F
Putsa fönsterna är drygt. Brukar putsa med en trasa och sedan torka med tidningspapper. Eriks fönsterputs tar 800kr per gång och 2 eller 3 gånger per år vore ju trevligt men dyrt.

Hur pass bra funkar fönsterputsmaskinerna? T ex Kärcher har ju ett gäng. Man tjänar ju in kostnaden rätt fort om man jämför med att anlita fönsterputsning.
 
  • Gilla
Surgurkan
  • Laddar…
C
Redaktionen gjorde ett test för några år sedan: https://www.byggahus.se/test-fonsterputsrobot

Själv tycker jag det känns tveksamt. Själva putsmomentet tar ju max en minut per glas/sida manuellt med rätt prylar och ett hyfsat handlag. Det som tar tid är ju antal glas och allting runtikring. Roboten gör kanske vissa manuella moment enklare, men å andra sidan lär den ta avsevärt mycket längre tid på sig för själva putsmomentet. Kanske om man har väldigt stora glasytor.
 
  • Gilla
7ender och 2 till
  • Laddar…
F
C cpalm skrev:
Redaktionen gjorde ett test för några år sedan: [länk]

Själv tycker jag det känns tveksamt. Själva putsmomentet tar ju max en minut per glas/sida manuellt med rätt prylar och ett hyfsat handlag. Det som tar tid är ju antal glas och allting runtikring. Roboten gör kanske vissa manuella moment enklare, men å andra sidan lär den ta avsevärt mycket längre tid på sig för själva putsmomentet. Kanske om man har väldigt stora glasytor.
Nu tänkte jag inte Robot utan mer typ dessa:


https://www.kaercher.com/se/home-garden/foenstertvaettar.html


Är dessa maskiner bättre/enklare än en skrapa?

Robotarna tycker jag verkar onödiga. Jag behöver ju ändå ta av spröjs, torka den, torka av droppplåt, fönsterkarm osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
janwide och 1 till
  • Laddar…
T
Vi köpte en för några år sedan och vi tycker den är bra. Sen ingick ett skaft som man ska använda för höga fönster och det fungerade ett tag men gick sönder och gick inte att laga.
Den är bättre för större ytor än små så har man spröjsade fönster med små rutor så kanske det inte är värt det - men för oss som har kopplade fönster med två lufter utan spröjs samt ett par större partier och fönsterdörrar så funkar det bra.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Jag har en och jag gillar den! Den underlättar främst inomhus i och med att vattnet sugs in i den och inte rinner ut över karmar osv. Sen kan det vara så att med lite skills så gör man det bättre med en vanlig skrapa och en stor torkduk.
 
  • Gilla
SWEBMA och 4 till
  • Laddar…
Tänker så här, hur lång tid tar det att "applicera" roboten på ett fönster samt ta ner den och bli klar för nästa. Hur lång tid tar det att göra samma sak med en skrapa, papper och trasor eller vad man nu har. Själva svepandet och sprejandet tar ju väldigt liten tid, ägnar kanske 1min till att putsa bort någon rand eller flugskit som sitter extra hårt.
Själv har jag inte några "stora" fönster, jag når hela fönstret utan att behöva flytta mig själv runt så jag har svårt att se att det skulle ge mig någon direkt tidsvinst att köra med en robot. Säger inte att de inte gör ett bra jobb men så länge man inte är väldigt kort eller har problem med axlar eller dylikt så tvättar man dem ju smidigt själv. Det är ju som någon nämnt antalet fönster och att dra runt mellan dem som äter tid och det gör man nog i samma grad även med roboten?

Skulle jag haft stora perspektivfönster eller delar av fasaden varit i glas hade jag nog gladeligen köpt en.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
F Fideliox skrev:
Nu tänkte jag inte Robot utan mer typ dessa:
Ah, det var ju en helt annan sak 🙂
En så där sugande skrapa har nog förvisso vissa poänger, men så j-vla svårt är det å andra sidan inte att använda en vanlig skrapa. Med andra ord, en sugskrapa känns mest som ett substitut för rätt teknik.
 
F
C cpalm skrev:
Ah, det var ju en helt annan sak 🙂
En så där sugande skrapa har nog förvisso vissa poänger, men så j-vla svårt är det å andra sidan inte att använda en vanlig skrapa. Med andra ord, en sugskrapa känns mest som ett substitut för rätt teknik.
Vad är rätt teknik då? Jag frågade chat gpt då ingen lärt mig.



Förberedelse: Ta bort eventuella föremål från fönsterbrädan och se till att området runt fönstret är rent.

