6 281 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
Är jag förberedd för fiber?
Japp, det görs även idag att man lägger liknande kanalisation, men i den drar man sedan oftast 7mm fiberslang.S Stefan1972 skrev:
Och är det äldre kanalisation ska jag väl tillägga så brukade man lägga det tillsammans med kanalisation för el vilket alltid inte blir anslutningspunkt för fiber.
Dom två tomma slangarna på vinden är troligen förberett för parabol/antenn.K klasses skrev:Nej det är liksom en öppning där den går in, inte försökt dra i den i någon större utsträckning. Den kanske bara är intryckt där, får dra lite i den imorgon.
Annars är mitt enda spår 2 tomma pexslangar på vinden som kommer direkt ovanför där den går upp, men hur och var den övergången skulle ske kan jag inte se.
Hej,A AndersS skrev:Den större frågan är beroende av var och om det finns förberett utanför fastigheten med fiber.
Vet du om det finns förberett med fiberslang utanför din fastighet och i så fall var?
Finns det inte förberett så blir det avgörande hur och var man kan gräva fram till fastigheten.
Så om din befintliga PEM-slang kan användas eller inte är avgörande av det ovan.
Ja skåp sitter vid vägen en 15 meter bort.
Uppdatering, det var tydligen rör framdraget så gott så.
Nu är mitt problem att jag kan, med en vanlig dragfjäder i nylon, komma 19 meter från ena hållet och 18 från det andra sen tar det stopp. Sträckan mellan ändarna borde vara omkring 18-20 meter totalt. Såvida man inte lagt slangen över hela tomten borde det vara ungefär den sträckan. Är en nylonfjäder för klen på såna avstånd när det börjar svänga lite eller kan det åkt in något skit i röret? Ena änden var "vikt" men inte pluggad. Håller på att bli tokig på skiten.
Nu är mitt problem att jag kan, med en vanlig dragfjäder i nylon, komma 19 meter från ena hållet och 18 från det andra sen tar det stopp. Sträckan mellan ändarna borde vara omkring 18-20 meter totalt. Såvida man inte lagt slangen över hela tomten borde det vara ungefär den sträckan. Är en nylonfjäder för klen på såna avstånd när det börjar svänga lite eller kan det åkt in något skit i röret? Ena änden var "vikt" men inte pluggad. Håller på att bli tokig på skiten.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 283 inlägg
Passa på att dra i ett snöre nu då när du ändå är igenom. Det kan sedan användas som dragtråd
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
En riktig markfjäder bör gå lättare än en nylonfjäder. Även en stålfjäder går ofta lättare.
Som någon sa, lämna ett dragsnöre så går det busenkelt för nästa
Som någon sa, lämna ett dragsnöre så går det busenkelt för nästa
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dagspris på över 2 kronor per kWh i morgon! - Är ni förberedda?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Dubbelt så många preppar inför kriser – men 4 av 10 fortfarande oförberedda
Artikelkommentarer -
Vad ska man tänka på om man vill vara förberedd för elbilsladdare och hemmabatteri?
Solceller, Solfångare, Solenergi