Hej!

Jag står inför att byta ut min pelletspanna och vill bygga ett modernt, smart och effektivt värmesystem. Hoppas få råd och erfarenheter från er som gjort liknande resa – eller vet var jag kan hitta rätt hjälp.

Mina förutsättningar:

• Huset är 115 m², vattenburen värme med radiatorer
  • Pelletseldning idag (≈6 pallar/år – ~27 000 kr/år i bränslekostnad)
  • Inbyggd varmvattenberedare i pannan idag
  • 6 kW solceller på taket (Huawei växelriktare)
  • Tibber-abonnemang med Pulse för realtidsmätning
  • Inget smart styrsystem ännu (men är teknikintresserad)
  • Effektpris vill jag att systemet tar i hänsyn.
Målet:
Byta till värmepump och samtidigt få:
  • Låg driftkostnad
  • Integration med spotpris, solproduktion och effektprismodell.
  • Ser gärna att en elpatron värmer varmvatten vid överskott på solel.
  • Möjlighet att bygga vidare med Home Assistant eller liknande
  • Förbereda för framtiden (t.ex. batteri, elbil, utbyggnad)
Överväger:
  • Luft/vatten-värmepump från Nibe S-serien
  • Måste verkligen HA bli en del av installationen?
  • Ev. integration med växelriktarens data (Huawei)
Frågor till er:
  1. Har ni gjort liknande system? Några fallgropar eller tips?
  2. Någon som kopplat Huawei växelriktare till Home Assistant – hur gjorde ni?
  3. Finns det installatörer som kan både VVS och smarta hem?
  4. Vad blir viktigast i detta projekt? Pumpmodellen eller rätt installatör?

Tack för tankar och tipps. Och kasta inte in mig i för djupa HA diskussionen nu för där är jag inte mentalt 😅

• Gilla
Mikael Ströms
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Jag står inför att byta ut min pelletspanna och vill bygga ett modernt, smart och effektivt värmesystem. Hoppas få råd och erfarenheter från er som gjort liknande resa – eller vet var jag kan hitta rätt hjälp.
Första steget är väl att be om offerter från de som kan leverera ett sådant system, eller väsentliga delar av systemet.

Ett generellt råd om man skall få ett bra och driftsäkert system är att involvera så få komponenter/delar som möjligt.

Överväganden:
Allan J Allan J skrev:
Överväger:
Det är säkert vettigt
Allan J Allan J skrev:
Nej verkligen inte. Speciellt inte om man satsar på en modern VP då tillför det inte mycket.
Allan J Allan J skrev:
Det komplicerar saken. Att få ekonomi i solceller är inte alldeles enkelt rent allmänt. Vad hoppas du vinna på det?

Men hur man gör bäst är väldigt beroende på individuella förutsättningar. Det går inte att svara generellt.

• Gilla
Robinsonal och 1 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Första steget är väl att be om offerter från de som kan leverera ett sådant system, eller väsentliga delar av systemet.

Ett generellt råd om man skall få ett bra och driftsäkert system är att involvera så få komponenter/delar som möjligt.

Överväganden:

Det är säkert vettigt

Nej verkligen inte. Speciellt inte om man satsar på en modern VP då tillför det inte mycket.

Det komplicerar saken. Att få ekonomi i solceller är inte alldeles enkelt rent allmänt. Vad hoppas du vinna på det?

Men hur man gör bäst är väldigt beroende på individuella förutsättningar. Det går inte att svara generellt.
Tack för bra svar.
Angående varför jag tror mig behöva komma åt växelriktaren är ju för att kunna maximera egensnvändningen av solelen till att värma vatten. Men solen går ju i moln då och då så systemet behöver ju ta hänsyn till vad cellerna ger i varje stund.

Har en lite vision om att vattentanken ska bli mitt fattigmans batteri för lagring av solel…

Redigerat:
Allan J Allan J skrev:
Angående varför jag tror mig behöva komma åt växelriktaren är ju för att kunna maximera egensnvändningen av solelen till att värma vatten.
Har man solceller vill man ju använda dem klokt.
Allan J Allan J skrev:
Har en lite vision om att vattentanken ska bli mitt fattigmans batteri för lagring av solel…
Det fungerar såklart att ladda ett sådant "batteri", men någon el får man ju inte ut. Varmvatten kan normalt värmas när el är billig och tömmas när varmvatten behövs även om man köper el. Så frågan är väl hur mycket man kan spara på så sätt. Hur mycket billigare är egen el än den köp-el man annars skulle använda?

Batterier är nog bättre i och med att el då kan säljas. Men batterier kostar pengar att få på plats.

Rent principiellt lär det vara bäst ekonomi att själv använda sin egenproducerade el utan att blanda in elnätet. Frågan är kanske om du kan värma vattnet utan växelriktare?

Bönhas Bönhas skrev:
Har man solceller vill man ju använda dem klokt.

Det fungerar såklart att ladda ett sådant "batteri", men någon el får man ju inte ut. Varmvatten kan normalt värmas när el är billig och tömmas när varmvatten behövs även om man köper el. Så frågan är väl hur mycket man kan spara på så sätt. Hur mycket billigare är egen el än den köp-el man annars skulle använda?

Batterier är nog bättre i och med att el då kan säljas. Men batterier kostar pengar att få på plats.

Rent principiellt lär det vara bäst ekonomi att själv använda sin egenproducerade el utan att blanda in elnätet. Frågan är kanske om du kan värma vattnet utan växelriktare?
Behöver räkna ut hur mycket det kostar att värma vatten till tanken med hjälp av luft-vatten pumpen och ställa det i relation till vad investeringen är för att få till styrning som är klok nog att bara värma vatten när jag har eneriöverskott från solcellerna.
Men vid närmare eftertanke vet ju inte solcellernas växelriktare det.

Jag behöver ett system som ser förbrukningen och produktionen likt Tibber Puls gör.

Min egentliga fråga är om ni tror det finns installatörer där ute som behärskar denna situation?

Finns mycket att tänka på, så tror inte att alla installatörer är uppsjungna på integration.

Men några frågeställningar.
- mång pumpar har relativt små varmvattenberedare. Då det inte i reden behövs en stor buffer. Från pumpens perspektiv är det ok att gå rätt ofta.
-tänker du ha en utökad varmvattenberedare till pumpen eller ha kvar en gammal akumulatortank från pelletspannan?
-en värmepump jobbar på låga temperaturer. Man kanske bara låter pumpen värma varmvatten till 50C och 1 gång i veckan höja till 60C mot legionella.
-värmepumpen har bra verkningsgrad när man inte höjer mycket. VV och LV skiljer lite i verkningsgrad. En orsak till att pumpar ofta var liten varmvattenberedare med jobbar lite oftare.

När ger solcellerna en massa överskott? Den delen av året när man inte behöver värme i huset kanske.

Extra tank för varmvatten, system för att styra etc kostar extra. Ingen koll på hur mycket.
Någon har kanske räknat…. Och kan jämföra med vad större batterier kostar.

Jag har liknande hus i storleken och gick också från pellets till LVVP.

Tidigare hade jag byggt om pannan så jag kunde styra det mesta som brännare, elpatron, cirkulationspump och schunt. Hade regler för elpris styrning mellan pellets, elpatron och LLVP med lite regler och scenarion för exempelvis om hela familjen skulle duscha i följd.

Min Kontentan efter bytet till LVVP är att det inte är lönt att hålla på. Det tyngsta två saker som talar emot är först att LVVP är mycket långsammare på att reglera än pellets där du kunde ladda 90 grader i pannan och sen schunta upp kokhett vatten i elementen. Den andra faktorn är att COP sjunker så otroligt om du ska ha upp framdrivnings temperaturen nämnvärt.

Det slutade i för mig att jag spetsar beredaren om elen är billigare med god marginal än nästkommande 3h. Men värmen låter jag vara.

6 pallar pellets/år?! Motsvarande 24000 kWh? Varmt och skönt i stugan?

K kglar skrev:
Finns mycket att tänka på, så tror inte att alla installatörer är uppsjungna på integration.

Men några frågeställningar.
- mång pumpar har relativt små varmvattenberedare. Då det inte i reden behövs en stor buffer. Från pumpens perspektiv är det ok att gå rätt ofta.
-tänker du ha en utökad varmvattenberedare till pumpen eller ha kvar en gammal akumulatortank från pelletspannan?
-en värmepump jobbar på låga temperaturer. Man kanske bara låter pumpen värma varmvatten till 50C och 1 gång i veckan höja till 60C mot legionella.
-värmepumpen har bra verkningsgrad när man inte höjer mycket. VV och LV skiljer lite i verkningsgrad. En orsak till att pumpar ofta var liten varmvattenberedare med jobbar lite oftare.

När ger solcellerna en massa överskott? Den delen av året när man inte behöver värme i huset kanske.

