Hej!
Köpte detta hus för ett tag sedan precis dränerat källaren, nu börjar dra ut organiskt material i källaren!
Hela golvet är fyllt med blöt isolering och sand..
Nu hittar jag detta under spånskivan, väggen tar slut sen kommer nån slags grovbetong.
Gjorde man såhär förr eller är det fusk?
Dolda fel?
Köpte detta hus för ett tag sedan precis dränerat källaren, nu börjar dra ut organiskt material i källaren!
Hela golvet är fyllt med blöt isolering och sand..
Nu hittar jag detta under spånskivan, väggen tar slut sen kommer nån slags grovbetong.
Gjorde man såhär förr eller är det fusk?
Dolda fel?
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Spånskiva på källargolv är ett no-go. Men det borde man ha upptäckt vid besiktningen. Så dolt fel går bort. Det är bara att plocka bort allting, krafsa ut jorden till -30 cm, lägga makadam till -15 cm, plastfolie och gjuta armerad betonggolv.
Ytskikt beror ju på den planerade användningen.
Ytskikt beror ju på den planerade användningen.
Okej!!T Thomas_Blekinge skrev:
Kostnad om man tar in någon?
Ca 30 kvadrat
Alt gör det själv?
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Vad betyder "Alt"?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Tråkigt nog kan båda frågorna besvaras med "ja". Ja, man gjorde så här förr. Och ja, det är fusk.B Henke1993 skrev:
Men allmänt förekommande fusk i hus från 70-talet (som jag gissar att det är). Det är tyvärr inte heller det enda allmänt förekommande fusket i ett sådant hus. Du kan ju hoppas att tidigare ägare fixat de värsta fadäserna så här ungefär 50 år senare.
Medlem
· Blekinge
· 11 696 inlägg
Trist!! Rev ut hela skiten igår höll på till midnatt, fyfan! Låta fukten torka ut nu.SågspånPappspikEternit skrev:
Tråkigt nog kan båda frågorna besvaras med "ja". Ja, man gjorde så här förr. Och ja, det är fusk.
Men allmänt förekommande fusk i hus från 70-talet (som jag gissar att det är). Det är tyvärr inte heller det enda allmänt förekommande fusket i ett sådant hus. Du kan ju hoppas att tidigare ägare fixat de värsta fadäserna så här ungefär 50 år senare.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Det är enda sättet att göra. Men bra jobbat, även om det säkert inte var kul och du säkert sa en massa fula saker under arbetets gång!
Vad vill du nyttja källaren till?
Allt organiskt och fuktigt ska bort, men det finns enklare lösningar än att göra om plattan och isolera den om källaren bara ska nyttjas som källare.
Allt organiskt och fuktigt ska bort, men det finns enklare lösningar än att göra om plattan och isolera den om källaren bara ska nyttjas som källare.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Eldragningen alltså… 😂