Tagit över ett hus från 1965 och håller som bäst på att mäta ev radonnivåer. Vissa innerväggar är lättbetong och jag oroar mig förstås om det är den farliga sorten. Någon som känner igen detta, ser ingen blå nyans men ingen expert…

Hål i innervägg av lättbetong, två rör går genom väggen. Ingen blå nyans synlig, bild av oro för möjlig radonrisk i hus från 1965.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en lättbetongvägg från ett hus byggt 1965, utan synlig blå nyans, diskuteras för eventuell radonrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Kan ju säga att betongfärgen på dina två bilder är väldigt olika så det är nog bara du som kan avgöra om det är blågrått eller inte.

BirgitS BirgitS skrev:
Kan ju säga att betongfärgen på dina två bilder är väldigt olika så det är nog bara du som kan avgöra om det är blågrått eller inte.
Tog andra foto så nära som möjligt så det blev ljusare av ngn anledning. För mig är set grått, ev lite brunt i det, men inget blått, så om det är blåheten som är avgörande för om det finns radon i det så känner jag mig lite lugnare. Ngn sa till mig att alternativet till blåbetong på den tiden var väldigt ljus i färgen så det var därför jag blev orolig 😅

Det ser inte ut som blåbetong.

🙏🏻

Precis under färgen är det putsbruk, innanför putsen skulle det kunna vara blåbetong.
Borrhålen ser väldigt släta ut å det blir det i bl.a. blåbetong.

Knacka bort lite puts mellan rören å ta en närbild.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.