52 972 läst ·
333 svar
53k läst
333 svar
Är detta en säker dörr på ett dagis?
Då får helt enkelt kommunal stänga ner verksamheten tills det är åtgärdat.S Stefan1972 skrev:Sen när det gäller de som menar på att stäng och lås tills det är åtgärdat är ju att man får ju beakta annat också. Antal rymningsvägar vid brand och annat spelar också in. Så det är nog inte "bara" som en del tror........
I en del fall kan det vara så att det är brandceller och dörrar ska stänga ordentligt för att uppfylla de kraven men det kanske inte riktigt går hand i hand med barn som sagt.........
Med dagens regler om allt idag så är det nog inte alltid så enkelt att uppfylla precis allting så alla blir nöjda och glada och skadefria. Alltid är det nån som hamnar i kläm bildligt talat......
Men visst, jag håller med om att man ska åtgärda saker och ting snabbast möjligt och att det ibland tar väääldigt lång tid innan saker och ting blir gjorda. Även här hemma på dagis och skola. Men man lär ju ändå lita på att de gör vad de ska och tar det på allvar.
skall deras medlemmar gå och få skit eller att barn ska ha en dålig och farlig arbetsmiljö så drabbar det medlemmarna..
Finns ingen ursäkt som är giltig alls, undanflykter men de är inte ett skit värda..
Hur lång tid tror ni det skulle ta om man v stängde ner verksamheten tills det är åtgärdat... 1-2 timmar?
dagar? veckor?..
precis.K Krille_90_ skrev:Håller med dig. Alla har vi ett jobb som vi har betalt för att sköta på bästa möjliga sätt. Alla jobb skiljer sig åt det är därför vi utbildar oss för att klara av att sköta vårt jobb på ett korrekt och bra sätt. Självklart händer alltid olyckor men när det gäller något så tydligt som en dörr i detta fallet är det inget fel i att kräva att detta skulle stoppats och åtgärdats direkt . Alla använder dörren all ser och känner hur den är. Svårt att hitta ursäkter där tycker jag iaf
Känns lite som när vissa får en titel och utbildning.. Så försvinner ansvaret ut genom fönstret... Och man vill gärna lägga detta på andra människor istället..
Men här har personalen först ett ansvar och skyldighet.. Sedan går frågan och ansvaret högre upp... vet man om att det är en farlig dörr... Så lämnar man den inte obevakad oavsett ålder på barn...
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
ja så kan man ju se på det förstås men du får nog svårt att få igenom detta.........Det är ju bara fantasier om en perfekt värld.Maskintok skrev:Då får helt enkelt kommunal stänga ner verksamheten tills det är åtgärdat.
skall deras medlemmar gå och få skit eller att barn ska ha en dålig och farlig arbetsmiljö så drabbar det medlemmarna..
Finns ingen ursäkt som är giltig alls, undanflykter men de är inte ett skit värda..
Hur lång tid tror ni det skulle ta om man v stängde ner verksamheten tills det är åtgärdat... 1-2 timmar?
dagar? veckor?..
möjligt, men hellre fantasier om det än att leva och acceptera ett samhälle där folk med ansvar i arbetet struntar i sitt agerande eller ansvar som det är nu...S Stefan1972 skrev:
Jag kommer aldrig att acceptera sådant här...verkar som om ansvar eller konsekvens analyser är lika svårt för vuxna eftersom många här inte klarar av att räkna ut detta..
om personal inte agerar så brister deras ansvar och inte bara emot barnens arbetsmiljö utan även emot kollegornas..
vad är det som säger att nästa gång så är det en kollega som står där och blir klämd...
Och då ska visst övrig personal säga..
-ja den där dörren... vi har vetat om detta, du med.. visst gör det ont... Men du får ju vara hemma några dagar från jobbet... njut nu..
var inte orolig för skadorna.. de är inget att bry sig om..... du har ju ändå inget vettigt att göra utanför jobbet... Så skulle skada uppstå så... behöver du inte den handen.. Eller hur?
tiddelo... ha det
Redigerat av moderator:
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Fast i det stora hela sköts väl det mesta ganska bra i sverige? Eller tycker du på riktigt att vi inte bryr oss om barnen och att de skadas i onödan och det ska vara bättre än såhär? De flesta har väl ändå viljan att göra det bättre eller menar du att många ställen har en hemliga agenda där de sitter på hemliga möten och kommer fram till att vi ska inte ha det bättre än så här så statistiken fungerar? Skador måste vi ha typ? Kanske därför dörren slog igen hårt?Maskintok skrev:
Shit happens och vi får ju verkligen hoppas att nämnda dörr snabbt blir åtgärdad så fler skador undviks. Mer kan man inte begära.
på det hela så sköts det rent ut sagt åt helvete..S Stefan1972 skrev:Fast i det stora hela sköts väl det mesta ganska bra i sverige? Eller tycker du på riktigt att vi inte bryr oss om barnen och att de skadas i onödan och det ska vara bättre än såhär? De flesta har väl ändå viljan att göra det bättre eller menar du att många ställen har en hemliga agenda där de sitter på hemliga möten och kommer fram till att vi ska inte ha det bättre än så här så statistiken fungerar? Skador måste vi ha typ? Kanske därför dörren slog igen hårt?
