Ska måla om huset och garaget inom kort och har en fundering kring huruvida nuvarande färg är faluröd eller om det bara råkar vara väldigt matt röd färg som bleknat med åren (ev orginalfärg från -83).
Gnuggar jag på panelen så blir det lite blankare yta och det blir rödfärg på trasan.
Här nedan ser ni ett parti där det suttit en termometer. Ser blankare ut just där.
Jag var ganska säker att det var slamfärg först. Men ju mer jag kollar runt så börjar jag misstänka att det bara är väldigt sliten färg som mattats av med tiden och då borde gå att måla över med ny icke slambaserad färg.
Någon som kan hjälpa mig reda ut detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gnuggar jag på panelen så blir det lite blankare yta och det blir rödfärg på trasan.
Här nedan ser ni ett parti där det suttit en termometer. Ser blankare ut just där.
Logga in
Skapa konto
Jag var ganska säker att det var slamfärg först. Men ju mer jag kollar runt så börjar jag misstänka att det bara är väldigt sliten färg som mattats av med tiden och då borde gå att måla över med ny icke slambaserad färg.
Någon som kan hjälpa mig reda ut detta?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
... Jag tänker att eftersom det är blankt under där termometern suttit så borde det kanske inte vara så självklart att det är slamfärg? Borde inte även den ytan varit väldigt matt som är karaktäristiskt för slamfärgen?
Nej jag tycker inte det heller. Samtidigt så vore det ju tråkigt att slänga på ny färg för att se det flagna av om något år eller två, så man vill ju vara helt säker.Stefan N skrev:
Någon som vet om det är möjligt att få ut målare som är kunniga som kan inspektera och avgöra mer noggrannt? Eller kan man oftast vända sig till färgbutikerna för hjälp eller hur kan man ta det vidare?
Jag kollar parallellt om jag kan få information från den som byggde huset. Det är grannens bror och han kanske kommer ihåg vad han målade med.
Skrapa av färg och ta med till en färgbutik som kan analysera färgen
Produkter som diskuteras: "Skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Gnugga en trasa med T-sprit mot väggen. Om det löser färgen så är det någon form av latexfärg, tex akrylat. Om den varken kritar sig eller löses av sprit så är det troligen alkydoljefärg eller linoljefärg. (Alkydoljefärg är betydligt vanligare än linoljefärg.)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Olika sidor tar olika mycket stryk av väder och vind. Södersidan slits exempelvis mycket fortare än norrsidan. Så är sydsidan mest sliten är det säkert därför, är någon annan sida mer sliten har man kanske bara målat om det mest slitna med samma färg.P pennybridge skrev:
Även jag är skeptisk till att det är slamfärg, men har du ändå en trasig bräda så ta med lite av den till färgaffären.