Extra tank för varmvatten, system för att styra etc kostar extra. Ingen koll på hur mycket.
Någon har kanske räknat…. Och kan jämföra med vad större batterier kostar.
Som jag tolkar ditt svar tänker du att bäst är att separera system för att ladda acc tank med solelvärmt vatten till sommaren. Sen får LV pumpen leva sitt egna separata liv och möjligtvis stängas ner på sommaren.

Jag har ingen acctank tyvärr att återanvända. Har klarat oss på den inbyggda i pelletspannan.

Allan J Allan J skrev:
Hej!

Mina förutsättningar:

• Huset är 115 m², vattenburen värme med radiatorer
  • Pelletseldning idag (≈6 pallar/år – ~27 000 kr/år i bränslekostnad)
  • Inbyggd varmvattenberedare i pannan idag
  • 6 kW solceller på taket (Huawei växelriktare)
  • Tibber-abonnemang med Pulse för realtidsmätning
  • Inget smart styrsystem ännu (men är teknikintresserad)
  • Effektpris vill jag att systemet tar i hänsyn.
Målet:
Byta till värmepump och samtidigt få:
  • Låg driftkostnad
  • Integration med spotpris, solproduktion och effektprismodell.
  • Ser gärna att en elpatron värmer varmvatten vid överskott på solel.
  • Möjlighet att bygga vidare med Home Assistant eller liknande
  • Förbereda för framtiden (t.ex. batteri, elbil, utbyggnad)
Överväger:
Frågor till er:
  1. Har ni gjort liknande system? Några fallgropar eller tips?
  2. Någon som kopplat Huawei växelriktare till Home Assistant – hur gjorde ni?
  3. Finns det installatörer som kan både VVS och smarta hem?
  4. Vad blir viktigast i detta projekt? Pumpmodellen eller rätt installatör?

Tack för tankar och tipps. Och kasta inte in mig i för djupa HA diskussionen nu för där är jag inte mentalt 😅
Hej Allan,

Jag ville bara informera om att Huaweis växelriktare funkar jättebra med Home Assistant. Och dessutom Tibber.
Jag har ca 10kW solpaneler, Huaweis växelriktare, 10kWh batteri och Tibber timprisavtal.
Jag laddar batterierna när det är billig el och använder dem mest för att undvika dyra timmar. Man tjänar inte så mycket på att sälja el idag.
Men jag tänker att du borde kunna använda varmvatten som ”buffert” för dyra timmar om du kan styra värmepannan från HA, vilket jag har läst att deras S-serie ska gå att göra.
Så dina planer känns ganska rimliga.

S SirKnasen skrev:
6 pallar pellets/år?! Motsvarande 24000 kWh? Varmt och skönt i stugan?
Byggår 1909 och flera åtgärder som tilläggsisolering på vind som ej är utfört och övervägande tvåglasfönster. Sen är det mycket duschande…

Jag har nibe s1156 ihop med markvärme, funkar bra med HA. Din inverter bör också fungera, googla exakt model o vad du kan ändra genom HA. Beroende på vart i Sverige du bor o när du stänger av husets värme så kan du få varmvatten genom solcellerna. För mig i Skåne är det "gratis" mellan mitten av april fram till slutet av september.

När du behöver värme som mest så finns det knappt sol, det du kan göra är att styra efter timpris, du kan göra detta genom att skapa schema direkt i Nibe. Funkar ganska bra men inte alltid elpriserna håller samma mönster vecka efter vecka. Du kan köpa tjänsten från Nibe, månadskostnad men då styrs det mer exakt efter elpriser. Du kan även göra exakt samma sak genom HA, behöver bygga lite automationer, finns en del där ute redan som du kan säkert använda/modifiera eller bygga själv med hjälp av AI.

Kan du koda så är HA vägen bäst o billigast i längden.

Kör du med HA så se till att dra nätverk/ethernet till både Nibe o inverter (om den klarar det). Mycket bättre än wifi men wifi funkar så klart också.

När mitt hus inte behöver värme så kör jag schema genom Nibe direkt. Värme avstängt 24/7 och varmvatten värmning endast mellan kl 10-16. Det räcker för oss, 2 pers, dock ganska stor tank. Har 15kw solceller så det finns oftast tillräckligt till varmvatten o resten av huset tom på en molnig dag. Periodisk höjning av varmvatten genom elpatron 1 gång varannan vecka kl 12.00 när ingen är hemma o solen förhoppningsvis skiner som bäst. Knappt så det egentligen behövs men ska vara bra om man vill vara säker på att hålla bakterier borta.

