Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Besserwisser
· östergötland
· 2 757 inlägg
Omöjligt att svara på,utan mer information.
Var i huset är det? Hur är skicket i övrigt ?
Var i huset är det? Hur är skicket i övrigt ?
Huset är i risigt skick, behöver byta tak men försöker skjuta på det så lång vi kan pga att det kommer bli dyrt. Det är i "entrehallen" innanför dubbeldörrarna. Förra ägaren tog bort takpannor och lämnade papper bara av någon anledning. Se fler bilder nedan.
Ja det är sant, vi kommer att behöva byta det, tänkte mer vad vi kan göra akut innan det görs, men det är kanske hål i huvudet att tänka så. Vi får se över budgeten. Kanske man kan byta taket på "bostadsdelen" och inte den tillbyggda ladan om vi inte had råd att göra allt. Fick offer på 800,000kr för takbyte men det var förra sommaren och vi hade annat mer akut som behövde göras.Jonatan79 skrev:
Det där taket kan ni inte vänta med att byta. Förutsatt att inte resten av huset brinner, så är det det mest akuta ni har att göra. Det äringen vits att göra någonting annat med huset förrän taket är tätt.
Ja det tycker jag också, måste bara få med gubben på banan. Han tycker inte det är prio nummer 1. Vad gör man!P PatrikJo skrev:
Haha jag visa honom precis inlägger. Han menar att byta tak och se till att det håller tätt är två olika saker. "Byta tak" = byta hela taket, papp, pannor och allt. "Se till att hålla tätt" = byta/täta igen där vi kan se att det läcker vid skorstenen (har startat en anna tråd om detta skorstenshaveri).Jonatan79 skrev:
För mig är byta tak och se till att det håller tätt samma sak. Byta rubbet och pausa resten av renoveringen.
Till historien hör också att vi redan fått lappa en akut läcka med hjälp av plåtslagare på den tillbyggda "ladan". Tror det är det som min man tycker vi kan göra på denna sidan vid skorstenen. Mer bilder följer.
Haha ja tack för perspektiv på detta. Hoppas att gubben börjar fatta läget han med. Vi har helentreprenad och helt klar byggaren vill att vi gör taket härnäst.Viktor.J skrev:
Huset är helt klart i stort renoveringsbehov, taket ser vem som helst att det behöver göras. Ta då de pengar som ni avsatt för att lägga om taket. Det är en stor risk att ni för göra om allt annat ni gör när vatten från taket förstör, försäkringsbolaget kommer ge er fingret.
nödlösningen du talar om ser jag som en kortsiktig lösning till taket är omlagt. Då pratar vi veckor/månader.
nödlösningen du talar om ser jag som en kortsiktig lösning till taket är omlagt. Då pratar vi veckor/månader.
Besserwisser
· östergötland
· 2 757 inlägg
Har ni en byggare som inte tycker taket kommer först? byt byggare....metalmama skrev:
Ingen mening att renovera invändigt när vatten utifrån kommer sabba igen...