Fulkemisten
Smisksågen Smisksågen skrev:
snubbeltråd som man fäster i minor
Pentylstubin. Hela tråden i sig är en "mina". De brukar vara fårordiga och ganska svävande som jag inte sa men antydde.

Stickan56
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Pentylstubin. Hela tråden i sig är en "mina". De brukar vara fårordiga och ganska svävande som jag inte sa men antydde.
Sätter du likhetstecken mellan snubbeltråd och pentylstubin?

Stickan

• Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Stickan56 Stickan56 skrev:
Sätter du likhetstecken mellan snubbeltråd och pentylstubin?

Stickan
Nä. Egentligen inte. Det sa jag inte heller. Jag gissar okvalificerat. Som alla gör på internetforum. Särskilt i trådar som innefattar ordet bomb.

• Gilla
  • Haha
Donn och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men vad i he---...

VAR DE SKARPA?! :rofl:
Snubbeltråden var nog skarp.

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Stickan56
B Bengt Numelin skrev:
Snubbeltråden var nog skarp.
Troligen svensk ståltråd till exempelvis larmmina 1.

images

Stickan

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Ja, snubbeltråd och stubin är onekligen olika saker. Själv minns jag inte vad det var för tråd man faktiskt använde när man lärde sig försåtsminera i lumpen på 1900-talet, men att den skulle vara något som bombgruppen tog med sig förvånar. De behövde kanske fylla på förråden.

tommib
Grönmålad ståltråd till larmminorna om jag minns rätt. Det var dock länge sen, om än inte riktigt 1900-talet...

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Det finns fler typer av minor som riggas med snubbeltråd. Truppmina 12, till exempel. Numera så vitt jag vet omdöpt till försvarsladdning eller något sådant då Sverige inte längre ska använda personminor. Sedan går det ju alldeles utmärkt att bygga trådutlösta minor av nästan allt som går att spränga bara man har tillgång till slagtändare eller liknande. Gamla artillerigranater som TS hittat blir till exempel en utmärkt, om än lite grov, splittermina. Om de nu var skarpa.

Den gröna, plastade ståltråden som ligger packad med alla sidoverkande minor är i och för sig inte så mycket att yvas över att man hittar i förrådet. Främst fordonsminorna 13 och 14 utlöses ofta med dragsnöre eller eltändning istället för att kunna välja vilket fordon som slås ut. Då blir ståltråden från satsen till övers. Och den är ju bara en vanlig ståltråd.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fulkemisten
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
men att den skulle vara något som bombgruppen tog med sig förvånar
Det är därför jag killgissar på pentylstubin. Samt killgissar på att de kallade densamma för "snubbeltråd".

• Haha
  • Wow
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Det är därför jag killgissar på pentylstubin. Samt killgissar på att de kallade densamma för "snubbeltråd".
Fast han sa inte att de tog den med sig.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nähä. Nänä. Vi får väl se då. Skulle ändå vara försiktig med att gräva i morotslandet. Men det är jag ju inte först med att säga.

Nähä. Nänä. Vi får väl se då. Skulle ändå vara försiktig med att gräva i morotslandet. Men det är jag ju inte först med att säga.
Beror väl på vad han väljer att gräva med… En spade eller en 4100XPC… :crysmile:

Nyfniken Nyfniken skrev:
Men vad i he---...

VAR DE SKARPA?! :rofl:
Toppen ser ju ganska skarp ut :p

TRJBerg TRJBerg skrev:
Det har du ju rätt i! Jag ställer mig i skamvrån bland de andra icke läskunniga.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Det här är en av de mest underhållande trådarna på byggahus. Det är inte bara roligt men också spännande.

"Vänta, det är mer!"

• Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.