8 974 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
Är detta ett problem (avlopp handfat i vägg - Badrumsrenovering)
Ptja... Två skruvförband gjorda enl. instruktion anses ju som tät så jag har inget större problem med det. Denna koppling kan jag röra någon centimeter vilket inte känns så robust. Är det inte "standard" att använda väggbricka i dessa fall?Blund skrev:
Den där var snygg! Tack för tipset. Värt att betala några kronor extra för...krilleman_215 skrev:
Vet du på rak arm om den finns till 16mm pex (LK tror jag)?
Tror du att det är några bekymmer att byta ut det befintliga mot denna?
Visst finns den för 16mm PEX.
RSK: 8550652
Jag tror jag har några ligger i källaren. Ska kika!
Men det stora problemet är väl att man ska trycka in mediaröret hårt innan man mäter in kapningen på 17mm.
Sidan 3 är för plaströr:
http://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_8550652.pdf
RSK: 8550652
Jag tror jag har några ligger i källaren. Ska kika!
Men det stora problemet är väl att man ska trycka in mediaröret hårt innan man mäter in kapningen på 17mm.
Sidan 3 är för plaströr:
http://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_8550652.pdf
Tack för länken! 17mm kan nog bli lite på håret tror jag. Visserligen skulle det gå att trä i ett nytt rör om man var envis. Anslutningen sitter mindre än en halvmeter från fördelningsskåpet. Men frågan är om det är värt krånglet... Blir riktigt tight att borra för skruven också utan att lyfta bort den silikonade toaletten.krilleman_215 skrev:
Får nog leva med den fula kopplingen... Den syns ju bara om man aktivt tittar efter den. Är det inte regelvidrigt så får man väl acceptera det...
Tack för hjälpen dock!
Det alltid bra att ha ventil innan anslutningsslang. Det finns många exempel på dessa av dålig kvalitet som sprungit läck.
Viktigt är också att anslutningsslangen är typgodkänd för fast installation!
Sen är jag lite undrande på vilket märke det är på kopplingen. För det ser ju ut som om du har LK PAL (på den vita färgen och svarta texten). Så vad är det egentligen dom har monterat?!
Fick du någon specificerad faktura?
Sen är jag lite undrande på vilket märke det är på kopplingen. För det ser ju ut som om du har LK PAL (på den vita färgen och svarta texten). Så vad är det egentligen dom har monterat?!
Ingen specad faktura. Detta är en del i totalentreprenaden av badrummet så jag misstänker att jag inte kommer få någon heller.krilleman_215 skrev:Det alltid bra att ha ventil innan anslutningsslang. Det finns många exempel på dessa av dålig kvalitet som sprungit läck.
Kikade på kopplingen som sitter ansluten på pex-röret och jag kan inte se hela texten men det jag kan läsa är ..."SET AX 16". Försökte fota med mobilen med det blev kass fokus. Det skulle kunna stå "KOPPLINGSSET AX 16" men det är inte säkert.
Gällande minikulventil så ser jag det inte som kritiskt. Det sitter en efter anslutningsslangen närmast toan och fördelarskåpet (LK) sitter precis utanför dörren så det tar inte lång stund att springa dit och stänga av.
Anslutningsslangens kvalitet och huruvida den är godkänd eller inte är och kommer nog förbli okänt. Att byta ut den vore väl lite väl nitiskt?
Haha nä absolut säger inte imot dig där, men jag menar bara att en siliconad skruv är fortfarande inte säkrare än en utan borrhål. Särskilt bakom en wcstol där det inte syns om man inte aktivt letar som sagt.krilleman_215 skrev:
Sen vet varken du eller jag om Ts besprutar väggen bredvid wcstol varje dusch eller ej..
Då jag inte känner riktigt förtroende för den röris som fixade i mitt badrum så undrar jag om någon kan slå en kik på fördelningsskåpet han kopplade. Kan inte bedöma om det ser normalt och "OK" ut. Jag hittar inget som gör mig orolig men har ingen erfarenhet alls av fördelningsskåp.
Skåpet sitter i badrumsväggen men med luckan mot angränsande rum. Skvaller-rör in till badrummet finns.
Något avvikande med detta?
Skåpet sitter i badrumsväggen men med luckan mot angränsande rum. Skvaller-rör in till badrummet finns.
Något avvikande med detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du bara har tre ledningar på KV och två på VV varför använde då inte rörisen Vatettes trerörsbricka + tvårörs i kombination med badrumsfördelare.
Då hade du inte behövt betala för fördelare och skåp.
http://www.vatette.se/system-vatette-din-kompletta-vvs-leverantoer/produkter/badrumsfoerdelare.html
All skarv hamnar då på rätt sida av tätskiktet så hela skåpet + fördelare i skåpet behövs inte.
http://www.vatette.se/system-vatette-din-kompletta-vvs-leverantoer/produkter/badrumsfoerdelare.html
All skarv hamnar då på rätt sida av tätskiktet så hela skåpet + fördelare i skåpet behövs inte.
Intressant.krilleman_215 skrev:Om du bara har tre ledningar på KV och två på VV varför använde då inte rörisen Vatettes trerörsbricka + tvårörs i kombination med badrumsfördelare.
[länk]
Kan inte svara på varför de inte valt den lösningen.
Du hittade inget direkt konstigt i det fördelarskåp de satt upp iallafall?
Btw; har du någon bild på hur det blir med vatettes badrumsfördelare när det är installerat? Svårt att visualisera hur det blir att se ut.