11 963 läst ·
35 svar
12k läst
35 svar
Är detta asbest med 100% säkerhet? Eller ska jag skicka på analys?
Ventilationsrör jag skulle vilja korta. Har antagit asbest/eternit. Hus från 1951 (rör original, finns på fler ställen). Vi kommer inte åt det själva så antingen river vår snickare (om prov visar ej asbest) eller så blir det asbestsanerare.
Är det ens någon mening att skicka på analys? dvs fanns såna rör utan asbest?
Eller kan man vara 100% säker på att det är asbest och ringa sanerare direkt?
Är det ens någon mening att skicka på analys? dvs fanns såna rör utan asbest?
Eller kan man vara 100% säker på att det är asbest och ringa sanerare direkt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte säkert att snickaren är certifierad att göra det. Privatpersoner (dvs om ni ändå skulle göra det själva) behöver ingen certifiering, men man ska förstås vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Jag skulle kolla vad det kostar med ett test resp en sanerare. Är testet billigt och saneraren dyr kan det ju vara lönt att testa och se om man slipper saneraren. Är prisskillnaden inte så stor är det ju lika bra att ta in saneraren direkt, för det ser väldigt asbestaktigt ut i mina ögon.
Jag skulle kolla vad det kostar med ett test resp en sanerare. Är testet billigt och saneraren dyr kan det ju vara lönt att testa och se om man slipper saneraren. Är prisskillnaden inte så stor är det ju lika bra att ta in saneraren direkt, för det ser väldigt asbestaktigt ut i mina ögon.
Tack för svar! Nej, snickaren varken vill eller får röra det om det är asbest, i så fall tar vi in asbestsanerare.
Så alternativen är
analys + "rätt" person river (snickare om ej asbest, sanerare om det finns asbest)
eller
direkt med asbestsanerare
Så alternativen är
analys + "rätt" person river (snickare om ej asbest, sanerare om det finns asbest)
eller
direkt med asbestsanerare
Jag skulle säga att det är ett asbest, men för 100% krävs rn analys, kostar från ca 350. Om ni ändå tänkte ta in en saneringsfirma så är 350kr kaffepengar och kan vara värt att hoppas att det inte är asbest.
Ja pengarna är inte problemet egentligen, snarare känner jag starkt för att bara gå direkt på saneraren (tror också att det är asbest). Om "alla" på ByggaHus säger asbest tror jag att jag står över analysen, bara för att hoppa över ett steg.Hammarfall skrev:
Nej, tyvärr inte alls lös, den går upp på vind och sitter fast där.
Alternativet är att riva väggen som vi har tänkt men lämna en bit av väggen kvar upptill och bygga in rör (och el) i en sorts låda i väggens sträckning, då kan man lämna ventilationsröret orört.
Jag är helt ok ur hälsosynpunkt med att hela eller delar blir kvar, vi har dem på fler ställen i huset. Vill bara vara försiktig om vi ska kapa det som vi helst skulle vilja.
Alternativet är att riva väggen som vi har tänkt men lämna en bit av väggen kvar upptill och bygga in rör (och el) i en sorts låda i väggens sträckning, då kan man lämna ventilationsröret orört.
Jag är helt ok ur hälsosynpunkt med att hela eller delar blir kvar, vi har dem på fler ställen i huset. Vill bara vara försiktig om vi ska kapa det som vi helst skulle vilja.
Redigerat:
Precis, det jag menade är att röret förmodligen är skarvat innan böjen som man ser på din andra bild på "baksidan av rummet". Vi hade lika rör och dom var "löstagbara", satt fast med någon typ av klammer och lossnade hela då man skakade lite och drog samtidigt, kan vara värt ett försök.
Aha jag tror jag förstår, ett rör i ett annat rör (eller isolering eller vad man ska kalla det). Och att det yttre kanske inte innehåller asbest?
Det blir att testa ta loss det ikväll och om det går att få loss det inre ska jag nog skicka en bit av det yttre lagret på analys. Antar att även det är i riskzonen?
Jonatan & Biggie, hade ni liknande "ytterrör/lager" som vi har?
Det blir att testa ta loss det ikväll och om det går att få loss det inre ska jag nog skicka en bit av det yttre lagret på analys. Antar att även det är i riskzonen?
Jonatan79 skrev:
Biggie skrev:
Jonatan & Biggie, hade ni liknande "ytterrör/lager" som vi har?