P
Maskintok skrev:
jag klämde mitt finger mellan en fälg och bromsok.. det gick av.. Och fick en rejäl klämskada.....

tog flera månader innan fingret var något att ha...

Men att jämföra detta med ett barn på 2 år och dess skada... mammans upplevelse och barnets skulle jag aldrig göra..
Men för livet kan uppstå och jag anser att när vi lämnar våra barn ifrån oss på förskola eller annan verksamhet så måste vi vara säkra på att de är säkra och försäkrade under tiden som personal har ansvaret för dem...

att byggnader har dörrar mm som kan direkt skada ett barn vid barnverksamhet är ju så idiotiskt att man inte ens orkar bli förbannad...
Nej de ska ju inte skada sig av sådant som kan förebyggas.
Men man ska inte ha hjälmar på de heller.
Klämskador kommer barnet glömma inom en viss tid.
Man kan inte förebygga alla olyckor.
 
P
Rkarlsson skrev:
Nej de ska ju inte skada sig av sådant som kan förebyggas.
Men man ska inte ha hjälmar på de heller.
Klämskador kommer barnet glömma inom en viss tid.
Man kan inte förebygga alla olyckor.
på skolans områden så är det oftast nu mera krav på hjälm... Och då med rätt spännen..
Men det är ingen som ser efter att det verkligen är rätt.. För skolan har låne hjälmar med fel typ själva där min äldsta dotter går...
 
P
Maskintok skrev:
på skolans områden så är det oftast nu mera krav på hjälm... Och då med rätt spännen..
Men det är ingen som ser efter att det verkligen är rätt.. För skolan har låne hjälmar med fel typ själva där min äldsta dotter går...
För att de ska få röra sig fritt ute?
Fan världen blir ju bara dummare än fan nu mer.
Ingen förskola i kommunen sätter dumhjälmar på sina barn här och de skulle bara våga sätta på pågen.
Jag hoppas du menar om de cyklar och inte annars.
 
P
Rkarlsson skrev:
För att de ska få röra sig fritt ute?
Fan världen blir ju bara dummare än fan nu mer.
Ingen förskola i kommunen sätter dumhjälmar på sina barn här och de skulle bara våga sätta på pågen.
Jag hoppas du menar om de cyklar och inte annars.
Nja och åker en madrass eller klättrar.. hoppar mellan olika hinder mm.
Ska de bara gå från punkt a till b så slipper de.. Men de ser ut som en hästgård mer än en skolgård...
 
Staffans2000
Maskintok skrev:
har inget med detta att göra.
En motion är inget lagkrav, det är en fråga om att förändra.

förskola heter det.
förskolelärare.
inte dagis.
Eller dagisfröken.
alla former av skola är under arbetsmiljölagen, med tillämpning av skollagen.
Nej. Det heter Lektant:D.

Som sagt, skall varenda missöde polisanmälas, är det inte konstigt att rättsväsendet inte hinner med att utreda mord och stölder.
Justera dörren, så är det klart.

Staffans
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
P
:seenoevil:nu kom yngsta dottern in... skrek att det sved i rumpan... Hade tydligen satt sig och kissat bland brännässlor... :seenoevil::seenoevil:

När jag sa att man inte kan kissa bland dem så fick jag svaret...

nähä...  4 år gammal... :crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Nja och åker en madrass eller klättrar.. hoppar mellan olika hinder mm.
Ska de bara gå från punkt a till b så slipper de.. Men de ser ut som en hästgård mer än en skolgård...
Är det en skyddad verksamhet eller förskola? Har nog inte sett hjälm för någon lek överhuvudtaget här. Vi har med hinderbanor och ställningar och allt möjligt skit.
 
P
Rkarlsson skrev:
Är det en skyddad verksamhet eller förskola? Har nog inte sett hjälm för någon lek överhuvudtaget här. Vi har med hinderbanor och ställningar och allt möjligt skit.
Det är en helt vanlig kommunal skola.
förskola till klass 6.
så nä det finns ingen anledning till att hänvisa till särskola.. om det är det du menar med skyddad verksamhet...
Även på särskolor i denna S kommun så har jag sett värre saker..
västar när de är ute och flaggor på deras cyklar när de cyklar bland andra barn.. För att annars ser inte fröknarna barnen när de tittar upp från telefonen ibland...
 
Rkarlsson skrev:
Inte för att förringa din fru. Men om ett klämt finger är det äckligaste hon sett så kan hon inte ha sett mycket äckligt.
Då har jag även sett värre saker.
Bla ett finger som skalades av från andra leden så att enbart sena, ben och muskel syntes. Olycka med en 5 tons betongsäck där kollegan råkade ha fingret på fel stället. Ingen polisanmälan där, men blodförgiftning och sjukskrivning och liten tillbudsrapport.
Avkapat finger hängandes i huden också.
Och då är det inte illa nog.

Din son kommer att repa sig och om 6-10 månade har han en riktigt fin ny nagel igen.
Tuff du är. Vi sätter en guldstjärna i machoboken till dig.