Shit happens och vi får ju verkligen hoppas att nämnda dörr snabbt blir åtgärdad så fler skador undviks. Mer kan man inte begära.
Jag som har en fru inom äldrevården och en svärmor där... en syster där... en annan syster som är psykolog.. hör så förbannat med skit varje dag om äldre mm som inte får eller har fått rätt omsorg på kvällen eller natten...
Ta och lyssna av och läs så märker du fort precis hur illa det är med ansvar....
kan ju säga så här....
sitter vid köksbordet... Och dricker kaffe innan jag ska ta in höet..
hör ett jäkla liv utanför... 2 av ungarna kommer in oh berättar att den äldsta har smetat vinbär på ena bilen... röda vinbär... På en silvergrå buss....
Så ja det kanske inte är så dumt ändå med dörrar som klämmer fast barn... (fast utan att skada dem)....









sitter vid köksbordet... Och dricker kaffe innan jag ska ta in höet..
hör ett jäkla liv utanför... 2 av ungarna kommer in oh berättar att den äldsta har smetat vinbär på ena bilen... röda vinbär... På en silvergrå buss....
Så ja det kanske inte är så dumt ändå med dörrar som klämmer fast barn... (fast utan att skada dem)....
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
fast hur det är rent generellt är väl mer en budgetfråga........just nu har vi en regering som hellre tar hand om andra än våra egna så.....Maskintok skrev:på det hela så sköts det rent ut sagt åt helvete..
Jag som har en fru inom äldrevården och en svärmor där... en syster där... en annan syster som är psykolog.. hör så förbannat med skit varje dag om äldre mm som inte får eller har fått rätt omsorg på kvällen eller natten...
Ta och lyssna av och läs så märker du fort precis hur illa det är med ansvar....
Nu kan inte jag svara på om verksamheten vidtagit någon åtgärd. Ex. Se till att barn ensamma inte kan passera dörren.K Krille_90_ skrev:
1) Jag tycker det är Rektor/Förskolechef/Skyddsombud/personal som har det primära ansvaret till att olyckan har skett. Man kan givetvis inte förebygga alla olyckor. Men här tycks personalen ha sagt till Ts att dom reagerat över hur hårt dörren stänger igen. Det verkar vara en ny verksamhet. Innan verksamheten startar borde givetvis en skyddsrond genomförts. Nu finns möjligheten att dörren faktiskt inte slår igen på detta sätt när SR genomfördes.
Men det är fortfarande organisationen som måste ställa sig frågan över lämpligheten att små barn springer genom dörrar utan uppsikt. Hemma och på fritiden är det vi föräldrar som har det ansvaret.
Vi kan skydda barnen med klämskydd och div annat inbyggt säkerhetstänkande. Men fortfarande måste verksamheten ställa sig frågan över lämpligheten att små barn passerar dörrar utan uppsikt. Man lär faktiskt barnen ett beteende att det är ok att kanske t.o.m leka med dörren ifall uppsikt saknas.
Det primära måste vara att se till så att en likande olycka inte händer igen. Det gör man INTE genom att justera dörrstängaren. Skadan kanske blir mindre. Men du kommer fortfarande klämma dig.
Att försöka hänga upphandligschefen, politiker, besiktningsmannen eller någon låssmed som kanske pillat på dörren efter besiktningen etc. kan man ägna sig åt efter att man minimerat risken för en likadan olycka igen.
Någonstans måste vi också våga prata om gränser när det gäller förebyggandet av olyckor. Läste om en kvinna från Trygg Hansa som rekommenderar fritidshjälmar med rätt spänne till barn för att minska huvudskador. Det stod att det var ”vanligt” på förskolor där många barn springer och krockar med huvudskador. När jag var liten kallade man uppskrapade knän för trottoar eksem. Ska man då börja sätta knäskydd på alla barn?
Skulle vissa få bestämma så skulle alla studsmattor som står på villatomterna förbjudas då dom orsakar mycket olyckor.
Någonstans så ingår det att slå sig, klämma sig, bränna sig etc. Som barn. Det är en del av utvecklingen. Sen ska riskerna självfallet minimeras. Men kanske inte till en Nollvision.
Självfallet ska inte en dörr på en förskola gå igen med sådan kraft att en finger nästa klipps av. (Nu var väl brytskyddet en del av boven i dramat om jag tolkade Ts rätt).
(Ingen behöver skriva att jag tycker det är ok att få en kastrull vatten över sig för det menar jag självfallet INTE).
Produkter som diskuteras: "knäskydd"
Knäskydd
Knäskydd är essentiella för yrkesverksamma som arbetar på knäna för att undvika allvarliga knäskador över tid. Våra knäskydd ger effektiv stötdämpning och skydd för knäna och är designade för komfort och hållbarhet.
