337 998 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Så skatt på drivmedel är samma sak som barnaga? Intressant uppfostran dina barn måste ha fått...optimum skrev:
Det är inte en icke relevant fråga. Svaret är att orättvisor alltid kan hittas på individnivå. Tänk på att systemet är gjort för att gälla tio miljoner personer. Man skall alltså unna sig lyxen att inte rösta efter sin egen plånbok, utan efter sitt hjärta/hjärna.optimum skrev:
Och jag tror klimatpolitik är ok i tråden om klimatpolitik. Annars får Marlene låsa den.
Ja som sagt, du missar poängen.tompas11 skrev:
Vissa tror faktiskt att om vi sänker landets utsläpp av koldioxid med 2 promille, vilket är Sveriges totala utsläpp av koldioxid sett i ett globalt perspektiv, så kommer detta att påverka klimatet i så mån att temperaturen inte stiger. Lever man i den tron så är man kraftigt felinformerad. Återigen, varför är det så svårt att förstå att det vi gör i Sverige för att sänka landets utsläpp av koldioxid inte gör någon skillnad för klimatet?
Sedan finns det andra åtgärder som kan och bör göras för att förbättra miljön, men det är en annan fråga som måhända bör få en egen tråd.
Jag håller med om att den förändring vi kan göra på global nivå är i det närmaste obefintlig, kanske kan man få några positiva lokala förbättringar på sin höjd. Men, indirekt kan ett land som sverige driva utvecklingen framåt och få andra att införa en sundare miljölagstiftning. Detta kan man inte göra utan att själv föregå med gott exempel.
Det är en rätt enkel logik tycker jag, tyvärr vill miljörörelsen inte vara så krass i sitt budskap och då får man ett förtroendeproblem istället.
Jag tror du får släppa det här argumentet och gå vidare. Vi har bemött det alltför många gånger.tompas11 skrev:
Vissa tror faktiskt att om vi sänker landets utsläpp av koldioxid med 2 promille, vilket är Sveriges totala utsläpp av koldioxid sett i ett globalt perspektiv, så kommer detta att påverka klimatet i så mån att temperaturen inte stiger. Lever man i den tron så är man kraftigt felinformerad. Återigen, varför är det så svårt att förstå att det vi gör i Sverige för att sänka landets utsläpp av koldioxid inte gör någon skillnad för klimatet?
Sedan finns det andra åtgärder som kan och bör göras för att förbättra miljön, men det är en annan fråga som måhända bör få en egen tråd.
Att med flit missförstå och feltolka sina motdebattörer är en ful härskarteknik, som bekant, och faktiskt mot forumteglerna. Ni är två stycken som aktivt antytt att jag slår mina barn, när uttrycket uppenbart betyder något annat. OCH du har fortfarande inte kommenterat själva innebörden. Att piska sina partikamrater är knappast samma sak som att säga till sina barn att inte kasta sten, eller höja skatten på fossilt bränsle. Just denna del av diskussionen har nu helt spårat ur i semantik, och vi får nog komma närmre själva metoden ”skatt som verktyg”.optimum skrev:
Och igen, världen är något större än Sverige, oavsett vad du vill tänka.tompas11 skrev:
Ja det är frågan. Vill vi ha det betydligt kallare med avsevärt sämre skördar, som för hundra år sedan? Det är betydligt fler munnar att mätta idag än för hundra år sedan och sämre skördar lär inte göra situationen bättre. Lägre temperatur innebär också att betydligt mer elenergi krävs för enbart uppvärmning av våra bostäder. Är det dit vi ska sträva?
Notera att jag pratar om tråden. Jag redovisar alltså tråden som källa. Min högst ovetenskapliga undersökning utan statistik säger att det inte var speciellt mycket handling bakom orden. Mest att andra bör. Den som inte känner sig träffad behöver inte ta åt sig. Jag anklagar inte dig personligen.elpaco skrev:
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Sverige kan göra stor skillnad globalt. På forskning. Har jag sagt det förut?MathiasS skrev:
Ja som sagt, du missar poängen.
Jag håller med om att den förändring vi kan göra på global nivå är i det närmaste obefintlig, kanske kan man få några positiva lokala förbättringar på sin höjd. Men, indirekt kan ett land som sverige driva utvecklingen framåt och få andra att införa en sundare miljölagstiftning. Detta kan man inte göra utan att själv föregå med gott exempel.
Det är en rätt enkel logik tycker jag, tyvärr vill miljörörelsen inte vara så krass i sitt budskap och då får man ett förtroendeproblem istället.
Jag vet inte, er diskussion här har ärligt talat inte tillräcklig intellektuell verkshöjd för att man ska orka följa alla detaljer, men oavsett det tror jag du har rätt - forskning är säkerligen ett område där vi kan bidra. Säkerligen också lite hjälpt av skärpt miljölagstiftning då det utöver duktiga forskare också behöver finnas ett incitament till nya resultat.AndersMalmgren skrev:
Visa på goda exempel hur man kan göra är också något vi kan göra.
Renoverare
· Stockholm
· 20 331 inlägg
Det där är klassisk Dunning Kruger-effektMathiasS skrev:
Jag vet inte, er diskussion här har ärligt talat inte tillräcklig intellektuell verkshöjd för att man ska orka följa alla detaljer, men oavsett det tror jag du har rätt - forskning är säkerligen ett område där vi kan bidra. Säkerligen också lite hjälpt av skärpt miljölagstiftning då det utöver duktiga forskare också behöver finnas ett incitament till nya resultat.
Visa på goda exempel hur man kan göra är också något vi kan göra.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
"De svenska priserna börjar på 650.200 kronor för Tesla Model 3 Long Range Dual Motor All-Wheel Drive. När vi räknar bort den svenska elbilsbonusen hamnar priset på 590.200 kronor. Tesla Model 3 Performance kostar 767.200 kronor före elbilsbonusen och 707.200 kronor efter avräknad elbilsbonus."T tompaah7503 skrev:
Från https://www.mestmotor.se/recharge/a...vidd-sverige-wltp-long-range-awd-performance/
Och det här är ju lite tråkigt: "Många undrar om Tesla Model 3 går att få med dragkrok. Det går inte idag"
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
För att vara en internetuppkopplad vuxen människa har du förvånansvärt mycket otur i din informationsinhämtning, gång på gång.KnockOnWood skrev:
"De svenska priserna börjar på 650.200 kronor för Tesla Model 3 Long Range Dual Motor All-Wheel Drive. När vi räknar bort den svenska elbilsbonusen hamnar priset på 590.200 kronor. Tesla Model 3 Performance kostar 767.200 kronor före elbilsbonusen och 707.200 kronor efter avräknad elbilsbonus."
Från [länk]
Och det här är ju lite tråkigt: "Många undrar om Tesla Model 3 går att få med dragkrok. Det går inte idag"
Gå direkt till Teslas hemsida istället, eller? Priserna börjar på 530.000 kr och för 11.000 ytterligare får du drag på bilen.
Avdrag 60.000 för miljöbonusen så landar du på 470.000 kr.
https://www.tesla.com/sv_SE/model3/design
Behövs skärmklipp? Var så god:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder