Don't touch, stay alive är grundinställning när det gäller oxa. Den ser ju ut att ha stått där ett tag så den lär kunna stå där ett tag till, precis som polisen har bedömt.

Ang. färg så kan någon fått för sig att måla om grejerna dessutom som flera påpekar. Inte ovanligt att fd officerare tar hem lite minnesgrejer. Själv har man varit i Jönköping och hämtat granatkartesher som är lite smådryga att veta om de är skarpa eller inte. En gång hade en vänlig själ lämnat in en på polisstationen i centrala stan och då fick vi åka dit och kontrollera så man kunde häva avspärrningarna...

• Gilla
triumph650 och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Och hur vet du att den varit röd från början?
Den kan ha målats om, kanske för att få ut den från militären som prydnad.

Enklaste är låt den vara orörd tills expertis tittar på den och bedömmer vad det är. Den kan nog stå några veckor till om den stått åratal i uthuset....
Bästa lösningen är att ställa den synligt vid tomtgränsen, ta ett kort och skicka till polisen - men vid en tidpunkt när man inte kommer att vara i huset på ett tag, då kommer den nog att försvinna ganska omgående.

Halvpansargranat till 25,4 cm kanon M/85 som bl.a. bestyckade Ellenabbens fort på Aspö? Sannolikt skarpladdad (om kalibern/modellår är korrekta innebär rödmålad granatkropp att det är en halvpansargranat. Den var avsedd mot lättbepansrade mål, oftast örlogsfartyg, och har en kraftig sprängladdning som detonerar efter inträngning i målet).
En ungefärlig längd- eller diameteruppgift skulle underlätta identifieringen avsevärt!

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
R Rafael Vilén skrev:
Halvpansargranat till 25,4 cm kanon M/85 som bl.a. bestyckade Ellenabbens fort på Aspö? Sannolikt skarpladdad (om kalibern/modellår är korrekta innebär rödmålad granatkropp att det är en halvpansargranat. Den var avsedd mot lättbepansrade mål, oftast örlogsfartyg, och har en kraftig sprängladdning som detonerar efter inträngning i målet).
En ungefärlig längd- eller diameteruppgift skulle underlätta identifieringen avsevärt!
Jag använder Gunnebo-stängslet till vänster som referens och bedömer diametern till 10cm och höjden 28cm.

Stickan

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag använder Gunnebo-stängslet till vänster som referens och bedömer diametern till 10cm och höjden 28cm.

Stickan
Bra spaning! I så fall en betydligt klenare kaliber. Avvaktar TS mätning.

R Rafael Vilén skrev:
Jag är bortrest men kan ta fler bilder när jag kommer hem på torsdag.

Stickan56
R Rafael Vilén skrev:
Bra spaning! I så fall en betydligt klenare kaliber. Avvaktar TS mätning.
Utan spaning ingen aning! :rofl:

Stickan

• Gilla
Ror-mok
  • Laddar…
Smisksågen Smisksågen skrev:
Jag är bortrest men kan ta fler bilder när jag kommer hem på torsdag.
Intressantast är diametern/längden.

R Rafael Vilén skrev:
Och om den låter ihålig om man knackar på den med en hammare. :D

• Haha
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Hälften av råden i den här tråden skulle ge TS dagsböter.
Den andra hälften skulle ta livet av honom.

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 16 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
G gbgustaf skrev:
Hälften av råden i den här tråden skulle ge TS dagsböter.
Den andra hälften skulle ta livet av honom.
Visste inte att man får dagsböter eller dör om man ringer 114 14.:surprised:

• Gilla
dirge1 och 3 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Visste inte att man får dagsböter eller dör om man ringer 114 14.:surprised:
OK, det är kanske 5% goda råd :)

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
R Rafael Vilén skrev:
Vi talar fortfarande om granaten va? :rofl:

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
Stickan56
S Strontus skrev:
Vi talar fortfarande om granaten va? :rofl:
Eller järnklumpen som vill se ut som en granat,
Det är väl mera regel än undantag att dessa trådar spårar ur och till slut lever dom ett eget liv.:D
Här är mitt bidrag till det.:cool:

Stickan

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Det brukar inte vara så svårt att få fart på polisen bara man säger rätt saker!
"Förlåt att jag ringer igen. Jag hade frågat på internet om någon visste vad det var och vad jag skulle göra med den. De flesta svarade ring polisen men fick meddelande nu av en kille som sa att han bjuder 10000kr för den och kunde hämta den idag. Jag tänkte att va fan, de viktiga är ju att bli av med den inte vem som får den"

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Turbo_Tail och 20 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.