H huggan skrev:
Offerten ger er trygghet för nu måste firman motbevisa sig själva angående timmarna.

Jättebra, tack! Då är offerten ändå inte värdelös i sammanhanget alltså.

Offerten avsåg fast pris men ni kom överens om löpande. Då gäller offerten inte längre.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Visserligen gäller offerten fast pris, arbetet utfördes på löpande räkning. MEN:

Löpande räkning kan bli "hur dyrt som helst", men priset måste vara skäligt. Det är lite luddigt.

Men i princip innebär det att det får inte bli dramatiskt mycket dyrare än vad andra firmor skulle ha tagit.

Nu har jag inte benat ut allt som står i första inläggen, så jag har ingen uppfattning om det kan anses skäligt. Huvudsakliga invändningen verkar ju vara att hantverkarna inte varit på plats under så lång tid som det fakturerats. Du har rätt att se deras tidssedlar eller liknande dokumentation om närvaro. Tänk på att deras tidräkning börjar när de sätter sig i bilen, och de tar betalt även för tid när de handlar material.

Deras ursprungliga offert är ju ett dokument som kan anses ge en vink om vad som är skäligt pris, alltså max beloppet i offerten plus lite.

Här var en extra beställning av gips, svårt att avgöra hur mycket extra arbete med det. Men om det va ett tak, så kan det nog ligga inom skälighetsgränsen med två dagar på två man, även om många snickare skulle klara det på en halv dag.

A AntuD skrev:
Jättebra, tack! Då är offerten ändå inte värdelös i sammanhanget alltså.
Hade du kommit viftandes med offerten om det istället blivit billigare med löpande...jag tror inte det?
Den offerten som gällde fast pris gäller inte, och har ingen som helst betydelse i sammanhanget. Däremot ska alla priser vara rimliga, och timmar material ska kunna redovisas.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hade du kommit viftandes med offerten om det istället blivit billigare med löpande...jag tror inte det?
Den offerten som gällde fast pris gäller inte, och har ingen som helst betydelse i sammanhanget. Däremot ska alla priser vara rimliga, och timmar material ska kunna redovisas.

Nej och jag hade inte påpekat ngt om det överstigit 10-15% från vad övriga firmor säger och där deras offert ursprungligen låg, dvs på 65h för rivning, bortforsling av kök samt montering av stomar, vitvaror och bänkskiva. Men nu fakturerar dem på 154 h för detta arbete och det är orimiligt mkt mer för ett tak på 11 kvm som de enbart skruvar upp en gipsskiva på, inte spcklat eller målat denna.

Hur hade du själv reagerat i denna situation, intressant att veta från någon som verkar kunnig?

H hempularen skrev:
Visserligen gäller offerten fast pris, arbetet utfördes på löpande räkning. MEN:

Löpande räkning kan bli "hur dyrt som helst", men priset måste vara skäligt. Det är lite luddigt.

Men i princip innebär det att det får inte bli dramatiskt mycket dyrare än vad andra firmor skulle ha tagit.

Nu har jag inte benat ut allt som står i första inläggen, så jag har ingen uppfattning om det kan anses skäligt. Huvudsakliga invändningen verkar ju vara att hantverkarna inte varit på plats under så lång tid som det fakturerats. Du har rätt att se deras tidssedlar eller liknande dokumentation om närvaro. Tänk på att deras tidräkning börjar när de sätter sig i bilen, och de tar betalt även för tid när de handlar material.

Deras ursprungliga offert är ju ett dokument som kan anses ge en vink om vad som är skäligt pris, alltså max beloppet i offerten plus lite.

Här var en extra beställning av gips, svårt att avgöra hur mycket extra arbete med det. Men om det va ett tak, så kan det nog ligga inom skälighetsgränsen med två dagar på två man, även om många snickare skulle klara det på en halv dag.

Tack för ditt svar.

Ja precis, jag är medveten om att offerten inte gäller men jag tycker ändå att den borde gälla som en indikation. Och jag är väl medveten om att det med löpande kan bli dyrare men inte att det skall bli 154h på löpande kontra de offererade 65h på fast pris. Det är inte en rimlig ökning för ett gipstak om 11kvm som endast är fastskruvat, dvs inven spackling eller målning. Jag vet ickså att det tog dem 2 st förmiddagar för 2 killar. Så 16h max.

Vi har nu kollat med två övriga firmor vilket mer verkar stämma överrens med deras ursprungliga offert och några som skriver här uppskattar till samma tid dvs 3-4 dagar för två man heltid, dvs ca 60-65h. Jag kan tänka mig att betala 80h för snickarna och givetvis fullpria för UE för det har jag inga synpunkter på.

Men 154 h är helt oskäligt för bara snickarna.

Vi har bara fått uppspecat antal h för varje dag men inte vad de har gjort under denna tiden. Har förstått på en jurist att man har rätt att kräva in det?!

Ja du har rätt till en specificerad faktura. Och med lite högre detaljnivå än timmar per dag.

Men detaljeringsnivån kan man troligen tvista om, detaljrikedomen kan ju vara från "monterat kök" till "drog i första skruven i andra gipsskivan, drog i andra skruven i andra..." osv.

När det gäller tiderna, så glöm inte deras restid, om de var på plats 2 gubbar i 2 x 4h. Så blir totaltiden troligen uppmot 24h istället för 16h. Sedan kan man ha synpunkter på restid, de dagar de inte jobbar full dag.

