Chaly
Hej kloka forummedelmmar

Kan någon med lite erfarenhet kommentera bilden nedan. Det vi ser är avloppet till handfatet i det badrum en om svensk BKR-reggad firma renoverar hos oss.
Jag skulle vilja ha betydligt mer utstick på röret så att det rör som manchetten sedan kommer täta mot sitter fast ordentligt. Men är det ett problem? Gissar att de kommer ta bort locket, trycka i en stump och täta mot stumpen. Eller hur löser man detta? Borde de limma fast stumpen?

Avloppsanslutning täckt av plastlock monterad i vägg, med omgivande spackel och lite utstick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är möjligt att de kan trycka i en stump. Jag vet inte hur dåligt det blir. Annars finns det ju färdiga rördelar med en slätända som kommer ut ur väggen, och som sedan kapas efter kakling. och så en gumminippel till den osv.

men vad är det vi ser? Är det en gipsskiva med ngn. sort spackel på? Får vi hoppas att de i så fall använt ngn sort cemetnbaserat spackel.

Chaly
Det är humidboard (norgips) med nåt spackel, ja... Håltagning är inte direkt vacker. Kan jag testa/se om det är cementbaserat på något vis?

Chaly
Tror ni man ev. kan använda en golvstos enl. nedan som Jafo säljer för att kunna få till en vettig anslutning av manchetten och samtidigt fixera röret? Men det de lämnat flush med väggen är ju muffändan på röret...? Funkar det?

Golvstos från Jafo för anslutning av manchett, med röd insida och vit ytterdel, avsedd att monteras flush med vägg.
Skapa konto

Länk till produktsida.

Enligt monteringsanvisningen skall den sitta såhär...

Illustration av installation för golvstos med beskrivning av avloppsrör, tätskikt och isolering i bjälklag.
Skapa konto

Har du frågat om dom är färdiga för tätskikt? Dom kanske inte är klara.
Men din fråga är befogad.
Avloppet skall sitta fast och det måste vara ett utstick så dom får på manchetten.
Dock tycker jag du inte själv ska lösa det med att köpa ut grejjer, det ska firman lösa!
Spacklet är def gipsspackel, och det är ig inte ok i badrum, men det där lilla ska du inte vara orolig för.
Däremot undrar jag varför dom behövt spackla öht, om dom gipsat ok? Tog dom upp hålet fel?
Men det syns ju iaf att det är schysst med plyfa bakom gipset.
Prata med dom först om dina funderingar, nyfiken får man alltid vara.

Chaly
Jörgen Ö skrev:
Har du frågat om dom är färdiga för tätskikt? Dom kanske inte är klara.
Men din fråga är befogad.
Avloppet skall sitta fast och det måste vara ett utstick så dom får på manchetten.
Dock tycker jag du inte själv ska lösa det med att köpa ut grejjer, det ska firman lösa!
Spacklet är def gipsspackel, och det är ig inte ok i badrum, men det där lilla ska du inte vara orolig för.
Däremot undrar jag varför dom behövt spackla öht, om dom gipsat ok? Tog dom upp hålet fel?
Men det syns ju iaf att det är schysst med plyfa bakom gipset.
Prata med dom först om dina funderingar, nyfiken får man alltid vara.
Tack för svar!

Självklart ska jag ta upp det med firman men sökte lite feedback från forumet hur allvarligt det egentligen är och vilka lösningar som finns - så att man har lite kött på benen när man står där och pratar med dom. Dåligt med erfarenhet på detta område själv.

Ska höra efter vilket spackel de använde - kom hem när de packade ihop och såg bara påse + blandarmaskin. Tänkte inte vad det stod på påsen.
De har spacklat ganska mycket - alla skivskarvar, skruvhål och hörn...

Redigerat:
Du får ha skarvar i väggen på avlopp så om de tycker i ett till rör som kommer ut ett par cm så borde det vara ok. Man får ju sätta vanligt gips i våtrum idag, varför skulle gipsspackel vara ett problem?

Chaly
Exsicco skrev:
Du får ha skarvar i väggen på avlopp så om de tycker i ett till rör som kommer ut ett par cm så borde det vara ok. Man får ju sätta vanligt gips i våtrum idag, varför skulle gipsspackel vara ett problem?
En rörstump i det befintliga röret känns inte så fixerat enl. mig... Men det kanske inte är ett problem.

Gällande gipsspackel så tror jag de flesta tätskiktstillverkare anger/ kräver cementbaserat spackel bakom tätskiktet... Iallafall de foliebaserade tätskiktet jag läst monteringsanvisning till. Kan inte heller här bedöma hur illa det är om de använt gipsbaserat.

Chaly skrev:
Tack för svar!

Självklart ska jag ta upp det med firman men sökte lite feedback från forumet hur allvarligt det egentligen är och vilka lösningar som finns - så att man har lite kött på benen när man står där och pratar med dom. Dåligt med erfarenhet på detta område själv.

Ska höra efter vilket spackel de använde - kom hem när de packade ihop och såg bara påse + blandarmaskin. Tänkte inte vad det stod på påsen.
De har spacklat ganska mycket - alla skivskarvar, skruvhål och hörn...
Hmmm......det där är ju lite lattjo, man spacklar aldrig skivskarvar innan tätskikt, man kan om man vill göra det efter tätskikt.
Men då oftast om man ska sätta mosaik el liknande mindre plattor, för att få ut vissa ojämnheter mellan skivorna.
Annars tar fixet normalt dessa små ojämnheter.

• Gilla
mrlarex
  • Laddar…
Chaly skrev:
En rörstump i det befintliga röret känns inte så fixerat enl. mig... Men det kanske inte är ett problem.

Gällande gipsspackel så tror jag de flesta tätskiktstillverkare anger/ kräver cementbaserat spackel bakom tätskiktet... Iallafall de foliebaserade tätskiktet jag läst monteringsanvisning till. Kan inte heller här bedöma hur illa det är om de använt gipsbaserat.
Är regeln att varje del ska vara fixerad?

Chaly
Exsicco skrev:
Är regeln att varje del ska vara fixerad?
Vet inte. Känns som en stump i röret med manchett över lätt skulle kunna åka ut vid lite oförsiktig demontering av handfatets vattenlås. Fogen känns inte som den kommer bita så bra på rörstumpen. Men jag kanske bara nojjar...

Chaly
Nästa fråga till forumets kloka medlemmar. Har inte med ovanstående att göra men kör vidare i samma tråd.

Förväntade mig en väggbricka för anslutning av WC. Ser ut såhär (se bild nedan. Är det godkänt? (manchett osv finns...). Inte direkt snyggt men om det är godkänt så får man väl acceptera det.

WC-vattenanslutning med flexibel slang och väggbricka vid toalett.
Skapa konto

Hur gick det med avloppsfrågan? Vad sa firman?

Det där var ingen vacker koppling. Jag tycker precis som du att det ska vara en väggbricka istället. Dels för att det är snyggare men också för att skydda PEX-röret. Det är ju onödigt att utsätta det för all mekanisk nötning som blir med åren. Det ser ju ut att vara ganska mycket överlängd på röret så de borde kunna byta till en väggbricka utan större problem.

Hur gick det med avloppsröret?

Chaly
Tack för svar!
Avloppet till handfatet löstes med en stump rör - som jag trodde. Inte ett problem som jag ser det nu då slumpen fixeras ganska bra med mjukfogen mellan rör och kakel.

Ska höra om de kan byta mot riktig väggbricka. Känns solidare och snyggare. Men kopplingen de gjort är godkänd osv - även om den inte är så snygg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.