Sååå.. varje år så kan man se en sån här insekt eller två i vår farstu, ingen annanstans. Är det en kackerlacka? Bör man tänka på om det finns fukt under golvet eller nåt då?

Eller är jag bara paranoid? Det BORDE inte vara fukt där under, även om huset varit fuktskadat i krypgrunden nära farstun förr, men det borde inte längre vara ett problem.

Insekt på en vit dörrpost ovanför ett trägolv, misstänkt för att vara en kackerlacka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker absolut att det ser ut som en kackerlacka. Har ni bara en eller två alltså, och av den där storleken? Och bara i hallen?
Jag har bott i lägenheter i hus med kackerlackor i (inte i Sverige dock), och det är bland det vidrigaste man kan göra enligt mig. Särskilt om man har små kackerlackor i större mängder, för då finns det en koloni någonstans.
Jag är långt ifrån expert, men jag tror inte att kackerlackor specifikt dras till fuktiga miljöer. Däremot är de rätt känsliga för kyla, och större kolonier behöver utrymmen som inte blir för kalla för att kunna utvecklas. Kan du ha varma rör som går i väggar eller i kattvindar eller ett pannrum där de kan trivas?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag tycker absolut att det ser ut som en kackerlacka. Har ni bara en eller två alltså, och av den där storleken? Och bara i hallen?
Jag har bott i lägenheter i hus med kackerlackor i (inte i Sverige dock), och det är bland det vidrigaste man kan göra enligt mig. Särskilt om man har små kackerlackor i större mängder, för då finns det en koloni någonstans.
Jag är långt ifrån expert, men jag tror inte att kackerlackor specifikt dras till fuktiga miljöer. Däremot är de rätt känsliga för kyla, och större kolonier behöver utrymmen som inte blir för kalla för att kunna utvecklas. Kan du ha varma rör som går i väggar eller i kattvindar eller ett pannrum där de kan trivas?
Nja det bekommer mig inte med dessa eventuella kackerlackor, har aldrig sett mer än två samtidigt, om ens det. Men de är där varje sommar ändå. Och bara denna storlek.

Det är ett väldigt varmt rum på sommaren på grund av många fönster och soligt läge, så det kanske är det?

Jag trodde kackerlackor gillade fukt, men å andra sidan kan jag inget om kackerlackor!

Bästa svaret

• Gilla
TypRätt
  • Laddar…
Felpost

Henningelvis Henningelvis skrev:
Det finns i och för sig en sorts kackerlacka som lever i naturen, och som inte kan föröka sig inomhus. Det kan ju vara en sådan du fått in.

[edit]: Lägger in länk. Ser faktiskt rätt likt ut.
[länk]
Där har vi det! Ingen fara med andra ord. Intressant att det är så få men att de ändå bor här generation efter generation

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.