Någon som kan hjälpa mig med hur denna motor ska kopplas?
Tre svarta kablar in, på två av dessa kopplas även bromsen som är 230v.
Då kan man väll inte koppla in trefas?
En nolla måste väll med?
 
  • Motor med öppen kopplingsbox, synliga svarta kablar och kopplingsschema, verktyg och material i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motor med etikett från Mini Motor, Reggio Emilia, Italien, med specifikationer som typ, spänning (230/400 V), och effekt (0,50/0,29 A).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har nog tre faser in. Men motorn verkar vara använd i Norge. Kan du se om motorn är Y- eller D-kopplad?
 
Det syns ju på första bilden att motorn är D-kopplad.
 
A
Japp bromsen verkar drivas med likriktad växelspänning då behövs en nolla
 
Och även koppla om den till Y-drift om du ska köra den här i Sverige
 
A avh67f skrev:
Japp bromsen verkar drivas med likriktad växelspänning då behövs en nolla
Bromsen drives inte med, den släpper när spänningen kommer till den. Vid spänningsbortfall så slår bromsen till. Går då bra att ta ut 1 fas på någon av de svarta 1,2,3 + att en nolla måste med fram. Sitter säker en brytare före kopplingsdosan på bild 1 , som start/stopp sker med.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
L langen65 skrev:
Någon som kan hjälpa mig med hur denna motor ska kopplas?
Tre svarta kablar in, på två av dessa kopplas även bromsen som är 230v.
Då kan man väll inte koppla in trefas?
En nolla måste väll med?
Motorn ska Y-kopplas - du kan sen ansluta bromsen mellan Y-kopplingens mittpunkt och en av faserna
 
haha5810 haha5810 skrev:
Motorn ska Y-kopplas - du kan sen ansluta bromsen mellan Y-kopplingens mittpunkt och en av faserna
Jag har sett den inkopplingen även om det inte är ofta. Men bör man inte först kontrollera att bromsströmmen är mycket lägre än motorströmmen? Motorlindningen drar bara en halv ampere. För mig känns det säkrare att dra fram nollan också.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren!
 
A Avemo skrev:
Jag har sett den inkopplingen även om det inte är ofta. Men bör man inte först kontrollera att bromsströmmen är mycket lägre än motorströmmen? Motorlindningen drar bara en halv ampere. För mig känns det säkrare att dra fram nollan också.
Håller med - behöver troligen separat matning till bromsen eftersom motorströmmen är så låg.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.