Läs mer
Tack för det. Så slapp jag skriva det uppenbara.J JohanLun skrev:
Staffans
nollvision är omöjligt och olyckor är en del av barns lärande man kan inte skydda dem mot allt. Men man måste ju skydda dem mot farliga olyckor och ha uppsikt över dem . Tex skrapade knän tillhör och hjälm har inga barn här runt på förskolor Men tycker du har rätt i din syn på det hela. Mindre barn ska absolut inte vara utan uppsikt såhärKrille-72 skrev:
Nu kan inte jag svara på om verksamheten vidtagit någon åtgärd. Ex. Se till att barn ensamma inte kan passera dörren.
1) Jag tycker det är Rektor/Förskolechef/Skyddsombud/personal som har det primära ansvaret till att olyckan har skett. Man kan givetvis inte förebygga alla olyckor. Men här tycks personalen ha sagt till Ts att dom reagerat över hur hårt dörren stänger igen. Det verkar vara en ny verksamhet. Innan verksamheten startar borde givetvis en skyddsrond genomförts. Nu finns möjligheten att dörren faktiskt inte slår igen på detta sätt när SR genomfördes.
Men det är fortfarande organisationen som måste ställa sig frågan över lämpligheten att små barn springer genom dörrar utan uppsikt. Hemma och på fritiden är det vi föräldrar som har det ansvaret.
Vi kan skydda barnen med klämskydd och div annat inbyggt säkerhetstänkande. Men fortfarande måste verksamheten ställa sig frågan över lämpligheten att små barn passerar dörrar utan uppsikt. Man lär faktiskt barnen ett beteende att det är ok att kanske t.o.m leka med dörren ifall uppsikt saknas.
Det primära måste vara att se till så att en likande olycka inte händer igen. Det gör man INTE genom att justera dörrstängaren. Skadan kanske blir mindre. Men du kommer fortfarande klämma dig.
Att försöka hänga upphandligschefen, politiker, besiktningsmannen eller någon låssmed som kanske pillat på dörren efter besiktningen etc. kan man ägna sig åt efter att man minimerat risken för en likadan olycka igen.
Någonstans måste vi också våga prata om gränser när det gäller förebyggandet av olyckor. Läste om en kvinna från Trygg Hansa som rekommenderar fritidshjälmar med rätt spänne till barn för att minska huvudskador. Det stod att det var ”vanligt” på förskolor där många barn springer och krockar med huvudskador. När jag var liten kallade man uppskrapade knän för trottoar eksem. Ska man då börja sätta knäskydd på alla barn?
Skulle vissa få bestämma så skulle alla studsmattor som står på villatomterna förbjudas då dom orsakar mycket olyckor.
Någonstans så ingår det att slå sig, klämma sig, bränna sig etc. Som barn. Det är en del av utvecklingen. Sen ska riskerna självfallet minimeras. Men kanske inte till en Nollvision.
Självfallet ska inte en dörr på en förskola gå igen med sådan kraft att en finger nästa klipps av. (Nu var väl brytskyddet en del av boven i dramat om jag tolkade Ts rätt).
(Ingen behöver skriva att jag tycker det är ok att få en kastrull vatten över sig för det menar jag självfallet INTE).
Måste det vara dörrautomatik? Finns på en annan dörr på skolan men ej på dennaB Björn N skrev:Du som uttrycker dig som att du kan detta. Du borde förstå att det sitter en 727:a pga återinrymningskravet iom verksamhetsklass 5A. Lika lustigt att du uttalar dig om t-järnet när det sitter ett täckbehör istället för cylinder. Anledningen till att man skruvat upp hastighet och kraft är för att klämskyddet ökar stängningsmotståndet. Istället borde du konstatera det uppenbara om det faktiskt är en nybyggd förskola - och det är att det inte skulle ha varit en dörrstängare överhuvud taget. I och med nya AFS 2020:1 så måste det vara dörrautomatik. Och med rätt säkerhetssensorer hade risken för denna typ av olycka minskat.
Men det är ju kul att läsa killgissningar
// Björn Nordström
Vårt samhälle är uppbyggt på ett sätt som gör att barnförvaring uppmuntras och att man avskräcks att ta hand om sina barn själv.S Stefan1972 skrev:
Produkter som diskuteras: "avskräcks"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Det var uppenbarligen ingen levande varelse som garanterade att den här olyckan inte kunde hända. Att den hände är dock en stor anledning till att ta reda på varför och att eventuellt ändra diverse rutiner så att något liknande inte händer igen.S Stefan1972 skrev:Jo jag förstår hur du tänker men dina krav och föreställningar om hur det ska vara är aningen orealistiska. Det perfekta finns bara i fantasin. I det här fallet med dörren så är det nog ingen som medvetet gjort att den stänger hårt. Därför blir det ju aldrig någon som i praktiken kan hållas ansvarig. Det finns såklart alltid en chef eller överordnad som har ansvaret över verksamheten men det blir ändå bara en olycka som man gör allt för att den ska kunna undvikas igen. Det finns dock ingen levande varelse som kan garantera att det inte händer. Hur mycket betalt de än har.