Det är inte jag som pratar om att blanda in polis, om det är någon slags bagatelliserande ton gentemot mig du eftersträvar.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Göra en polisanmälan för att en tvåring har klämt fingret i en dörr på förskolan? :thinking:

Nu har 90-talisternas ungar börjat på förskolan. :crysmile:
Jag ställde en fråga om det här är en säker dörr i en verksamhet för barn och det leder till diskussioner om polisen, lingvistik, kukmätande i skador, tips på lekplatser nära pubben osv.

Tack till de som svarat på själva frågan
 
  • Gilla
nmftg och 6 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Det är en helt vanlig kommunal skola.
förskola till klass 6.
så nä det finns ingen anledning till att hänvisa till särskola.. om det är det du menar med skyddad verksamhet...
Även på särskolor i denna S kommun så har jag sett värre saker..
västar när de är ute och flaggor på deras cyklar när de cyklar bland andra barn.. För att annars ser inte fröknarna barnen när de tittar upp från telefonen ibland...
Nej verkligen inte.
Förskola/dagis här är inte blandat med skolan. Men så kan det vara =)
De har bara västar när de ska till biblioteket eller mata ankor i parken typ.
 
P
I Isolator skrev:
Tuff du är. Vi sätter en guldstjärna i machoboken till dig.

Det är inte jag som pratar om att blanda in polis, om det är någon slags bagatelliserande ton gentemot mig du eftersträvar.
Nja det är inte för att vara tuff.
Men har ni fixat dörren ännu? Tänkte det har gått några dagar nu ju. Eller du tänker väntar på att byråkratin ska ta ett halvår att utreda istället för att ta tag i saken ?
Man måste vara lite barsk mot kommunanställt folk, annars händer ingenting.
 
Redigerat av moderator:
I Isolator skrev:
Jag ställde en fråga om det här är en säker dörr i en verksamhet för barn och det leder till diskussioner om polisen, lingvistik, kukmätande i skador, tips på lekplatser nära pubben osv.
Välkommen till Internet! Är det första dan?
 
  • Haha
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Är verksamheten helt ny? Utifrån din beskrivning om vad personalen har sagt till dig så börjar tankarna snurra kring förskolechef/ rektor/skyddsombud/personal. Hur arbetar man förebyggande med olycksrisker? Hur har personalen blivit informerad om att vidare rapportera risker i verksamheten som dom upptäcker.

Det här inget lätt arbete som många tror att få en fungerande organisation när det gäller riskhantering. Men på en förskola där det ofta förekommer incidenter och olycksfall trodde isf jag att man kommit längre.

Och nej. Dörren skall givetvis inte slå igen på detta sätt. Tar ca 2 min att åtgärda så det blir betydligt bättre.

Sen finns lite mer att fundera kring. Ska små barn själva springa igenom den här typen av dörr utan uppsikt? Jag uppfattade ditt tidigare inlägg att det fungerar så idag.
Det är en tillbygnad som öppnades nu efter sommarlovet.

Mina tankar snurrar precis som du beskriver, och har gjort så ett tag även innan detta inträffade. Har då tagit upp dessa saker som du nämner. Vill inte diskutera i detalj då det inte hör hemma här, men det är en jobbig situation.

Är på intet sätt en nojjig pappa annars, men när man märker att saker negligeras gång på gång blir man till slut lite... Du förstår.

De ansvariga har inte visat något vidare intresse innan, när det gällt mindre allvarliga saker.

Fick höra att det åtminstone var en incidentrapport på G - vad det nu innebär, i min värld skrivs en incidentrapport i direkt anslutning till händelsen, med konkreta förslag på hur man undviker samma situation igen osv. Rektor gick på semester dagen efter, planerad eller ej vet jag inte

Det är entrén till hallen där alla har sina kläder, så det springs ut och in för utevistelse, toalettbesök hämtning/lämning dagarna i ända. Det är instängslad skolgård utanför. Fick en förklaring att de stora barnen kan gå själva, men inte de små. Tror inte ett finger på en femåring är så mycket tåligare, men vad vet jag.

Har ännu inte fått veta exakt hur det gick till annat än från min äldste son som berättade att lillebror klämde sig och det kom blod överallt, samt att "jag sa till fröken".
 
  • Gilla
noone70 och 2 till
  • Laddar…
Karlia
När man lämnar barnen till förskolan vill man ju att det ska vara så säkert som möjligt. Förskolan har exempelvis inte vassa saxar och knivar framme. Personalen ska vara utbildad, då vet de exempelvis att två-åringar inte har något konsekvenstänk, de drar inga slutsatser av att få ett finger sönderklämt.

Har de någon vikarierande rektor? Incidentrapport ska skrivas i samband med olyckan men att det drar ut på tiden några dagar är inte konstigt. Jag tänker att dörren däremot borde åtgärdas med en gång och ni föräldrar borde åtminstone få en ursäkt. Era känslor behöver tas på allvar.

Olyckor kan ske men hur händelsen bearbetas efteråt skiljer en bra förskola från en dålig.
 
P
I Isolator skrev:
I min mening är det en hyfsat allvarlig skada på en tvååring, speciellt eftersom de inte kunde säga något om framtida men. Men vad vet jag
(. Äh, vafan. Grabben har ju 9 fingrar kvar. .)

Jag finner det lite märkligt att det finns människor som trivialiserar en sån här sak.
 
  • Gilla
krill7 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.