337 998 läst ·
5 241 svar
338k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 332 inlägg
Vetenskapsförakt? haha, ja du, jag vet inte var jag ska börja.H heimlaga skrev:Om det området där du vidgar dina vyer och skaffar dig bildning på dina resor är lyxkrogar och cocktailbarer och dyra hotell och umgänge med kringresande herrskap från andra länder då tror jag faktiskt att jag får betydligt bredare bildning och vidare vyer och mer komplett världsbild genom att läsa böcker om olika platser och olika samhällen och genom att diskutera med utlänningar om deras hemländer och genom att umgås med lokalbefolkningen som en jämlike vilken samhällsklass de än tillhör vart jag än kommer i Sverige och Finland och Estland.
Genom att jag förstår 6 språk och kan läsa 2 språk till nödtorftigt så finns det faktiskt relativt goda möjligheter att komma till tals med folk och att läsa nyheter och debatter på nätet.
Med ditt synsätt är det mycket lätt att hamna i en inskränkt bubbla av vetenskapsförakt och demokratiförakt och folkförakt och verklighetsförnekelse där det enda som räknas är den egna lilla stammen av herrskap som visserligen bor utspridd över jorden men som i allt väsentligt beter sig som en isolerad illitterat stam långt inne i djungeln utan kontakt med yttervärlden.
Mycket bra förslag. Det skulle jag gärna rösta JA till men tyvärr är motvalls gänget för starka.pacman42 skrev:
A
Av denna orsak så skall vi vara smarta. Att minska koldioxidutsläppen hos oss hjälper inte om de sker någon annanstans (mitt exempel med kolkraft som driver elbilar). Vi skall istället göra saker som får verklig påverkan och som gör att vi svenskar tjänar på det. Kraftig produktion av koldioxidfri el skulle kunna vara en sådan sak. OM vi blir bäst i världen på kärnkraft så kan vi sälja kunskapen och kraftverken. Det gör skillnad och det ger oss inkomster.
Nu menar jag inte att det är det vi skall göra, men det är ett enkelt exempel för att visa att vi visst kan påverka.
Gärna den nya typen av kärnkraft där vi kan återanvända befintligt avfall och göra restprodukten betydligt mindre farlig.
Äntligen ett förslag om hur Sverige kan göra något vettigt för globala miljön.
Renoverare
· Stockholm
· 20 332 inlägg
Motståndet mot kärnkraft är brist på kunskap. Mycket synd.optimum skrev:
2019 Skall Ringhals 2 stängas
2020 Skall Ringhals 1 stängas
Nå klimatalarmister som är helfrälsta i elbilar, ska ni ladda bilarna med importerad kolkraft sedan eller vad är alternativen?
Vindkraftverk är totalt underlägsna, likaså solkrafts el.
Ja man kan ju plocka resterande älvar men är knappast tilltalande ur ett miljöperspektiv.
Svensk kolkraft?
2020 Skall Ringhals 1 stängas
Nå klimatalarmister som är helfrälsta i elbilar, ska ni ladda bilarna med importerad kolkraft sedan eller vad är alternativen?
Vindkraftverk är totalt underlägsna, likaså solkrafts el.
Ja man kan ju plocka resterande älvar men är knappast tilltalande ur ett miljöperspektiv.
Svensk kolkraft?
Tror det inte är brist på kunskap.AndersMalmgren skrev:
För du vet väl att i Sverige idag så gäller detta >
Person för kärnkraft = Högerextremist
Person som tycker Greta ska gå i skolan istället = Högerextremist
Handlar ju bara om politik.
Vilket inte får diskuteras här.
Renoverare
· Stockholm
· 20 332 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 332 inlägg
Ber om ursäkt om jag blev obekväm men hur ersätter vi två kärnkraftverk samtidigt som vi ska ladda massa elbilar?
En ekvation som blir svåra att lösa och givetvis utan importerad kolkraft.
Det skulle bli väldigt många fler vinkraftverk och på platser där folk inte vill ha dem.
En ekvation som blir svåra att lösa och givetvis utan importerad kolkraft.
Det skulle bli väldigt många fler vinkraftverk och på platser där folk inte vill ha dem.
Dessutom så har vi inte reglerkraft till mer vind och sol. Norge kan kanske hjälpa oss litegrann med regleringen. Men i huvudsak blir nog regleringen med importerad kolkraft eller naturgas (som el eller gas).
Det är en av nutidens ständiga mediaklaver att sätta någon med en udda åsikt bredvid någon i studion som representerar decennier av forskning. Varför skall inte deras olika åsikter ges lika mycket plats?Nötegårdsgubben skrev:
Det var något av det mest enfaldiga jag läst. Forskningen har vi för att försöka fastlägga fakta och samband. Åsikter har vi utifrån våra preferenser. Två personer kan vara helt ense om underliggande fakta och ändå ha olika åsikter.
Skulle våra åsikter och värderingar vara betydelselösa kunde vi lika gärna bo i en teknokratisk diktatur.
Börja 1:40 in
Tyvärr är det inte mycket av en debatt om kärnkraft i Sverige.
https://www.ap7.se/blogg/det-enda-som-kan-radda-planeten-ar-karnkraft/
https://www.nytimes.com/2019/04/06/opinion/sunday/climate-change-nuclear-power.html
https://www.ap7.se/blogg/det-enda-som-kan-radda-planeten-ar-karnkraft/
https://www.nytimes.com/2019/04/06/opinion/sunday/climate-change-nuclear-power.html