Blanda rengöringslösning: Om du använder en egen blandning, blanda lika delar vatten och ättika i en hink. Alternativt kan du använda ett färdigt fönsterputsmedel.

Applicera rengöringslösningen: Doppa svampen eller mikrofiberduken i lösningen och applicera den på fönstret. Se till att täcka hela ytan.

Skrubba: Använd svampen för att skrubba bort smuts och fläckar. Var noga med att vara försiktig så att du inte repar glaset. Alternativt använd en ren trasa och torka med.

Skrapa av: Använd fönsterskrapan för att ta bort rengöringslösningen. Börja högst upp och arbeta dig neråt. Torka av skrapan med en trasa efter varje drag för att undvika att smuts sprids.

Torka kanterna: Använd en torr trasa eller tidning för att torka av kanterna på fönstret och fönsterbrädan.

Kontrollera: Titta noga på fönstret för att se om det finns några fläckar kvar och upprepa vid behov.
 
C
F Fideliox skrev:
Vad är rätt teknik då? Jag frågade chat gpt då ingen lärt mig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Putsa fönsterna är drygt. Brukar putsa med en trasa och sedan torka med tidningspapper. Eriks fönsterputs tar 800kr per gång och 2 eller 3 gånger per år vore ju trevligt men dyrt.

Hur pass bra funkar fönsterputsmaskinerna? T ex Kärcher har ju ett gäng. Man tjänar ju in kostnaden rätt fort om man jämför med att anlita fönsterputsning.
Så drygt är det väl inte 🙄

Jag vejpar inomhus och får därför rätt snabbt en slags hinna på insidan av fönsterna och putsar därför fönstrena rel. ofta. Tar bara en diskbalja med helt vanligt diskvatten (yes och vatten) och torkar av med en vanlig kökstrasa. Går efter med en microfibertrasa för att bli av med ev. ränder/flammor.

Var på väg att köpa en maskin men läste bruksanvisningen och då ångrade jag mig. Tar tot. kanske 1 min per sida för mig att putsa inkl. båda stegen och då är det svårt att motivera maskinen. Dessutom slipper jag köpa något specialmedel från Kärcher.
 
F
  • Sida på Biltema som visar priser och bilder på fönsterskrapa och fönstertvätt, med tillgänglighet i 62 varuhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den sparar faktiskt tid.

Det är ju en liten våtdammsugare som tar upp det mesta av vatten och rengöringsmedel. Det går dels fortare än med vanlig skrapa och trasa och det gör att den trasa man använder till kanterna inte blir blöt och smutsig lika fort.
 
  • Gilla
Hullken
  • Laddar…
F
B Bästerortarn skrev:
Så drygt är det väl inte 🙄

Jag vejpar inomhus och får därför rätt snabbt en slags hinna på insidan av fönsterna och putsar därför fönstrena rel. ofta. Tar bara en diskbalja med helt vanligt diskvatten (yes och vatten) och torkar av med en vanlig kökstrasa. Går efter med en microfibertrasa för att bli av med ev. ränder/flammor.

Var på väg att köpa en maskin men läste bruksanvisningen och då ångrade jag mig. Tar tot. kanske 1 min per sida för mig att putsa inkl. båda stegen och då är det svårt att motivera maskinen. Dessutom slipper jag köpa något specialmedel från Kärcher.
Helinglasat uterum och barn...
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
C
F Fideliox skrev:
Får testa. Hittade detta [länk] men kändes som överpris.

Ska köpa en skrapa och putshandtag på biltema och prova.
Jag köpte mina prylar här:
https://www.tingstad.com/se-sv/stad-hygien/stadredskap/fonsterrengoring

Specifikt denna:
https://www.tingstad.com/se-sv/stad...rengoring/fonsterputsset-unger-komplett-ak013

Men Biltemas prylar funkar nog också bra. Att tänka på är att välja lagom breda verktyg för storleken på fönstret. Glöm inte en fyrkantig hink så du kan doppa tvättpälsen i hinken.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
H
F Fideliox skrev:
Putsa fönsterna är drygt. Brukar putsa med en trasa och sedan torka med tidningspapper. Eriks fönsterputs tar 800kr per gång och 2 eller 3 gånger per år vore ju trevligt men dyrt.

Hur pass bra funkar fönsterputsmaskinerna? T ex Kärcher har ju ett gäng. Man tjänar ju in kostnaden rätt fort om man jämför med att anlita fönsterputsning.
Vi har en Kärcher och den fungerar super, vad jag har förstått så fungerar dessa sämre på gamla fönster som inte är helt jämna/plana.
 
  • Gilla
Hullken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.