Upptäckte precis detta och tänkte kolla med några kunniga här.

Inte den bästa bilden tyvärr. Men det är som vitt hår/päls. Försökte dra ut men det sitter som berget. Försökte Google och fick fram effloresence (Saltutfällning?)

Många Google träffar beskriver källare och grunden och gammla byggnader.

Min är i köket under spisfläkt i en relativt ny byggnad (2011)

Är detta något att oroa sig för?

• Närbild på vit beläggning under en köksfläkt i en ny byggnad, diskuterad som möjliga saltutfällningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cheesen
C cr00mz skrev:
Upptäckte precis detta och tänkte kolla med några kunniga här.

Inte den bästa bilden tyvärr. Men det är som vitt hår/päls. Försökte dra ut men det sitter som berget. Försökte Google och fick fram effloresence (Saltutfällning?)

Många Google träffar beskriver källare och grunden och gammla byggnader.

Min är i köket under spisfläkt i en relativt ny byggnad (2011)

Är detta något att oroa sig för?
Ser mer ut som damm... Bilden är inte så bra... I en köksfläkt så har du inget salt i alla fall...
Det är nog nå skit från matlagningen som kryper fram.

Cheesen Cheesen skrev:
Ser mer ut som damm... Bilden är inte så bra... I en köksfläkt så har du inget salt i alla fall...
Det är nog nå skit från matlagningen som kryper fram.
Ska se om jag kan få fram en bättre bild. Min telefon kan tyvärr inte ta bild på så nära håll. Jag återkommer!

Här kommer fler bilder. Nu ser men förhoppningsvis lite tydligare.

Något hårliknande. Sedan ser jag även något grönt där bakom vad det nu kan vara

• Närbild av ett skarvställe med vitt material och hårliknande struktur samt något grönt synligt i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Brun yta med ljust hårliknande material och en grön fläck synlig bakom.
    Skapa konto
  • Närbild av en yta med ett hårliknande material och en liten grön fläck i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Nära bild av en yta med ljust material som har hårliknande struktur och grön färg skymtar i bakgrunden.
    Skapa konto
Jag tycker att det ser ut som ett kvarlämnat fogsnöre som de bara fogat över? Ta tag med en näbbtång och dra väck och foga om.

Redigerat:
U UaJohan skrev:
Jag tycker att det ser ut som ett kvarlämnat fogsnöre som de bara fogat över? Ta tag med en näbbtång och dra väck och foga om.
Googlade precis fogsnöre för att se hur ett sådant ser ut och det låter inte helt orimligt. “Håret/pälsen” är troligtvis snöret eller tråden som börjat fransa sig. Är detta enbart kosmetiskt eller finns det något negativt med att den sticker ut såhär?

Fogsnöret ska man ju ta bort innan fogning när fixet har torkat, så det är nog någon med snäva ackord som har gjort det jobbet 😆 men för att besvara din fråga så är det väl bara estetiskt, men det är ju viktigt med, så jag hade tagit bort snöret och fogat om. Var försiktig så ingen platta spricker bara.

• Gilla
cr00mz
  • Laddar…
U UaJohan skrev:
Fogsnöret ska man ju ta bort innan fogning när fixet har torkat, så det är nog någon med snäva ackord som har gjort det jobbet 😆 men för att besvara din fråga så är det väl bara estetiskt, men det är ju viktigt med, så jag hade tagit bort snöret och fogat om. Var försiktig så ingen platta spricker bara.
Tack för svar! Jag har tyvärr båda tummarna mitt i handen så vill inte riktigt sabba något. Tur att det bara är estetiskt/kosmetiskt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.