Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, om du är intresserad av gå x miljoner år bakåt i tiden så kanske inte världen liknade dagens värld speciellt mycket.
Den stora superkontinenten Pangea varade ungefär för 300 till 250 miljoner år sedan. Sen hade den spruckit upp och kontinentaldriften hade börjat forma det jordklot vi känner idag.
[länk]
Nej Eocen tex slutade för 35 milj år sedan. I sammanhanget så var jorden ungefär som nu. Skillnaden bara mycker mer CO2, 9 C varmare och 100 meter mer vatten. Det blir så om alla isar smälter vi har på klotet. Tyvärr finns fler relevanta historiska händelser med denna gemensamma nämnare.

R
tompas11 tompas11 skrev:
Så här skriver IPCC i den senaste rapporten AR5, angående orkaner.

"In summary, [there is] low confidence that any reported long-term (centennial) increases in tropical cyclone activity are robust, after accounting for past changes in observing capabilities. More recent assessments indicate that it is unlikely that annual numbers of tropical storms, hurricanes and major hurricanes counts have increased over the past 100 years in the North Atlantic basin. Evidence, however, is for a virtually certain increase in the frequency and intensity of the strongest tropical cyclones since the 1970s in that region."

Antalet orkaner har alltså inte ökat, dock påpekar man att de kraftigaste orkanerna ökat sedan 1970.

[länk]
Ja, här har du faktiskt lite rätt (även en blind höna). Det är som du säger inte en ökning av orkaner i sig. Det är en ökning av kraftiga orkaner. Eller som sceptical science graf säger: "Average number of named storms". Om detta faktum på något sätt stödjer din klimatförnekande ställning vet jag inte riktigt, men tack för rättningen.

B Bockstensmannen skrev:
Återigen, du påstod jag var 1 oinsatt, 2, outbildad, båda visade sig felaktiga.
Och nu tar du till ”så många kan inte ha fel” argumentet. Men ät bajs då för så många flugor kan ju aldrig ha fel. Förr trodde alla jorden var platt osv osv.
Nej, Mikael gjorde inte ett "Argumentum ad populum". Han hänvisade till vetenskaplig konsensus vilket är något heeeelt annat. Det borde du vetat om du har bildning inom något vetenskapligt område.

Jorden är platt är ett riktigt dåligt exempel. Vetenskapen har så vitt jag vet ALDRIG trott det.

B Bockstensmannen skrev:
Återigen, du påstod jag var 1 oinsatt, 2, outbildad, båda visade sig felaktiga.
Och nu tar du till ”så många kan inte ha fel” argumentet. Men ät bajs då för så många flugor kan ju aldrig ha fel. Förr trodde alla jorden var platt osv osv.
Att du har läst teknisk fysik ger dig ingen större kredibilitet i klimatforskningsfrågor. Jag har läst samma utbildning och kan delge övriga att det handlar skit och ingenting om klimat. Man får kunskap att läsa in sig i vetenskapliga ämnen, men det gör dig inte till en auktoritet. Inte mig heller, men jag tycker ju som auktoriteterna .. Bollen över till tvivlaren.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tillväxt, räknat per capita, handlar om effektivare resurshantering. Att kunna göra mer med mindre insatser. Jag begriper inte hur någon tror att vi kan förändra något till det bättre, klimat eller annat, utan tillväxt.

Visa mig ett land utan tillväxt så ska jag visa dig ett land där man skiter i klimatet.
Det är en självklar dum dröm att tro att man kan konsumera sig ur ökande produktion. Givetvis skall man effektivisera användande, men samtidigt med det måste man även sluta konsumera (mera), annars har din effektivisering bara använts till ännu mer konsumtion. Och det är precis vad vi sysslat med i 100 år.

Att tro att man alltid måste ha tillväxt är den religion vi har lärt oss måste råda. Den gud som skall tillbedjas. Alla länder tvingas till det för det är det rådande ekonomiska internationella klimatet. Som det gamla citatet - den bäst överensstämmande ekonomiska teorin är den som flest ekonomer tror på.

Edit: och nej, tillväxt handlar inte bara om effektivare resursanvändning, utan snarare framför allt om ÖKAD resursanvändning per kapita.

Redigerat:
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
USAs utrikesminister är f.d. militär, karriärpolitiker och CIA-chef om det är honom du menar. Men undantaget den ursäktliga missen att inte hålla koll på vem som för stunden är USAs utrikesminister, i vilka politiska system är politiker inte i stor grad självtjänande?

Det är inte i politikernas händer klimatet ligger, utan i forskarnas. Låt oss sen hoppas att politikerna inte alltför mycket lägger hinder i vägen för goda lösningar.
Jag vet faktiskt inte vem du talar om, men jag menar så klar Rex Tillersson, tidigare CEO för ExxonMobil och nuvarande Secretary of State för Trump. Se min länk.

Och nej, jag menar att du har helt fel. Forskarna kommer inte att rädda oss. De har redan konstaterat och försökt banka i oss att växthuseffekten finns som fenomen och väntar oss. Eventuellt kan de hjälpa till med att tex lösa frågan om att återföra co2 till marken. MEN den egentliga, stora, frågan ligger på ett kulturellt socioekonomiskt plan, och kan bara hanteras av våra maktutövare, direkta som indirekta. Det är enda chansen till ändring. Påven och Ayatollan har mer påverkansmakt var för sig än alla klimatforskare tillsammans.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag vet faktiskt inte vem du talar om, men jag menar så klar Rex Tillersson, tidigare CEO för ExxonMobil och nuvarande Secretary of State för Trump. Se min länk.
Och den länken säger att han inte är utrikesminister längre, det är över ett år sedan han ersattes av Mike Pompeo. Åter till ämnet.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det skulle kanske vara Japan då ... som sedan nästan hela 90-talet och framåt haft mycket blygsamma tillväxtsiffror.
Kanske, men Japans offentliga ansträngningar mot klimatet är mycket små. Och med en åldrande och minskande befolkning förutspår jag att klimatet inte kommer att prioriteras när knappa resurser ska fördelas.

elpaco elpaco skrev:
Det är en självklar dum dröm att tro att man kan konsumera sig ur ökande produktion. Givetvis skall man effektivisera användande, men samtidigt med det måste man även sluta konsumera (mera), annars har din effektivisering bara använts till ännu mer konsumtion. Och det är precis vad vi sysslat med i 100 år.

Att tro att man alltid måste ha tillväxt är den religion vi har lärt oss måste råda. Den gud som skall tillbedjas. Alla länder tvingas till det för det är det rådande ekonomiska internationella klimatet. Som det gamla citatet - den bäst överensstämmande ekonomiska teorin är den som flest ekonomer tror på.

Edit: och nej, tillväxt handlar inte bara om effektivare resursanvändning, utan snarare framför allt om ÖKAD resursanvändning per kapita.
Tillväxt handlar om effektivisering av produktionen. Först med en effektivare produktion kommer vi frigöra nya resurser att satsa på annat än det vi gör idag.

Vad du har för religion lägger jag mig inte i.

elpaco elpaco skrev:

Och nej, jag menar att du har helt fel. Forskarna kommer inte att rädda oss. De har redan konstaterat och försökt banka i oss att växthuseffekten finns som fenomen och väntar oss. Eventuellt kan de hjälpa till med att tex lösa frågan om att återföra co2 till marken. MEN den egentliga, stora, frågan ligger på ett kulturellt socioekonomiskt plan, och kan bara hanteras av våra maktutövare, direkta som indirekta. Det är enda chansen till ändring. Påven och Ayatollan har mer påverkansmakt var för sig än alla klimatforskare tillsammans.
I din länk står att han avgick för 18 månader sedan.

Med att forskare ska rädda oss menar jag inte klimatforskarna, utan de som forskar kring att utveckla nya produkter.