• Gilla
AntuD
  • Laddar…
Rörligt pris är oftast att föredra men det kräver tre saker:
Att man själv har mycket god uppfattning om jobbets svårighetsgrad
Att man noga följer arbetet och dokumenterar varje dags arbetsinsats
Att man är överens om hur kostnaden för mtrl och ev vitvaror mm beräknas

Har man inte den möjligheten eller kunskapen så märker entreprenören att man är okunnig och kan salta rejält!

• Gilla
AntuD och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja du har rätt till en specificerad faktura. Och med lite högre detaljnivå än timmar per dag.

Men detaljeringsnivån kan man troligen tvista om, detaljrikedomen kan ju vara från "monterat kök" till "drog i första skruven i andra gipsskivan, drog i andra skruven i andra..." osv.

När det gäller tiderna, så glöm inte deras restid, om de var på plats 2 gubbar i 2 x 4h. Så blir totaltiden troligen uppmot 24h istället för 16h. Sedan kan man ha synpunkter på restid, de dagar de inte jobbar full dag.

Ok, jag förstår. Resetiden kan vi absolut ta hänsyn till men de tar även betalt för 150kr /dag i bilkostnad. Så man kan ju lätt konstatera att det är en massa bilåkande och avskrivningpå deras bilr. Deras kontor är beläget 15 min med bil från vårt hus.. men visst många bäckar små. Men som sagt har svårt att se vart resterande 70h kommer ifrån.

Vi har begärt in specat nu så får vi se vad de säger.

Jo 150 kr/dag är troligen bara själva bilen. O h om det handlar om 15 minuter körning så bör man nog räkna minst 30 minuter. För ev. utlastning av verktyg osv.

• Gilla
AntuD
  • Laddar…
Jag brukar också försöka välja löpande räkning. Men en förutsättning är att det är en firma jag kan lita på. Antingen via kända referenser, eller genom "allmänt gott rykte" på mindre ort.

Bra firmor drivs för det första oftast av hederliga människor. Rent affärsmässigt tjänar de mer på att upprätthålla ett gott rykte. än att fiffla sig till lite pengar här och där, och köra ryktet i botten.

Ofta har de här firmorna dessutom för mycket att göra, lång kö för nya jobb. Då har de helt enkelt inte tid att försöka krydda med onödiga timmar.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vad säger dom när du begär specen?

Någon följdfråga borde väl komma från deras sida?

I det här fallet är det Konsumenttjänstelagen som gäller och den är världsunik (tillsammans med Konsumentköpelagen) i avseende konsumentskydd. I stort sett all bevisning faller på företaget! Läs in er på den så inser ni vidden av ert juridiska skydd. Om ni skulle dra det här ärendet till tingrätten skulle ni endast betala det som anses skäligt oavsett vad företaget fakturerat (om er stämning får bifall då givetvis). Många hantverkarfirmor har ingen susning om vilket konsumentskydd KTjL och KkL ger konsumenten och bara jobbar på i sin ovisshet om vilket getingbo de sätter foten i om de stöter på en konsument som kan sin juridik.
Har ni något skrivet kontrakt (t ex HF17) på jobbet med löpande räkning? Spelar i och för sig mindre roll då det är företaget som har bevisbördan på vad det är ni kommit överens om.

Ett gott råd till nästa gång bara, skriv ordentliga avtal! Ett väl ifyllt HF17 garderar er mot de flesta av sådana här problem i framtiden.

Mitt råd till er är att bestrida allt som ni anser oskäligt och betala bara för den tiden. Om firman vill driva ärendet vidare så låt dom göra det. De kommer få det varmt om öronen om de ska fixa fram bevisning som styrker alla arbetade timmar. Och som någon skrev, de måste överbevisa en offert de själva signerat... håll hårt i den offerten, den kan bli ett viktigt bevis i ev rättegång.

Lycka till! Företaget kommer med all säkerhet backa efter ett tags tjafs.

H huggan skrev:
Även en till sak att tänka på är att om man renoverar i ett gammalt hus så kan det komma överraskningar som avsevärt påverkar tiden. Dessa är man säkrad mot i ett fast pris men inte om man har löpande.
Nja. Ett fastpris gäller inte om förutsättningar ändras. Om du har fastpris på att byta pannor och papp och upptäcker att råsponten är rutten så får du betala extra för råsponten. Däremot slipper du betala för att firman skickar en långsam gubbe eller räknat fel på antalet timmar.

A AntuD skrev:
Ok, jag förstår. Resetiden kan vi absolut ta hänsyn till men de tar även betalt för 150kr /dag i bilkostnad. Så man kan ju lätt konstatera att det är en massa bilåkande och avskrivningpå deras bilr. Deras kontor är beläget 15 min med bil från vårt hus.. men visst många bäckar små. Men som sagt har svårt att se vart resterande 70h kommer ifrån.

Vi har begärt in specat nu så får vi se vad de säger.
Glöm inte bort att ni har ett vittne i form av målaren, så det är inte ord mot ord.

Och som tips till övriga som använder hantverkare på löpande.
Kräv att de använder en för avseendet anpassad dagbok dör ni som beställare godkänner antalet timmar dag för dag eller vecka för vecka då har ni allt på det torra med bevis etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.