10 923 läst ·
16 svar
11k läst
16 svar
Är detta ett godkänt värde vid isolationsmätning?
Har ”tagit över” ett byggprojekt där 37m elektrisk golvvärme ligger under ett litet klinkergolv innanför ytterdörren. Givaren, värmeslingan och ”inkommande el” kommer in i en dosa och allt är redo att kopplas in. Innan detta görs ville jag bara göra kontrollmätningar på slingan för att säkerställa att allt står så rätt till som möjligt. Införskaffade mig därför en isolationsmätare och gjorde en mätning med resultatet 5.50 GΩ mellan fas+nolla och jord på 500V (se bilder nedan). Det är Ebeco Cable Kit 500 37m 400W som använts.
Ja, jag är medveten om att mätningar skulle gjorts innan slingan gjöts in i golvet. Jag vet inte om detta gjorts och isåfall har jag inte tillgång till värdena. Vill ändå se så allt ser så bra ut som det går.
Är detta ok? Har jag gjort mätningen på rätt sätt?
Vågar jag koppla in slingan? Vad för andra mätningar bör jag göra?
Ja, jag är medveten om att mätningar skulle gjorts innan slingan gjöts in i golvet. Jag vet inte om detta gjorts och isåfall har jag inte tillgång till värdena. Vill ändå se så allt ser så bra ut som det går.
Är detta ok? Har jag gjort mätningen på rätt sätt?
Vågar jag koppla in slingan? Vad för andra mätningar bör jag göra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 128 inlägg
5.5 Gohm innebär att instrumentet inte kan mäta någonting alls. Jag tvivlar för övrigt att detta instrument kan mäta nånting över 1 Gohm. Det är alltså en öppen krets. Det kan alltså vara bra eller så har du inte anslutning mätledarna korrekt även om det ser bra ut på bilden.
Okej. Står ”Mäter isolationsresistans upp till 5 GΩ” i instruktionen till instrumentet. Duger alltså inte detta instrument för att jag ska känna mig trygg med att koppla in slingan?Bo.Siltberg skrev:
Tack. Jag mätte, 132 Ohm. Enligt bladet ska den vara på 133 Ohm med tolerans på -5% - +10%. Den mätningen är alltså ok?G GoGetLost skrev:
Då är resistans ok och isolation > 5.5 Gohm. Är dessa mätningar tillräckliga för att våga koppla in den?
För övrigt såg jag nu i instruktionen till isolationsprovaren att resultatet ”> 5.50 Gohm” innebär ”overload” och ”Usually it means that the device under test insulation is good.”
Redigerat:
jaM melonslaktarn skrev:Tack. Jag mätte, 132 Ohm. Enligt bladet ska den vara på 133 Ohm med tolerans på -5% - +10%. Den mätningen är alltså ok?
Då är resistans ok och isolation > 5.5 Gohm. Är dessa mätningar tillräckliga för att våga koppla in den?
För övrigt såg jag nu i instruktionen till isolationsprovaren att resultatet ”> 5.50 Gohm” innebär ”overload” och ”Usually it means that the device under test insulation is good.”
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 128 inlägg
Jo det duger för att kontrollera slingan. 100 Mohm skulle duga med råge, och det klarar ju instrumentet.M melonslaktarn skrev:
Alla Ebecos Cable Kit kräver mer än 10 MΩ för att vara godkänt. Om du inte fått ta del av den tidigare installatörens bilder och mätvärden missar kunden den förlängda garantin.
https://garantera.ebeco.se/
https://garantera.ebeco.se/
Müssli skrev:
Det är inte för garantins skull jag vill kontrollera slingan innan den kopplas in, utan enbart för min familjs säkerhet.E elmont skrev:
En detalj för ditt isolationstest kan vara att du kollar att mätaren är ok. Att den visar att det ligger utanför mätområdet är ok men om den skulle kunna mäta gigaohm är det lite knepigt att du hamnar där. Mäter man med helt korrekta instrument får man ofta ett mätvärde om de har så höga mätområden.
Nu är det inte hela världen men när du ändå lagt möda på att mäta och göra rätt så bara ett litet påpekande från sidan.
Nu är det inte hela världen men när du ändå lagt möda på att mäta och göra rätt så bara ett litet påpekande från sidan.