På vintern så kör jag allt igång genom Nibe och styr både värme o vatten genom HA. Värmer hus vatten extra när elpris är som lägst o stänger av allt några timmar om dagen när det är som dyrast. Oftast innebär det att hus o vatten värms lite extra mycket på natten o sen på morgon o eftermiddag så stängs bägge ner. Funkar bra o sällan det ens märks större temp skillnad de timmar det stängs ner. De andra timmarna, dvs när det inte är som billigast eller dyrast så låter jag Nibe sköta sig själv. Här kan man säkert jaga mer optimering o spara en slant men jag fick aldrig tummen ur för att jaga detta, kanske gör något av det under denna vintern som kommer.

Ska tilläggas att utan timpris så gör detta ingen skillnad. Så har du eller kommer ha rörlig elkostnad istället för timpris så är det ingen större idé att jaga något.

Har du elbil kan du applicera samma logik på den laddningen. Men beroende på effekttarriff o annat trams som ska införas så kanske du behöver dela upp det lite under natten. Ladda några timmar o värma några andra timmar. Har du också hemmabatteri så får du igen tänka lite likadant med dess laddning men nu börjar man undra om kvällens timmar räcker alla ovan enheter. Får fiska efter lite billiga timmar under dagen också...

Själv har jag inte effekttarrif än, ska komma 2027 hos mig så jag har inte riktigt brytt mig hur jag ska handskas med det men har genom HA kan man få fram en lösning för det mesta.

Lycka till med allt!

• Gilla
oddan
  • Laddar…
Erfan80 Erfan80 skrev:
Jag har nibe s1156 ihop med markvärme, funkar bra med HA. Din inverter bör också fungera, googla exakt model o vad du kan ändra genom HA. Beroende på vart i Sverige du bor o när du stänger av husets värme så kan du få varmvatten genom solcellerna. För mig i Skåne är det "gratis" mellan mitten av april fram till slutet av september.

När du behöver värme som mest så finns det knappt sol, det du kan göra är att styra efter timpris, du kan göra detta genom att skapa schema direkt i Nibe. Funkar ganska bra men inte alltid elpriserna håller samma mönster vecka efter vecka. Du kan köpa tjänsten från Nibe, månadskostnad men då styrs det mer exakt efter elpriser. Du kan även göra exakt samma sak genom HA, behöver bygga lite automationer, finns en del där ute redan som du kan säkert använda/modifiera eller bygga själv med hjälp av AI.

Kan du koda så är HA vägen bäst o billigast i längden.

Kör du med HA så se till att dra nätverk/ethernet till både Nibe o inverter (om den klarar det). Mycket bättre än wifi men wifi funkar så klart också.

När mitt hus inte behöver värme så kör jag schema genom Nibe direkt. Värme avstängt 24/7 och varmvatten värmning endast mellan kl 10-16. Det räcker för oss, 2 pers, dock ganska stor tank. Har 15kw solceller så det finns oftast tillräckligt till varmvatten o resten av huset tom på en molnig dag. Periodisk höjning av varmvatten genom elpatron 1 gång varannan vecka kl 12.00 när ingen är hemma o solen förhoppningsvis skiner som bäst. Knappt så det egentligen behövs men ska vara bra om man vill vara säker på att hålla bakterier borta.

På vintern så kör jag allt igång genom Nibe och styr både värme o vatten genom HA. Värmer hus vatten extra när elpris är som lägst o stänger av allt några timmar om dagen när det är som dyrast. Oftast innebär det att hus o vatten värms lite extra mycket på natten o sen på morgon o eftermiddag så stängs bägge ner. Funkar bra o sällan det ens märks större temp skillnad de timmar det stängs ner. De andra timmarna, dvs när det inte är som billigast eller dyrast så låter jag Nibe sköta sig själv. Här kan man säkert jaga mer optimering o spara en slant men jag fick aldrig tummen ur för att jaga detta, kanske gör något av det under denna vintern som kommer.

Ska tilläggas att utan timpris så gör detta ingen skillnad. Så har du eller kommer ha rörlig elkostnad istället för timpris så är det ingen större idé att jaga något.

Har du elbil kan du applicera samma logik på den laddningen. Men beroende på effekttarriff o annat trams som ska införas så kanske du behöver dela upp det lite under natten. Ladda några timmar o värma några andra timmar. Har du också hemmabatteri så får du igen tänka lite likadant med dess laddning men nu börjar man undra om kvällens timmar räcker alla ovan enheter. Får fiska efter lite billiga timmar under dagen också...

