Plattsättaren kommer på tisdag och ska flyta, sätta tätskikt och klinkers på golv, snedtak och väggar. Har inte byggt badrum förut, rädd att jag missat något. Måste något fixas? Kan något göras bättre?

Tanken är att det ska se ut såhär:
3D-rendering av ett badrum med badkar, dubbla handfat och dusch. Väggarna och golvet har ett mönstrat utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ser det ut så här, från dörren:
Renovering av badrum med gipsskivor på väggar och tak, synlig golvvärmeslinga i golvet och takfönster som släpper in dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åt vänster:
Väggar och golv i ett pågående badrumsbygge med synliga rör och kablar samt snedtak och fönster. Golvvärmeinstallation synlig på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åt höger:
Badrum under konstruktion med gipsskivor på snedtak och väggar. Golvvärmesystem syns på betonggolvet. Förberedelser för kakelsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mot ingången:
Orenoverat badrum med ofärdiga väggar och tak, lösa träbitar och verktyg på golvet vid en dörröppning, förberett för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badkarsblandare:
Inbyggd vattencentral i vägg med rör och en vattenpass, del av pågående badrumsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dusch:
Vatteninstallation i en vägg med rör och ventil, del av badrumsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattencentralen (obs utanför badrummet):
Vattencentral monterad i vägg med flera anslutna rör och ventiler, omgiven av träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvvärmen:
Vattencentral installerad i väggen med rör och kopplingar synliga, termometer och elanslutning i en oavslutad byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Saker att kolla upp;
-Är wc godkänd att bygga in utan tätskikt? (Tece?)
-Golvet, armeringen kan göra det svårt att prima, ev ska det vara olika primer på plåtar och spån.
-Läckageindikeringarna ser ut att komma ut i plats för dusch o bad, ajabaja enligt gvk.
 
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Måste inte tröskel (blindtröskel i alla fall) vara på plats så att det går att dra ut tätskiktet på karmen och vika upp det mot tröskeln i en obruten linje?
Hur är det med minimiavståndet mellan golvbrunnar och golvvärmen?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Omogen Omogen skrev:
Saker att kolla upp;
-Är wc godkänd att bygga in utan tätskikt? (Tece?)
-Golvet, armeringen kan göra det svårt att prima, ev ska det vara olika primer på plåtar och spån.
-Läckageindikeringarna ser ut att komma ut i plats för dusch o bad, ajabaja enligt gvk.
Tack!

1. Bra fråga, är en Villeroy Boch cistern, har läst att den kan placeras såväl innanför som utanför tätskiktet. Hoppas bara det inte var enligt utländsk standard? Ser inte ut som Grohes som har typ en balja med tätskikt.
https://www.vvsochbad.se/villeroy-b...bU1UGKTek_eYiN7E1wfMI3VU4BgE5usB2pumE2HM2gqrg

Hur illa skulle ni säga att det är i sådana fall? Pressade faktiskt rörisen som hjälpt mig lite (en släkting), om detta och särskilt om man skulle lämna typ en skvallerspringa nedtill, men han menade på att det inte behövdes eftersom spolningsröret fungerar som skvallerrör. Alla kopplingar är ju inne i den lådan så att säga.

2. Fattar, tänkte först inte sätta armering, hjälper nog inte mycket, kanske lite mot underliggande spänningar.

3. Ja, och ev för lågt också? Men här kanske jag missar något, men den regeln är väl till för att man ska märka om det läcker? Det kommer jag ju göra ändå. Det är klart att plötsligt säljer man huset (det tror jag verkligen inte) eller blir dement, men…

Just den är enkel att åtgärda då det är en nybyggd innervägg. Får de hur jag gör. Vad tycker ni?
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Måste inte tröskel (blindtröskel i alla fall) vara på plats så att det går att dra ut tätskiktet på karmen och vika upp det mot tröskeln i en obruten linje?
Hur är det med minimiavståndet mellan golvbrunnar och golvvärmen?
1. Bra upptäckt, just tröskeln är jag inte klar med. Vet inte hur den ska hanteras eller hur mycket som det ska flytas.

Plattsättaren kommer från en väldigt duktig badrumsfirma som har alla kompetenser, hoppas kunna rådfråga dem!

2. Detta lärde jag mig först igår när jag såg någon YT-film om armering för flytspackling! 😅

Tror jag låter det vara, i vattenburen golvvärme är det ju bra värme på vintern. Det är klart att det finns viss risk för att vattenlåset ska torka ut om man åker bort på vintern också, men tänker att det måste vara en ganska marginell inverkan givet att det inte är jättenära.
 
K
Läckageindikering ska ju också kunna ta upp mindre vatten, som kanske kan bli svårt att upptäcka då i duschen. Inte alla läckage som toksprutar ut massor… Därav en anledning att inte sätta i dusch.

Och som sagts ovan ska tätskiktet vikas upp på tröskeln.

Varför är slangen nedfräst i golvet med plåtar om den ska flytas in? Skall inte behövas.
 
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M Messier1994 skrev:
Tack!

1. Bra fråga, är en Villeroy Boch cistern, har läst att den kan placeras såväl innanför som utanför tätskiktet. Hoppas bara det inte var enligt utländsk standard? Ser inte ut som Grohes som har typ en balja med tätskikt.
[länk]

2. Fattar, tänkte först inte sätta armering, hjälper nog inte mycket, kanske lite mot underliggande spänningar.

3. Ja, och ev för lågt också? Men här kanske jag missar något, men den regeln är väl till för att man ska märka om det läcker? Det kommer jag ju göra ändå. Det är klart att plötsligt säljer man huset (det tror jag verkligen inte) eller blir dement, men…

Just den är enkel att åtgärda då det är en nybyggd innervägg. Får de hur jag gör. Vad tycker ni?
1. Den fixturen och cisternen ser i alla fall likadan ut som Gerberits och den ska sättas på insidan av tätskiktet. Det du måste tänka på är om det blir läckage i någon skarv var hamnar vattnet då.

3. 6 cm mellan tätskiktet på golvet och underkant av skvallerröret är det väl. 6 cm är det som behövs för att få tätskiktet på plats på ett säkert sätt.
Alldeles för lätt att någon tror att det är det har droppat från tak- eller handduschen när det är några enstaka droppar vatten på golvet i duschen.
M Messier1994 skrev:
1. Bra upptäckt, just tröskeln är jag inte klar med. Vet inte hur den ska hanteras eller hur mycket som det ska flytas.

Plattsättaren kommer från en väldigt duktig badrumsfirma som har alla kompetenser, hoppas kunna rådfråga dem!

2. Detta lärde jag mig först igår när jag såg någon YT-film om armering för flytspackling! 😅

Tror jag låter det vara, i vattenburen golvvärme är det ju bra värme på vintern. Det är klart att det finns viss risk för att vattenlåset ska torka ut om man åker bort på vintern också, men tänker att det måste vara en ganska marginell inverkan givet att det inte är jättenära.
1. Det framgår väl i BKR:s branschregler hur det ska se ut.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
K kniv skrev:
Varför är slangen nedfräst i golvet med plåtar om den ska flytas in? Skall inte behövas.
Det bygger ju mycket mindre, gissar att man skulle behöva flyta mycket mer? Men det kanske är feltänkt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
1. Den fixturen och cisternen ser i alla fall likadan ut som Gerberits och den ska sättas på insidan av tätskiktet. Det du måste tänka på är om det blir läckage i någon skarv var hamnar vattnet då.

3. 6 cm mellan tätskiktet på golvet och underkant av skvallerröret är det väl. 6 cm är det som behövs för att få tätskiktet på plats på ett säkert sätt.
Alldeles för lätt att någon tror att det är det har droppat från tak- eller handduschen när det är några enstaka droppar vatten på golvet i duschen.

1. Det framgår väl i BKR:s branschregler hur det ska se ut.
Angående cisternen, ja, de ser identiska ut.

Men angående anslutningar som kan läcka — om de gör det så rinner vattnet ut genom spolningen eftersom anslutningen är inom cisternen. Vara i alla fall det som rörisen hävdade.
Illustration av installation och anslutningar på en toalettcistern, med instruktioner för korrekt montering och varningar mot läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Värmefördelningen blir ju mycket bättre när slangen är ingjuten i kakan. Dessutom slipper man plåtar.
Har du gjort efter någon tillverkares eller plattsättares instruktioner, eller bara hittat på själv?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
K kniv skrev:
Värmefördelningen blir ju mycket bättre när slangen är ingjuten i kakan. Dessutom slipper man plåtar.
Har du gjort efter någon tillverkares eller plattsättares instruktioner, eller bara hittat på själv?
Att man lägger vattenburet golvvärme i spårade spånskivor trodde jag var standard, om man inte gjuter en ny grundplatta. LK säljer själv spårade skivor, men det är lätt att spåra själv med överhandsfräs (när det rör sig om en mindre yta, skulle inte rekommendera det för mer än typ 8m2). Plåtarna hade jag kvar från LK från när jag drog in golvvärme på nedervåningen.

Jag är bara hemmapulare, men så här har jag tänkt: Avsikten är ju inte att värmen ska ledas bra åt alla riktningar från vattenslingan — tvärtom — den ska ju bara ledas uppåt. Därför är det bra med spån under som inte leder värme så bra, aluminium på spånet sprider värmen åt sidorna och reflekterar den uppåt.

Som jag förstår det kommer golvläggaren att flyta 15mm spackel (på lägsta punkten). Det innebär att jag har golvbjälklaget (220s reglar på 30cc) + 22mm spånskiva + 15mm flytspackel + fix + 9mm klinkers. Blir väl ungefär 5 cm träbjälklaget. Bredvid badrummet har jag bara 22mm spån och en vanlig parkett som är ca 10mm. Så redan där blir det ett visst steg uppåt på golvnivån, ungefär 2cm.

Jag gissar att det måste flytas minst 40mm om golvvärmen ska läggas löst på spånskivan. Då blir ju steget uppåt 45mm istället. Blir ganska mycket. Eller?
 
Redigerat:
Hur gör man i glappen där det kommer in rör och ledningar? Ska man silikonosera där eller fixas det i samband med våtskiktet?

Kom också på att det ju är lite springor runt Porjus-brunnen till badkaret, skulle ni sätta fogskum där?

@BirgitS Jag läste på och såg att tröskeln måste vara på plats. Såg att du nämnde ”blindtröskel”, är det OK att sätta en provisorisk tröskel?

Problemet är att jag har en fin gabondörr till nuvarande toalett på övervåningen — men jag vill inte demontera den allt för snabbt innan det nya badrummet blir klart, frun å döttrarna skulle bli galna om det inte fanns en dörr till toan i ett par veckor…
 
Redigerat:
@kniv Hittade detta, skönt att det var vedertaget med spårade skivor i badrum under keramik! Ska dock skruva fast plåtarna bättre.
Diagram över golvuppbyggnad med keramiska plattor i våtrum, inklusive avjämningsmassa, armeringsnät och värmefördelningsplåtar, enligt instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
M Messier1994 skrev:
Hur gör man i glappen där det kommer in rör och ledningar? Ska man silikonosera där eller fixas det i samband med våtskiktet?
Jag är ingen specialist men det ska väl vara särskilda rörmanschetter som tätar mot tätskiktsfolien. Det bör framgå av branschreglerna från BKR och/eller Säker vatten.
M Messier1994 skrev:
Jag läste på och såg att tröskeln måste vara på plats. Såg att du nämnde ”blindtröskel”, är det OK att sätta en provisorisk tröskel?
Prata med plattsättaren om de exakta kraven.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Att man lägger vattenburet golvvärme i spårade spånskivor trodde jag var standard, om man inte gjuter en ny grundplatta.
Det allra vanligaste är att man primar golvet, lägger armering på golvet, najar golvvärmeslangen i armeringen och flyter uppepå. Fördelen är att det går fort och är enkelt. Nackdelen är att armering+slang+minimitjocklek på flytspacklet gör att man bygger kanske 60-70 mm vid dörren/långt från golvbrunnen vilket kan vara problematiskt när man renoverar ett befintligt rum.

Så att fräsa ner slangen är absolut ett alternativ om man vill hålla nere bygghöjden, men inte förstahandsvalet för en stressad hantverkare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.