Sedan vi köpte vårt hus har jag undrat vad det här är, och efter en del googling etc misstänker jag att det kan vara en värmeväxlare för golvvärme.
Om det är ett golvvärmesystem - finns det i så fall något bra/enkelt sätt att kolla om slingorna är intakta och ok? Är det intakt så kan det ju vara värt att koppla in systemet, eventuellt med ett nytt värmeväxlarsystem.
Eller är det en dålig idé? Någon som har kunskap om sådant här?
Om det är ett golvvärmesystem - finns det i så fall något bra/enkelt sätt att kolla om slingorna är intakta och ok? Är det intakt så kan det ju vara värt att koppla in systemet, eventuellt med ett nytt värmeväxlarsystem.
Eller är det en dålig idé? Någon som har kunskap om sådant här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag förstår efter lite googling är det inte ovanligt att vilja ha lägre vattentemperatur i golvvärmesystemet, så att det blir lättare att reglera temperaturen för att balansera mot elementen utan att få en för låg cirkulationshastighet, men jag vet inte.useless skrev:
Det är inte ett fritidshus eller liknande. Värmekälla är en gaspanna.
Om det är ett uterum eller liknande som ska kunna kallställas kan man ha glykol i golvvärmen, då behövs värmeväxlaren.
Värmeväxlare används för att hålla olika vätskor separerade i två ihopkopplade system , tex glykol i ena delen av systemet, samt för att tillåta olika tryck i systemen.
Har ni tex försett någon annan byggnad med värme eller fått värme från någon panncentral? Typ där byggnaderna ligger på olika höjd i förhållande till varandra.
Jag har typ en sådan värmexäxlare för att skilja lågtrycks värmesystem i garaget ifrån husets värmesystem med högre tryck. Då har jag en kulvert med ledningar emellan.
Har ni tex försett någon annan byggnad med värme eller fått värme från någon panncentral? Typ där byggnaderna ligger på olika höjd i förhållande till varandra.
Jag har typ en sådan värmexäxlare för att skilja lågtrycks värmesystem i garaget ifrån husets värmesystem med högre tryck. Då har jag en kulvert med ledningar emellan.
Lite fler bilder om det kan hjälpa till att identifiera vad detta kan vara…
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är ju trycklöst på sidan med cirkulationspumpen och det kommer upp oanslutna slangar till de röda vad jag antar är fördelarna. Det ser dock lite konstigt ut med inkopplingen till pumpen men det kanske finns någon inbyggd shuntfunktion.
Finns det några rör alls anslutna till de röda grejerna? Mer bilder på dem vore bra.
Det är definitivt ett värmesystem, komplett med expansionskärl. Jag saknar en övertrycksventil men den kanske inte har fastnat på bild. Ventilen med röda kranen är nog där man ska fylla på systemet.
Är det så enkelt att man aldrig tagit detta i drift? Kan det gå ut till garaget? Något uterum?
Finns det några rör alls anslutna till de röda grejerna? Mer bilder på dem vore bra.
Det är definitivt ett värmesystem, komplett med expansionskärl. Jag saknar en övertrycksventil men den kanske inte har fastnat på bild. Ventilen med röda kranen är nog där man ska fylla på systemet.
Är det så enkelt att man aldrig tagit detta i drift? Kan det gå ut till garaget? Något uterum?
Det finns ingen shuntfunktion alls. Temperaturen regleras genom flödet på värmeväxlarens primärsida. Så hela flödet på sekundärsidan går genom värmeväxlaren.
Edit: Efter att ha tittat en gång till tar jag tillbaka föregående uttalande. Det stämmer nog inte riktigt.
Det finns en påfyllningsanslutning med ingen koppling till tappvatten. Vilket får mig att tolka det som att det ska finnas någon typ av frostskyddsvätska i systemet.
Edit: Efter att ha tittat en gång till tar jag tillbaka föregående uttalande. Det stämmer nog inte riktigt.
Det finns en påfyllningsanslutning med ingen koppling till tappvatten. Vilket får mig att tolka det som att det ska finnas någon typ av frostskyddsvätska i systemet.
kanske fjärrvärme påminner lite om denna Mini ECO – ny fjärrvärmecentral med låg energiförbrukning (nordicnet.se)
alfa laval värmeväxlare villa – Google Sök
alfa laval värmeväxlare villa – Google Sök
Hmm…ja, låter rimligt, det är inte omöjligt att man förberett för fjärrvärme. Fjärrvärmenätet går förbi vårt område, men vi kan inte koppla in oss. Kanske det fanns planer/förhoppningar om inkoppling som aldrig blev av.T tergo skrev: