SSSS
Jag kopplade in en lampa ovanför diskbänken i helgen och vill dubbelkolla så att allt är OK kopplat.
Skruvade ur säkringen och kollade med en spänningsprovare innan jag började. Lampan funkar bra men hur är det egentligen med en ojordad lampa ovanför diskbänken?

lampan är denna från Ikea, ojordad med de dubbla fyrkanterna .
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20231311/

Och såhär har jag kopplat. wago kontakter och lampsladd (två ledare) från Clas Ohlson.

2014-12-02 22.12.57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-12-02 22.11.09.jpg
Skapa konto

2014-12-02 22.10.59.jpg
Skapa konto

Täcklocket sitter dock lite löst, och tänkte byta ute det till ett med centrumskruv ist. kan man få tag på ett sådant billigare än nedan?
http://verktygsboden.se/taeckramar-taeckbrickor/takdoslock-m-krok-foer-aeldre-takdosa

Fast anslutning med lampsladd är väl knappast korrekt, eller vad säger våra elektriker?

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Nej, mera korrekt vore nog att skruva dit ett lamputtag i takdosan och skruva på en lampstickpropp på lampsladden.

Sen kan jag tycka att det är ett relativt harmlöst fel, wago är väl godkänd för mångkardelig lampsladd också? Dragavlastning har du ju fixat hyfsat med kabelklammer!

PS. Är inte elektriker! DS

SSSS
Okej där ser man... Planen från början var med lamputtag/stickpropp men det kändes snyggare utan. Vill såklart att allt ska vara okej och ofarligt så får isf skaffa ett uttag. Vad är riskerna med att göra som jag har gjort?

Det är inte farligt på något sätt men det är formellt fel så är du noga med sånt får du isf göra om. Anslutning med lamppropp är då nummer ett och att klamra lampsladd är också fel. Men din klamring är ju helt tydlig, kort och bara för anslutning av lampan så man får vara rejäl paragrafryttare för att se det som något att nämna. Det viktiga är att du har en riktig anslutning vad gäller klass på lampan och jord/icke jord osv, samt bra kämmor som passar ledartypen och där har du allt ok.

C
En intressant följdfråga blir förstås hur man korrekt skall ansluta t.ex. en jordad armatur med två tändtrådar, eller andra liknande varianter där det idag inte finns någon lämplig lamppropp?

Värre är då att grön&gul ledare ser ut att användas som tändtråd i takdosan? Det tycker vi inte om.

Bo.Siltberg skrev:
Värre är då att grön&gul ledare ser ut att användas som tändtråd i takdosan? Det tycker vi inte om.
Är det verkligen en grön/gul och inte rent gul tändtråd ? Svårt att se....

SSSS
Bo.Siltberg skrev:
Ingper skrev:
Är det verkligen en grön/gul och inte rent gul tändtråd ? Svårt att se....
Tändtråden är gul och inte gul/grön. Kanske lite otydligt på bilden men den gul/gröna slutar i en egen wago i dosan.

Och då är ju frågan om lampan uppfyller kraven för dubbelisolering? Det skall finnas en symbol med två kvadrater inuti varandra. Annars borde troligen lampans metalldelar vara jordade.

SSSS
hempularen skrev:
Och då är ju frågan om lampan uppfyller kraven för dubbelisolering? Det skall finnas en symbol med två kvadrater inuti varandra. Annars borde troligen lampans metalldelar vara jordade.
Ja som jag skrev i första inlägget finns dubbelisoleringssymbolen på lampan.
Under "koppen" mot taket är det kopplat på detta vis. Bild från monteringsanvisningen.
lamp.jpg
Skapa konto

Är din lampa dubbelisolerad då skall den inte skyddjordas och kan användas utan problem i bostadskök. Däremot får den inte användas i fuktiga eller våta rum, Då krävs ofta IP 21 eller ännu högre beroende på rumstyp och placering.

cpalm skrev:
En intressant följdfråga blir förstås hur man korrekt skall ansluta t.ex. en jordad armatur med två tändtrådar, eller andra liknande varianter där det idag inte finns någon lämplig lamppropp?
Då var den gamla jordade lampproppen från 70 talet ganska smart eftersom den hanterade både kronkoppling och skyddsjord i samma kontakt.

R
men är inte höljet på lampan i typ stål och blir den strömförande ska den väl vara kopplad till jord.

Roland112 skrev:
men är inte höljet på lampan i typ stål och blir den strömförande ska den väl vara kopplad till jord.
Nu framgick det ju att den är märkt som dubbelisolerad och då ska (får) den inte skyddsjordas. Vi får se de metalldelarna som lika medverkande i fallet som en ev gardinstång av metall strax intill.

• Gilla
puttrix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.