Såhär är det. Jag var hemma hos en bekant som hade satt in halogenlampor i köket under diskbänken. han är en hemmapulare av första rangen. beställer mist för 5000/månad saker från elfa osv...

såhär var installationen gjord.

* Det verkar såvitt jag kunde se som om han hade köpt en sats med 5 spottar transformator med euro-kotakt

* tagit bort en lysrörsarmatur som satt under diskbänken

* köpt en utanpåliggande enkel 1polig brytare (eljo) som han kopplat in matningen från vägg en till, och i andra änden klippt av eurokontakten och kopplat in den i andra änden på 1polbrytaren. Transformatorn ligger längst upp i ett köksskåp såg jag

*tydligen har två spottar varit för korta så dessa är skarvade i en utanpåliggande kopplingsdosa högst upp i det ena köksskåpet. Jag kan inte avgöra vilken sladd som har använts för skarven då det är kabelrännor i köksskåpet. Jag antar att varje spott har nån slags kontakt för enkel inkoppling i transformatorn då detta tydligen är en produkt för konsumenter.

Så min fråga till expertisen... skall jag säga till honom att riva ner denna installation direkt pga livsfara eller räcker det att jag kontrollerar att en del saker är korrekt utförda? Han verkar ju har använt rejäla sladdar för skarv och en fin eljo kopplingsdosa och utanpåliggande kontakt. Dock blir jag misstänksam hur jorden är kopplad då han har knipsat en eurokontakt till transformatorn. Har inte kollat i kopplingsdosan hur kabeln är skarvad men antar det är med nån slags sockerbit eller torixar.

En sak kan jag konstatera, denne man är rejält uppfinningsrik, och det hela funkade faktiskt. men det vore ju synd om det nyrenoverade köket brann ner pga värmeutveckling eller om han får sig en kyss någonstans.

/Henrik

Att klippa Eurokontakten och koppla in den direkt i den en-poliga brytaren är inte OK. Detta räknas som fast installation. Se min fråga här på el-forumet från igår ang anlutning av trafo för halogen.
Vad han pysslat med på 12 V sidan är väl mindre allvarligt med tanke på att det knappast blir tal om några jätteeffekter i kablarna som kan orsaka överhettning.

Trafon behöver inte jordas. Går inte heller om den hade Euorkontakt. Då är den dubbelisolerad. Märkt med "kvadrat i kvadrat".

Hej!

Det jag tänkte på12-voltssidan är

* Längd på kabel...

* Det rusar ganska hög ström genom kablarna... vill inte att en dålig skarv skall orsaka någon eldsvåda. Dock måste jag ju försöak få honom att visa hur han har kopplat vilket nog inte kommer bli så lätt... han gör ju "aldrig fel"

Ska kolla upp det inlägget!

/Henrik

Varför låter du inte "puckot" göra som han vill? det kan väl knappast vara din uppgift att vara polis

Hur skulle elektrikern gjort då ? Undrar för att jag vill lära mig nåt..

Mäster skrev:
Hur skulle elektrikern gjort då ? Undrar för att jag vill lära mig nåt..
Köpt riktiga grejer eller installerat ett uttag. :)

//Patrik

Då gjorde jag rätt då. :D

Fast jag ser nu och då att 12v kablarna inte når till någon spott, och dom kommer ju i samma längder med gjutna stickkontaker, även om det är dyra märkesgrejer..

Redigerat:
Kablarna är ofta färdiggjorda 2m. Detta fär att det flesta transformatorer är gjorda för max 2m kabel. Om någon nu skarvar på 20-30 cm så är det visserligen ett brott mot reglerna från tillverkaren, men knappast någon akut fara.

Skarvar man på längre sträckor så bör man tänka om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.