M
Får man gå ner i storlek på kabel inom en befintlig grupp?
Exempel på hur jag menar:
2.5 mm² från elcentralen (16A) som matar till uttag i köket och som man sedan drar en 1.5 mm² till köksfläkten.
Eller måste man fortsätta med 2.5 mm² även till köksfläkten?
Se bild
Elektrisk krets som visar 2,5 mm² kabel från automatsäkring till uttag och 1,5 mm² kabel till en köksfläkt.

Bästa svaret

Det korta svaret är att hela installationen ska vara 2,5mm^2 om det är avsiktat 16A.

Det avsevärt längre svaret börja med: Det beror på. Under vissa omständigheter är det okej med 16A på 1,5mm^2. Samtidigt är det inte lämpligt att blanda.

• Gilla
Mekplatsen och 1 till
  • Laddar…
Du har fått ett bra svar av Daniel ovan. Har du 3-fas, gå isåfall ut med en 5G1,5 och säkra den 3x10A.

• Gilla
perolito och 2 till
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Det korta svaret är att hela installationen ska vara 2,5mm^2 om det är avsiktat 16A.
Tack för snabbt och enkelt svar :)

Det finns väl iofs många tillfällen när det är ok också. Väl kyld sträcka t ex. Eller för fast ansluten utrustning med skydd mot överlast i bortre ändan av kabeln.

Normalt för man inte så för att det är mer besvär att analysera situationen än att dra samma dimension av ledare hela vägen.

• Gilla
Mekplatsen och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är inga konstigheter med att gå ned i area så länge som matande säkring fortfarande skyddar ledningen vid kortslutning och överlast.

Uttaget till spisfläkten blir ju dedikerat för just fläkten, men ett uttag är ett uttag så det kräver ändå att 16 A-säkringen skyddar mot både kortslutning och överlast vilket man måste titta närmare på. I praktiken fungerar det endast om ledningen är en utanpåliggande kabel. Om fläkten ansluts fast kommer man dock undan kravet på separat överlastskydd.

Hela lösningen är lite udda och motiveras (hoppas jag) av befintliga ledningar och besvärlig ledningsdragning? I första hand borde det varit separata enfasgrupper 10 A / 1.5 mm², och i andra hand en trefasgrupp och i tredje hand denna lösning.

• Gilla
Mekplatsen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det är inga konstigheter med att gå ned i area så länge som matande säkring fortfarande skyddar ledningen vid kortslutning och överlast.
Behöver det inte märkas upp ordentligt i centralen? Eller kan man förvänta sig att en elektriker undersöker alla ledningar innan beslut om uppsäkring i framtiden (stor risk för framtida misstag tror jag)?

• Gilla
Mekplatsen och 1 till
  • Laddar…
M
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hela lösningen är lite udda och motiveras (hoppas jag) av befintliga ledningar och besvärlig ledningsdragning?
Gammalt hus med få säkringar, så köket (förutom spis & kyl/frys) och halva vardagsrummet går på samma säkring.
Så ville mest se om det räckte med att elektrikern bytte ut till grövre kablar i befintliga rör till de 2 mest använda uttagen och kunde låta resten vara som det är.
Men får nog bli så att han drar utanpåliggande kabel och sätta nya uttag där det behövs i köket.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Behöver det inte märkas upp ordentligt i centralen? Eller kan man förvänta sig att en elektriker undersöker alla ledningar innan beslut om uppsäkring i framtiden (stor risk för framtida misstag tror jag)?
Jo, area brukar alltid ha en egen kolumn på gruppförteckningar. Men man behöver kontrollera förläggningssättet också innan en uppsäkring mm. Så ja, man ska kunna förutsätta att en yrkesperson kontrollerar alla förutsättningar...

Jag rekommenderar inte heller just detta fall, även om ingen någonsin kommer att höja säkringen till 20 A.

• Gilla
Mekplatsen
  • Laddar…
M Mekplatsen skrev:
Gammalt hus med få säkringar, så köket (förutom spis & kyl/frys) och halva vardagsrummet går på samma säkring.
Så ville mest se om det räckte med att elektrikern bytte ut till grövre kablar i befintliga rör till de 2 mest använda uttagen och kunde låta resten vara som det är.
Men får nog bli så att han drar utanpåliggande kabel och sätta nya uttag där det behövs i köket.
Du kan ju diskutera möjligheten med en 3-fasgrupp med elektrikern som jag nämnde i #3. Då får du 3 säkringar i samma rör. Det gäller då att du har 3-fas i centralen.

• Gilla
Mekplatsen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.