer du och hävdar att det är 12-18 månader kvar. Stora saker måste till. För dig personligen så presenterar du två åtgärder som är väldigt moderna.

Jag tolkardig som att det är bråttom - därav frågan vsrför gör du inte mer?
12-18 månader, undra om Kinas 500 planerade kolkraftverk är inräknade i den prognosen?

Eller räknar man med att sveriges flygskatt ska kompensera för det?;)

• Haha
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J Jocke Best skrev:
klimatister
Nytt ord?

J Jocke Best skrev:
Jag tror att ni klimatister har en övertro på våra politiker, samt på allmänheten i stort.
Jag talar inte för någon annan men inte tror jag att det kommer att hända mycket de närmaste 1-2 åren, tyvärr.

J Jocke Best skrev:
Det ser mörkt ut på klimatfronten enligt min analys.
Instämmer

J Jocke Best skrev:
Angående vad du gör personligen så tror jag det var en passning angående tidigare i tråden där de som är mest radikala visade sig göra ganska litet själva. Det visade sig väl i stort innebära att man kortade tiden till skärmsläckaren slog på eller i den nivån.
Jag har inget minne av att det har varit uppe sådana inlägg mer än att optimum skrev ett och enligt Google har inte skärmsläckare nämnts i tråden. Själv tycker jag inte att det är on-topic.

N noone70 skrev:
12-18 månader, undra om Kinas 500 planerade kolkraftverk är inräknade i den prognosen?

Eller räknar man med att sveriges flygskatt ska kompensera för det?;)
Samtidigt är dom det land som satsar mest på förnyelsebar energi

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.