Jag har en äldre släkting som vill göra sig av med lite klenoder för att klara sig, och jag vet ingenting om guldsälj i min stad, men släktingen hade hört om Guldturné-bussen och funderade på att gå dit, men jag kollade deras hemsida och fick en väldigt dålig vibb, så jag insisterade på att de skulle vänta och låta mig fråga runt först om det finns bättre seriösa butiker/hallar som värderar smycken gratis och inte ger skambud.

Någon som vet? Ställen att favorisera och ställen att undvika?

Hittills har jag bara hittat Stureguld.se, men jag vet inget om dem.

S Selves skrev:
Jag har en äldre släkting som vill göra sig av med lite klenoder för att klara sig, och jag vet ingenting om guldsälj i min stad, men släktingen hade hört om Guldturné-bussen och funderade på att gå dit, men jag kollade deras hemsida och fick en väldigt dålig vibb, så jag insisterade på att de skulle vänta och låta mig fråga runt först om det finns bättre seriösa butiker/hallar som värderar smycken gratis och inte ger skambud.

Någon som vet? Ställen att favorisera och ställen att undvika?

Hittills har jag bara hittat Stureguld.se, men jag vet inget om dem.
Kringresande uppköpare ger så gott som alltid skambud, sök runt på nätet efter bästa pris, det skiljer stort. Vet uppköpare som bjuder en tredjedel av vad seriösa handlare ger, går det så går det. Guldet är dyrare än någonsin och många handlare drar nytta av folks okunskap.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Kringresande uppköpare ger så gott som alltid skambud, sök runt på nätet efter bästa pris, det skiljer stort. Vet uppköpare som bjuder en tredjedel av vad seriösa handlare ger, går det så går det. Guldet är dyrare än någonsin och många handlare drar nytta av folks okunskap.
Jag misstänkte det. Jag vet dock inte hur seriösa aktörer känna igen på nätet, har som sagt bara hittat stureguld.se, men i min första sökning poppade det upp två eller tre auktionshallar som erbjöd gratis utvärdering.

Kaplans betalar 684 kronor grammet för arton karat. Är det exklusiva smycken kan auktion ge mer än guldvärdet.

Bor ni i närheten av Stockholm? Jag hjälpte en släkting att sälja via Kaplans och det fungerade bra. Jag sålde över disk, men de har även inskickning.

https://www.kaplansadelmetall.se/

Att sälja guld på Pantbanken är seriöst och går snabbt.

Z ZipLock skrev:
Bor ni i närheten av Stockholm? Jag hjälpte en släkting att sälja via Kaplans och det fungerade bra. Jag sålde över disk, men de har även inskickning.

[länk]
Tack för alla svar, Kaplans låter jättebra! Angående Guldcentralen är Helsingborg för långt bort.

Patrik440
S Selves skrev:
Guldturné-bussen
De gör säkert sitt bästa att lura av folk sitt guld.

Såg en i fredags och funderade på om han har med sig något kalibreringscertifikat på vågen han använder.
Gul och svart skåpbil parkerad framför ett gult hus, med logotyp på sidan av fordonet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske jag skulle bett att få provväga min(jobbets) vikt som väger 10,0000 gram å sett vad hans våg visat. 🤔

Vart man skall vända sig istället vet jag dock ej.

Patrik440 Patrik440 skrev:
De gör säkert sitt bästa att lura av folk sitt guld.

Såg en i fredags och funderade på om han har med sig något kalibreringscertifikat på vågen han använder.
[bild]

Kanske jag skulle bett att få provväga min(jobbets) vikt som väger 10,0000 gram å sett vad hans våg visat. 🤔

Vart man skall vända sig istället vet jag dock ej.
Vad jobbar ni med när ni vill ha fyra nollor? Låter kul.

Ta med dig alltihop och gå till olika uppköpare/juvelerare/guldsmed och fråga vad dom betalar.
Ett alternativ är att du efter värderingsrundan köper det själv som en valutareserv.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
S Selves skrev:
Vad jobbar ni med när ni vill ha fyra nollor? Låter kul.
För enklare bruk duger en sådan här måttsats väl. Vågen visar tio milligram fel men om det är vikten eller vågen som visar fel vet jag inte.

• En uppsättning vikter i metall på en träbricka, märkta med olika gramvikter.
  • Digital köksvåg visar 50,0 gram med ett viktskott på plattformen. Mellan precision anges till 0,01 gram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen bedragare, hemsidan https://guldturne.se/kontakt/ refererar till:

Guldturnén arrangeras av Gold Adam​

Våra experter på värdering av guldföremål reser runt i specialutrustade husbilar över hela Sverige. Vi gör korta stopp på så många platser som möjligt, så att du enkelt kan komma och få dina guld- och silverföremål värderade – och dra nytta av ett historiskt högt världsmarknadspris.

Det fanns ett sånt företag som begärde sig själva i konkurs 2014
https://www.falukuriren.se/2014-09-26/guld-adam-i-konkurs

Sökning på bolagsverket ger inga träffar på guldadam, guld adam, goldadam, gold adam

https://www.allabolag.se/befattningshavare?q=guldadam ger en märklig träff till en enskild näringsidkare

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Troligen bedragare, hemsidan [länk] refererar till:

Guldturnén arrangeras av Gold Adam​

Våra experter på värdering av guldföremål reser runt i specialutrustade husbilar över hela Sverige. Vi gör korta stopp på så många platser som möjligt, så att du enkelt kan komma och få dina guld- och silverföremål värderade – och dra nytta av ett historiskt högt världsmarknadspris.

Det fanns ett sånt företag som begärde sig själva i konkurs 2014
[länk]

Sökning på bolagsverket ger inga träffar på guldadam, guld adam, goldadam, gold adam

[länk] ger en märklig träff till en enskild näringsidkare
Jag tror inte att det är bedragare. Det verkar vara ett finskt bolag, Kultakiertue Oy, som ligger bakom: https://www.facebook.com/groups/staff.wanted/posts/3080061838799186/

Kultakiertue Oy har Gold Adam som varumärke.

Med det sagt skulle jag personligen hellre vända mig till t.ex. Kaplans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.