Jag och mina kompisar från kultur kollektivet, en kille och åtta Golden ladys, "bi lesbiska och manhaftiga tanter". Börjar bli så uttråkade på Coronan eftersom vi är ett kultur gäng som vill beta av Stockholms alla kulturaktiviteter. Vi funderade på vad vi ska syssla med då vi inte har karioki, vinprovning, litteratur, film, bjud in en gäst, matlagningskvällar.
Var någon som föreslog att vi skulle köpa in ett elpiano, trumset, trumpeter, saxofon, fiol och kanske några andra instrument.
Dessvärre är det flera i gänget som klassar sig som omusikaliska och därför inte klarar av att lära sig spela på ett instrument. Själv klassar jag mig som delvis omusikalisk eftersom jag inte kan spela på något instrument.
Var en musiklärare som påstod att om man fyller år och det ena kompisgänget efter den andra kommer in och alla spelar ja må han leva i hundrade år och man inte kan avgöra om gänget spelat samma låt så är man omusikalisk. Vi testade om alla i gänget klarade av att nynna på Boveris psalm och om vi andra i gänget kunde avgöra om personen nynnade på rätt låt.
och
Inga problem med att nynna med i låtarna och det blev faktiskt lite skönsång över det hela.
tanken var att vi skulle bygga ett gigantiskt piano och uppträda i Mariefred på nästa VM för gatumusiker.
Tog med mig ett elpiano och en fiol som samlat dam i min källare. Ingen i gänget klarade av att få fram en ton som passade in på de två melodierna, verkade som om alla tonerna satt på fel ställe på instrumenten och alla i gänget hörde direkt om det blev fel ton.
Funderar på om vi är tondöva och hopplösa fall att vi inte kommer att klara av att lära sig spela ett instrument.
Någon som klarar av att spela instrument och kan ge oss goda råd?

Inte för att jag någonsin spelat fiol, men jag tror att det är ett svårt nybörjarinstrument. Själv fuskar jag lite på gitarr, bas och kanske lite keyboard, men bara för hemmabruk och är inte rätt person för att komma med goda råd. Jag tror inte att ni alla nio skulle vara omusikaliska, det vore konstigt. Tipsar om en bra radiodokumentär om "omusikaliskhet" https://sverigesradio.se/avsnitt/1190352

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.