Själv har jag inte effekttarrif än, ska komma 2027 hos mig så jag har inte riktigt brytt mig hur jag ska handskas med det men har genom HA kan man få fram en lösning för det mesta.

Lycka till med allt!
Stort tack för detaljerat svar!
Det finns så många detaljer som allt hänger lite ihop… Men i det första skeendet tolkar jag det iaf som att jag bör se till att köpa en pump med bra möjligheter till styrning. Sen kan jag fila vidare på övriga delar.

Har ingen programeringserfarenhet men skulle gärna skaffa det för att få till några HA styrningar.

Jo elbilen står där… dessvärre har Tibber ej bjudit på möjligheten att styra den. Och laddaren är dum..
Effekttariffen kommer till sommaren 2026 här så det närmar sig.

Ska också tillägga följande, jag vet inte hur Tibber fungerar, inget jag har använt. Men ska du köra HA så kommer du behöva se vad som händer inom ditt hus o vad som händer utanför.

Utanför huset = energi till o från elbolag och se skillnad på om el till elbolag är ifrån sol eller batteri.
Inom huset = energi från solceller till hus och tillbaka till elbolag, samma med batteri, du behöver se skillnad på solel till batteri, elbolag till o från batteri, batterienergi till hus.

Oftast så har de flesta inverters med batteri även en smartmätare. Har du tur så syns dess värden genom inverter o vidare till HA. På så sätt ser du vad huset tar, vad solen ger, hur mycket av det går till huset o hur mycket går vidare ut till elbolaget. Du behöver även se hur mycket du köper från nätet samtidigt som solen ger o se skillnad på allt detta o vad hemmabatteriet ger.

Får du endast data från huset huvudmätare, dvs inkommande el från elbolag så ser du inte egentligen vad som pågår bakom detta eftersom du får även enegi från solceller o batteri som du huvudmätare inte kan se.

Smartmätare som tillhör inverter bör visa allt detta men inte säkert din inverter skickar vidare allt till HA. Googla o se vad folk på nätet säger om din inverters integration i HA.
Allan J Allan J skrev:
Stort tack för detaljerat svar!
Det finns så många detaljer som allt hänger lite ihop… Men i det första skeendet tolkar jag det iaf som att jag bör se till att köpa en pump med bra möjligheter till styrning. Sen kan jag fila vidare på övriga delar.

Har ingen programeringserfarenhet men skulle gärna skaffa det för att få till några HA styrningar.

Jo elbilen står där… dessvärre har Tibber ej bjudit på möjligheten att styra den. Och laddaren är dum..
Effekttariffen kommer till sommaren 2026 här så det närmar sig.
Hur dum är den? :)
Finns det ingen styrning alls? Har du googlat om det finns stöd i HA? Annars kanske det kan vara värt o byta ut den till en som har stöd för HA om du väljer o gå den vägen. Jag kör med Zaptec Go, den har färdig HA integration, lätt o bygga automation som antingen följer vad solen ger eller fungerar som en lastbalanserare o anpassar laddning efter husets resterande användning.

Allan J Allan J skrev:
[ ...]
Angående varför jag tror mig behöva komma åt växelriktaren är ju för att kunna maximera egensnvändningen av solelen till att värma vatten. Men solen går ju i moln då och då så systemet behöver ju ta hänsyn till vad cellerna ger i varje stund.

Det är en klok idé - men den behöver tack och lov inte integreras direkt med Kinaprylarna.
Du har ju redan Tibbers elmätare (som kan läsas av i Home Assistant), eller så kan du använda ett smart relä från exempelvis Ohmigo eller Shelly.

Poängen är att du kan använda vilket av dessa alternativ som helst för att trigga t.ex. Extra VV, höjt börvärde eller komfortläge (beroende på vad din värmepump stöder) så fort din exporterade effekt är tillräckligt hög.

Exempel: Om din elspets är 3 kW kan du sätta systemet att slå på varmvattenberedningen när exporten passerar 3 kW - med lite marginal och hysteres.
T.ex. låt systemet fortsätta köra minst 15 minuter efter varje start, så du inte sliter ut reläerna för att solen går i moln eller ugnen sätts på.

Kort sagt: du kan mäta och styra värmepumpen med helt generiska produkter, istället för att behöva integrera direkt med växelriktaren. Det breddar vilka maskiner du kan välja på, även en budget CTC erbjuder sk. "fjärrstyrning" via reläplint, vilket är tillräckligt flexibelt för alla ovanstående lösningar.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.