Solkrafts- och kärnkraftsingenjörer exempelvis.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Tillväxt handlar om effektivisering av produktionen.
Håller inte alls med här, tillväxt är snarare en ökning av produktionen.

I din länk står att han avgick för 18 månader sedan.

Med att forskare ska rädda oss menar jag inte klimatforskarna, utan de som forskar kring att utveckla nya produkter.

Solkrafts- och kärnkraftsingenjörer exempelvis.
Jag tror det kommunicerades 30min tidigare. Men det säger väl ändå lika mycket om mannen vid makten, och eftersom vi pratar klimat och klimatpolitik är väl det verkligen på ämnet.

Att tro att naturvetenskapen skall rädda oss ur den kommande klimatkrisen utan att vi ändrar på vår konsumtion, måste anses som naivt.

Tillväxt handlar om effektivisering av produktionen. Först med en effektivare produktion kommer vi frigöra nya resurser att satsa på annat än det vi gör idag.

Vad du har för religion lägger jag mig inte i.
Vi har ökat vår produktion enormt varje decennium. Det är inte lösningen på problemet. Det är tyvärr motsatsen. Jordens produktion är mångdubbelt större än vad som skulle krävas för att ge hela befolkningen ett drägligt liv, problemet är snedfördelningen av kapitalet. Vi har berört det tidigare men en mycket liten andel av befolkningen äger i praktiken nästan allt. På grund av denna orättvisa och enorma snedbalans i ekonomisk makt, så finns det även enormt starka viljor som skyr sanningen. Den är för dyr helt enkelt. För den egna plånboken.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag tror det kommunicerades 30min tidigare. Men det säger väl ändå lika mycket om mannen vid makten, och eftersom vi pratar klimat och klimatpolitik är väl det verkligen på ämnet.
Din argumentation handlade om Tillerson. Jag påpekade bara att det var över ett år sedan han var amerikansk utrikesminister. Hade du velat skriva om Trump hade du väl kunnat göra det på en gång, jag tänker inte försvara vare sig honom eller någon annan självtjänande politiker.

elpaco elpaco skrev:
Att tro att naturvetenskapen skall rädda oss ur den kommande klimatkrisen utan att vi ändrar på vår konsumtion, måste anses som naivt.
Och jag å min sida tycker att det är naivt att tro att folk över lag är villiga att offra sitt välstånd för klimatet.

Jag bjuder på ett tillägg vi nog kan enas om: att tro att vi kommer komma överens om det här vore naivt.

• Gilla
tompas11
  • Laddar…
Mikael_L
B Bockstensmannen skrev:
Förr trodde alla jorden var platt osv osv.
Vilken tur då att forskarna inte gav upp, utan arbetade vidare med sin teori och sina bevis tills vi fick klart för oss hur det låg till.

Men jag är säker på att det fanns en massa folk som sa att det bara var teorier, att forskarna fick betalt för att säga så, att kungar och grevar hade en hemlig agenda och betalade forskarna för att lura folk att tro att jorden var rund.

Men som vanligt, den seriösa forskningen vinner till sist, till allas fromma, även de som inte ville vara med på tåget i början.

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Vi har ökat vår produktion enormt varje decennium. Det är inte lösningen på problemet. Det är tyvärr motsatsen. Jordens produktion är mångdubbelt större än vad som skulle krävas för att ge hela befolkningen ett drägligt liv, problemet är snedfördelningen av kapitalet. Vi har berört det tidigare men en mycket liten andel av befolkningen äger i praktiken nästan allt. På grund av denna orättvisa och enorma snedbalans i ekonomisk makt, så finns det även enormt starka viljor som skyr sanningen. Den är för dyr helt enkelt. För den egna plånboken.
Det är intressant hur olika tankebanorna om liknande saker går när man har diametralt motsatta politiska preferenser. Jag tror att tillväxten är viktigast för fattiga människor, inte rika. Att tro att det skulle gå att fördela befintligt välstånd på global nivå så att alla får tillräckligt drar åt vårt andra favoritområde: det naiva.

• Gilla
Mattias00 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.