Hej,

Sådana här insekter/baggar har vi i badrummet ibland. Vad är det för något? Det ser inte riktigt ut som min bild av en kackerlacka men jag kan inte placera dem. Vet inte om de kommer nerifrån avloppet eller någon annanstans ifrån men de brukar ligga döda i badkaret, har hänt 5-6 gånger sista året. Insekterna är inget problem i sig men man blir orolig om de tyder på något annat problem.

Tacksam för all input!

• IMG_5583.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5807.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara gråsuggor?

Vi hade såna i förrådet där vi bodde förut. De gör ingen skada men är inte så trevliga. Trivs där det är mörkt och fuktigt.

Ingen gråsugga i alla fall.

Nja, gråsuggor verkar ha sju (?) benpar medan våra små krabater endast har tre. Kan det vara ängrar, typ pälsängrar?

Vänd på den och ta en bild.

Är det inte en Liljebagge?

Precis som om jag skulle veta det....

Väldigt lik en kackerlacka vad jag kan se men övre bilden är lite för suddig. Jag har sett miljarder kackerlacker så jag gissar inte bara. Men det finns säker andra baggar med liknnade utseende.

morsan skrev:
Nej, liljebaggen är lackröd :D
Va f.... Vad är det då vi har här???

Liljebaggarna finns dessutom bara utomhus!
Värdväxter är liljor, klockliljor

Om jag minns rätt är de svarta på undersidan och de ser fantastiskt bra. När man ska försöka fånga dem släpper de sig rätt ner på jorden med undersidan upp och syns inte alls

Redigerat:
Jag tror iaf inte att det är en kackerlacka de brukar ha längre antenner/känselspröt, och den på bild saknar de 2 spröt liknande sakerna vid dess enda. Men det finns tusentals arter av dem så jag kan klart ha fel

Lägg krypet i en burk och ta med till Anticimex - och glöm inte meddela vad som är rätt svar! Färgen är inte helt enkel att se på dina bilder, håller med om att kackerlackornas känselspröt är längre, man ser heller inte om ditt kryp har vingar.

Baggen ligger upp och ner vänd på den så är den säkert svart. I såfall är det en Mjölbagge, stämmer bra med antennerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.