126 176 läst ·
254 svar
126k läst
254 svar
Är detta en bomb?
Don't touch, stay alive är grundinställning när det gäller oxa. Den ser ju ut att ha stått där ett tag så den lär kunna stå där ett tag till, precis som polisen har bedömt.
Ang. färg så kan någon fått för sig att måla om grejerna dessutom som flera påpekar. Inte ovanligt att fd officerare tar hem lite minnesgrejer. Själv har man varit i Jönköping och hämtat granatkartesher som är lite smådryga att veta om de är skarpa eller inte. En gång hade en vänlig själ lämnat in en på polisstationen i centrala stan och då fick vi åka dit och kontrollera så man kunde häva avspärrningarna...
Ang. färg så kan någon fått för sig att måla om grejerna dessutom som flera påpekar. Inte ovanligt att fd officerare tar hem lite minnesgrejer. Själv har man varit i Jönköping och hämtat granatkartesher som är lite smådryga att veta om de är skarpa eller inte. En gång hade en vänlig själ lämnat in en på polisstationen i centrala stan och då fick vi åka dit och kontrollera så man kunde häva avspärrningarna...
Bästa lösningen är att ställa den synligt vid tomtgränsen, ta ett kort och skicka till polisen - men vid en tidpunkt när man inte kommer att vara i huset på ett tag, då kommer den nog att försvinna ganska omgående.H HSP skrev:
Halvpansargranat till 25,4 cm kanon M/85 som bl.a. bestyckade Ellenabbens fort på Aspö? Sannolikt skarpladdad (om kalibern/modellår är korrekta innebär rödmålad granatkropp att det är en halvpansargranat. Den var avsedd mot lättbepansrade mål, oftast örlogsfartyg, och har en kraftig sprängladdning som detonerar efter inträngning i målet).
En ungefärlig längd- eller diameteruppgift skulle underlätta identifieringen avsevärt!
En ungefärlig längd- eller diameteruppgift skulle underlätta identifieringen avsevärt!
Jag använder Gunnebo-stängslet till vänster som referens och bedömer diametern till 10cm och höjden 28cm.R Rafael Vilén skrev:Halvpansargranat till 25,4 cm kanon M/85 som bl.a. bestyckade Ellenabbens fort på Aspö? Sannolikt skarpladdad (om kalibern/modellår är korrekta innebär rödmålad granatkropp att det är en halvpansargranat. Den var avsedd mot lättbepansrade mål, oftast örlogsfartyg, och har en kraftig sprängladdning som detonerar efter inträngning i målet).
Stickan
Redigerat:
Jag är bortrest men kan ta fler bilder när jag kommer hem på torsdag.R Rafael Vilén skrev:Halvpansargranat till 25,4 cm kanon M/85 som bl.a. bestyckade Ellenabbens fort på Aspö? Sannolikt skarpladdad (om kalibern/modellår är korrekta innebär rödmålad granatkropp att det är en halvpansargranat. Den var avsedd mot lättbepansrade mål, oftast örlogsfartyg, och har en kraftig sprängladdning som detonerar efter inträngning i målet).
Det brukar inte vara så svårt att få fart på polisen bara man säger rätt saker!
"Förlåt att jag ringer igen. Jag hade frågat på internet om någon visste vad det var och vad jag skulle göra med den. De flesta svarade ring polisen men fick meddelande nu av en kille som sa att han bjuder 10000kr för den och kunde hämta den idag. Jag tänkte att va fan, de viktiga är ju att bli av med den inte vem som får den"
"Förlåt att jag ringer igen. Jag hade frågat på internet om någon visste vad det var och vad jag skulle göra med den. De flesta svarade ring polisen men fick meddelande nu av en kille som sa att han bjuder 10000kr för den och kunde hämta den idag. Jag tänkte att va fan, de viktiga är ju att bli av med den inte vem som får den"