Satsuki
Varför? Varför inte?

Vi har inte haft det så länge i Skåne, men intrycket är att de gör skillnad.
Är däremot osäker på hur förberedda personer som anmäler sig är på att se ett hjärtstopp i verkligheten. Det är inte riktigt som på en docka…

Japp. Har fått gå kurserna på jobbet. Jönköpings län. Har åkt på 2st larm under året, men behövde inte gå in då räddningstjänst kom precis innan mig.

• Gilla
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Varför inte?
En orsak är att jag aldrig tidigare hört talas om det. 😳😳😳 Jag ser även att min region inte verkar vara med.

Sen skulle jag nog vara helt värdelös då jag av principskäl ignorerar plingande telefoner och läser mail/SMS/whatever när det passar mig och inte då luren för oljud.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Nej, det är jag inte. Primärt för att jag inte känner mig tillräckligt säker på att jag skulle göra någon nytta. Det var alldeles för länge sedan jag gick en HLR-kurs senast. Dessutom bor jag för närvarande i en flerfamiljsfastighet i en stockholmsförort och rör mig dagligdags mest i liknande miljöer.

Den dagen jag flyttar upp till byn i Jämtland har jag för avsikt att anmäla mig och bli sms-livräddare. Där känns det mer angeläget.

Aldrig hört talas om det.
Hur skall det gå till?
Nu jobbar jag som timanställd pensionär med akutjobb som specialitet, så visst skulle jag kolla ifall det pep till och det är säkert bättre med en klåpare som jag, som gör så gott han kan, än ingen alls.
Eller ännu värre, ett gäng psykfall som står bredvid och filmar.

Jag signade upp mig men bor 700m från ett centrum och fick då varningar som jag inte hann till nästan varje dag, det var inte hållbart för mig tyvärr.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Satsuki
Alfredo Alfredo skrev:
En orsak är att jag aldrig tidigare hört talas om det. 😳😳😳 Jag ser även att min region inte verkar vara med.

Sen skulle jag nog vara helt värdelös då jag av principskäl ignorerar plingande telefoner och läser mail/SMS/whatever när det passar mig och inte då luren för oljud.
Nej, det finns inte överallt. I Skåne fick vi det för ca 2 år sedan. Var på mitt första nyligen och var då först på plats så vi påbörjade HLR och fortsatte tills RTJ och Ambulans kom.

Signalen är faktiskt distinkt och inte lätt att ignorera, den låter som en gammeldags väckarklocka så man vet att det är just hjärtstopp.

Jag är det. Jobbar i storstan och där har det varit sjuttioelva livräddare på ett larm, vilket är fantastiskt men jag känner mig lite överflödig. Särskilt när ambulans eller brandkår är på plats på typ 3 minuter.

Jag bor dock på vischan 6 mil från stan, och det är huvudanledningen till att jag är SMS-livräddare. Här kan det ta 15 minuter innan räddningstjänsten kommer, om de inte är upptagna på annat larm. Jag är beredd att rädda livet på grannen, och vet att det finns fler i byn som tänker likadant. Grundläggande civil beredskap helt enkelt. Som man är tacksam över när det väl gäller.

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.