Düsseldorff
Matlagning är min största hobby. För några år sedan hade jag tänkt som TS men jag skulle vilja påstå att en riktigt bra induktionshäll nu är överlägsen gas i ett hemmakök. Själv har jag en AGA Masterchef Deluxe med induktionshäll. Absolut bästa spis jag någonsin haft.

• Gilla
Edlunn och 6 till
  • Laddar…
janwide
Som matlagningsfreak skulle jag säga skaffa induktion och behåll gasen, om du har plats.

• Gilla
ratorc och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
janwide janwide skrev:
Som matlagningsfreak skulle jag säga skaffa induktion och behåll gasen, om du har plats.
Ja det är såklart det allra bästa!

D
Om det utrymmet hade funnits skulle jag hellre föreslå ett litet kallrum för kött-torkning. Ja, man kan väl ha vin i det också.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
D datja skrev:
Om det utrymmet hade funnits skulle jag hellre föreslå ett litet kallrum för kött-torkning. Ja, man kan väl ha vin i det också.
Otroligt att ha ett litet kallrum för kött i köket!! Som AG:s köttgarderob som är det första man ser när man kommer in!

Måste genast fundera på var jag ska ha min köttgarderob!

• Gilla
  • Haha
BaltzarH och 4 till
  • Laddar…
D
Viss ventilation är viktig. Jag torkar kött i garaget runt december. Då är det som torrast luft och ca 12-13 ⁰ i garaget.

Eg ska man hänga köttet under takskägget i en norrknut på våren, men jag har flyttat för långt söderut.

• Gilla
Jobri
  • Laddar…
Ja, du är galen.

1. Priset på gas kommer bara gå upp när fler och fler plomberar sina ledningar.
2. Förutom "känslan" så finns ju inga direkta fördelar.
3. Fungerar verkligen en modern gasspis utan el? Kollegans slår av gasen när strömmen försvinner.
4. Jag tror bostaden tappar värde med gasspis. "Normalt" folk vill inte ha det.
5. Vem säljer gasen du köper?

• Gilla
OppfinnarJocke och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, du är galen.

1. Priset på gas kommer bara gå upp när fler och fler plomberar sina ledningar.
2. Förutom "känslan" så finns ju inga direkta fördelar.
3. Fungerar verkligen en modern gasspis utan el? Kollegans slår av gasen när strömmen försvinner.
4. Jag tror bostaden tappar värde med gasspis. "Normalt" folk vill inte ha det.
5. Vem säljer gasen du köper?
1. Korrekt.
2. Korrekt. Känslan är dessutom en illusion.
3. Vissa går att tända med tändsticka även utan el.
4. Korrekt.
5. Ryssland.

• Gilla
  • Haha
electropura och 4 till
  • Laddar…
janwide
För att motsäga mig själv så påstår en vän som har gas att gasen fått sämre kvalitet de senaste åren. Detta har gett den påtagligt sämre energiinnehåll. Så det går åt mer gas och det tar längre tid att värma matlagningskärlen än tidigare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Renoveringstjejen skrev:
vill absolut behålla gasen i köket i min bostad
Ja, vad är det då för mening med att fråga?

• Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
janwide janwide skrev:
För att motsäga mig själv så påstår en vän som har gas att gasen fått sämre kvalitet de senaste åren. Detta har gett den påtagligt sämre energiinnehåll. Så det går åt mer gas och det tar längre tid att värma matlagningskärlen än tidigare.
Korrekt. Jag noterade exakt samma sak tidigare när jag hade gasspis. Dessutom ojämnt flöde vilket gav upphov till "smällar".

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
janwide
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ts söker argument och kanske eventuellt ändrar sig. Sånt händer 😉

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Äh det är ju bra ett uttryck.

Om du skaffar induktion så skaffa en med reglage, touch är värdelöst i ett kök

• Gilla
electropura och 13 till
  • Laddar…
Purre
B byabin skrev:
Slutligen har vi ju det filosofiska argumentet, "Allt bör göras så enkelt som möjligt men inte enklare". Elda är oerhört enkelt, el är mycket mer komplicerat med fler beroenden.
Så stadsgasen gör att man inte är beroende av någon annan eller missförstod jag något nu?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.