undrar över arbetstimmar i lägenhet om det kan vara rimligt, spackel av väggar samt målning av väggar och golvläggning (träparkett) i kök, hall och sovrum. Tapetsering av två fondväggar,

rivning av del av väggar(ej bärande) 245x100, 245x150, 245x150 och uppbyggnad av vägg 245x150 cm.
borttagning av gamla golv i hall och sovrum, rivning av garderob samt nya skjutdörrar och metallinredning (mycket enkel utan garderobsväggar). Kan det vara rimligt med 142 arbetstimmar , 68000 kr innan rotavdrag.
Hoppas att någon vill svara =)

Det är ju en hel del jobb gjort. Har det varit elektriker och rörmokare inblandade också?

Nu är det svårt att förstå exakt vad dom gjort på din beskrivning så detta är hur jag (som inte är hantverkare) hade uppskattat jobbet.

Bortrivning av två golv och bortforsling 8h
Golvläggning 1 dag/rum x 3 rum =24h
Tapetsering av 2 väggar och målning och spackling av 10 väggar. 3dgr = 24h
Rivning av 3 st väggar och bortforsel av material 16h
Uppbyggnad av regelvägg med gips 8h
Rivning av garderob 2h
Ny (fast) garderob med skjutdörrar och inredning 16h (inkl. bortforsling av material och ditforsling av skjutdörrar)
Lister till 3st rum (golv, tak, fönster dörrar) 3dgr 24h

Grand total:
122h*500SEK=61000SEK

Givet infon, ja det kan vara rimligt. Det kan till och med vara billigt, beroende på omständigheterna ;)
Men det kan också vara i överkant, beroende på omständigheterna.

• Gilla
ljungpiparen och 1 till
  • Laddar…
Barnrikehuset skrev:
Det är ju en hel del jobb gjort. Har det varit elektriker och rörmokare inblandade också?

Nu är det svårt att förstå exakt vad dom gjort på din beskrivning så detta är hur jag (som inte är hantverkare) hade uppskattat jobbet.

Bortrivning av två golv och bortforsling 8h
Golvläggning 1 dag/rum x 3 rum =24h
Tapetsering av 2 väggar och målning och spackling av 10 väggar. 3dgr = 24h
Rivning av 3 st väggar och bortforsel av material 16h
Uppbyggnad av regelvägg med gips 8h
Rivning av garderob 2h
Ny (fast) garderob med skjutdörrar och inredning 16h (inkl. bortforsling av material och ditforsling av skjutdörrar)
Lister till 3st rum (golv, tak, fönster dörrar) 3dgr 24h

Grand total:
122h*500SEK=61000SEK
Då utgår du ifrån att allt material finns på plats från början, inköpt och hemtaget av TS?

tack för era svar, ingen rörmokare men el fanns i väggen, elektrikerns räkning är inte med i dessa 142 timmar, den betala jag separat. Materialets inköp och medfrakt är inräknat i dessa timmar. de har det mesta av materialet i deras lokal.

vad tycker ni om bilden (listen)?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men vänta lite nu, vilka delar på bilden är nyligen gjorda av hantverkare?
Vägg spacklad och målad? Ny eller. Gammal list monterad?

Väggen är spacklad och målad och listen är ny. Så därför känns 142 timmar mycket när man ser resultatet, el vad tycker ni?

Spagna skrev:
Väggen är spacklad och målad och listen är ny. Så därför känns 142 timmar mycket när man ser resultatet, el vad tycker ni?
Nja, den golvsockeln är väl inte ny?
Tycker att det ser rätt ok ut, med tanke på hur lustigt dörrfodret är sågat.

Den golvvlisten är lossad (sen bort med golv och på med nytt) och sen tillbakstryckt skulle jag tro. Spiken verkar inte ens ha spikats in.

Frågan är hur mycket man tjänar på att göra så tidsmässigt, har tagit bort lister i ett rum en gång och det var inte lätt att få ihop allt sen (något kortare tid än att göra nya dock men mycket fulare).

Ett tips är att inte använda färdigmålade nästa gång (tycker det ser ut som såna). Blir mycket snyggare att måla.

Så inte speciellt snyggt men i klass med det gamla (lite risigare bara) på listsidan. Går nog att få snyggt med spikdrivare, spackel, latexfog och sen bättringsmålning med S0502Y-färg. Förslagsvis en liten kvartslist också mellan golv och golvlist.

Vad är lustigt med dörrfodret?

Min tidsuppskattning inkluderade inte så mycket materialhämtning men en del (ingen exakt vetenskap detta).

Men jag bedömer att timmarna inte är helt orimliga iallafall. Hantverkare är DYRT, försöker göra så mycket som möjligt själv nuförtiden (dessutom förstår man varför man tar vissa genvägar, även om det är stor skillnad på hantverkarnas genvägar och ens egna då alla är egoistiska...).

Redigerat:
Precis, det ser för bedrövligt ut. Listen är gammal och ser både spikad och limmad ut. Spiken är säkert gammal och kanske bara inböjd på baksidan. Sticker som sagt ut på framsidan! Ser också slarvigt limmat ut.

Spacklingen ser ju också ut att vara under all kritik, ett hål i spacklet mitt i hörnet. sen ser det ut som tapet som slutar strax innan hörnet från bägge hållern.

Nej, för mig är det där underkänt. Gör om gör rätt säger jag.

OBS: Baserat på den "lilla" info bild och beskrivning ger.

• Gilla
Myber
  • Laddar…
Spagna skrev:
vad tycker ni om bilden (listen)?
Ser ut som att dom misslyckats rejält med att spackla in hörnförstärkningen.
Sockeln är INTE ny.

Hur kan man lämna det sådär?
Skulle skämmas!

Kan man få en bild från längre håll? Ser ut som att golvet ligger emot karmen och inte under, dessutom tycker jag att det ser ut som att metallisten sitter konstigt

Mellanlisten är gammal, den lilla korta ser ny ut, den långa är svårt att säga. Det ser ut som om det sitter en tapet på "mellanväggen" som dom inte har spacklat bort kanterna på, utan det verkar bara vara målat.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer en till bild

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.