Har precis flyttat in i en ny lägenhet och började titta runt i badrummet. Jag undrar om rören är korrekt gjorda, eftersom jag tycker det ser väldigt tveksamt ut. Är det någon som kan säga om det här är ok eller ej?
Tack på förhand!
Bifogar bilder nedan på avlopp till handfat och hur toaletten är fäst vid väggen
Tack på förhand!
Bifogar bilder nedan på avlopp till handfat och hur toaletten är fäst vid väggen
Det ser ju ut att vara ett äldre badrum, är det sent 90-tal eller tidigt 00-tal?
Det ska sitta en manschett inkletad i tätskiktsguck (det grå gegget) en bit upp på röret, det ser det ju ut som att det också gör:
Det ska sitta en manschett inkletad i tätskiktsguck (det grå gegget) en bit upp på röret, det ser det ju ut som att det också gör:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för ett så snabbt svar! Ja, du har rätt! Badrummet är gjort ca 2008! Ok, så antar att jag får acceptera detta hahClaes Sörmland skrev:
OK senare än vad jag trodde. Här hittar du de äldre branschreglerna:S Spirs skrev:
https://www.bkr.se/fakta/tidigare-regler/
Det var det 2007 år regler som gällde när badrummet renoverades.
Det här blev intressant. Vad ska du reklamera och vad ska du ange för skäl med tanke på din undersökningsplikt du hade vid köpet? Eller står det i prospektet att badrummet är byggt enligt för tiden gällande branschregler? Det råkar inte vara så att detta är resultatet efter ett stammbyte?S Spirs skrev:
Claes Sörmland skrev:
Vad är det för fel på avloppet till handfatet ?
Ser inte heller något fel på bilden. Om det ofta kommer ytvatten nära röret efter dusch och man är orolig kan man silikonera runt röret så att ytvattnet inte rinner ner till till tätskiktet precis vid röret.Claes Sörmland skrev:
Borde rimligen vara ett väl utfört arbete med tanke på ålder och att inget har hänt än. Då förutsätter jag såklart att någon bott i Lgh och använt duschen regelbundet. Med tanke på utseendet så är min gissning att detta är resultatet efter ett stammbyte eller att huset är byggt 2008
Ja det är byggt efter ett stambyte!Krille-72 skrev:
Ser inte heller något fel på bilden. Om det ofta kommer ytvatten nära röret efter dusch och man är orolig kan man silikonera runt röret så att ytvattnet inte rinner ner till till tätskiktet precis vid röret.
Borde rimligen vara ett väl utfört arbete med tanke på ålder och att inget har hänt än. Då förutsätter jag såklart att någon bott i Lgh och använt duschen regelbundet. Med tanke på utseendet så är min gissning att detta är resultatet efter ett stammbyte eller att huset är byggt 2008
Krille-72 skrev:
Ser inte heller något fel på bilden. Om det ofta kommer ytvatten nära röret efter dusch och man är orolig kan man silikonera runt röret så att ytvattnet inte rinner ner till till tätskiktet precis vid röret.
Oops då har jag missuppfattat, trodde att det inte var byggt enligt standard för när det byggdes!Claes Sörmland skrev: