Precis som ovan nämnt är frågan om detta anses ok? Å ena sidan är väl minsta godkända area i en fast installation 1,5 mm2, å andra sidan får man gån ner i area vid anslutningskabel/sladd.
På bilden är det en Sonos högtalare som är fastskruvad på väggen. 230 V. Dubbelisolerad. Kom med stickpropp. Då sladden med stickpropp var flera meter lång som klipptes denna av och anslöts i kulodosa med dragavlastning. Är denna installation ok?

• Sonoshögtalare monterad på väggen med sladd ansluten till en kulodosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Enligt vad jag har hört/läst, men osäker på källan, så får man inte ha mindre än 1,5 kvmm i en fast anslutning.

OM vi antar att din installation därmed inte är OK, så kan man ändå konstatera att det är ett rätt vanligt "fusk", även utfört av elektriker.

Eller så är uppgiften bara en skröna.

• Gilla
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle kalla det en anslutningskabel och då är den OK så. Dvs den är inte en del av den fasta installationen.

Den lär i vilket fall inte leda till några större problem.

• Gilla
Willmanh och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Enligt vad jag har hört/läst, men osäker på källan, så får man inte ha mindre än 1,5 kvmm i en fast anslutning.

OM vi antar att din installation därmed inte är OK, så kan man ändå konstatera att det är ett rätt vanligt "fusk", även utfört av elektriker.

Eller så är uppgiften bara en skröna.
Precis. Har ju också hört det med minsta godkänd area på 1,5 mm2. Samtidigt har jag också hört att det är godkänt med 0,75 mm2 om sladden hänger fritt dragavlastad och fungerar som en anslutningskabel…

F Fredrik K80 skrev:
om sladden hänger fritt dragavlastad och fungerar som en anslutningskabel
Det är en annan regel. Du får gå ned en dimmension på en anslutningskabel, som är kort och ligger fritt. men det är alltså typ en kabel till en spis, där man har 2,5 kvmm fram till uttaget, men kabeln till spisen får då vara 1,5 lvmm. En kort väl kyld kabel. Eller enfas spis med 4 kvmm i fasta installationen kan då ha en 2,5 kvmm anslutningskabel.

Kravet på minst 1,5 kvmm i fast installation gäller oavsett vilken ström ledningen är säkrad för. Och jag tror att det är för att ge en tillräckligt mekanisk hållfasthet i anslutningarna.

Men huruvida den regeln då gäller även för en anslutningskabel, det är jag osäker på.

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Det är exakt samma princip som när en lamparmatur ansluts fast i en dosa i taket (förutom att det då oftast saknas dragavlastning...).

Jag ser inga problem med den där inkopplingen.

• Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är exakt samma princip som när en lamparmatur ansluts fast i en dosa i taket (förutom att det då oftast saknas dragavlastning...).

Jag ser inga problem med den där inkopplingen.
Inte riktigt. där har vi en kopplingsplint inne i armaturen, till den ansluts ledningarna från taket, dessa är då normalt på 1,5 kvmm. Sedan har du ett internt kablage inne i armaturen med lampsladd på 0,75.

Men det blir lite hårklyveri.

H hempularen skrev:
Inte riktigt. där har vi en kopplingsplint inne i armaturen, till den ansluts ledningarna från taket, dessa är då normalt på 1,5 kvmm. Sedan har du ett internt kablage inne i armaturen med lampsladd på 0,75.

Men det blir lite hårklyveri.
Hårklyveri sa Bull... Med en plafond som sitter dikt an mot taket stämmer ditt resonemang. Men om det är en hängande lampa då? Vad är armaturens "interna" kablage och vad är en anslutningsledning?

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
A
F Fredrik K80 skrev:
Precis som ovan nämnt är frågan om detta anses ok? Å ena sidan är väl minsta godkända area i en fast installation 1,5 mm2, å andra sidan får man gån ner i area vid anslutningskabel/sladd.
På bilden är det en Sonos högtalare som är fastskruvad på väggen. 230 V. Dubbelisolerad. Kom med stickpropp. Då sladden med stickpropp var flera meter lång som klipptes denna av och anslöts i kulodosa med dragavlastning. Är denna installation ok?
Ok enligt regelverket menar du?
Genom att klippa bort stickkontakten har man inte följt elinstallationsreglerna del 1, att saker ska installeras som det är tänkt och också ändrat utförande på produkten.
F Fredrik K80 skrev:
Precis. Har ju också hört det med minsta godkänd area på 1,5 mm2. Samtidigt har jag också hört att det är godkänt med 0,75 mm2 om sladden hänger fritt dragavlastad och fungerar som en anslutningskabel
Anslutningskabel är ett begrepp som lever kvar men är borttaget och ersatt med flexibel ledning. Saker som man kan behöva flytta ska anslutas med flexibel ledning och som i detta fall när det är en del av produkten som ska anslutas till starkströmsanläggningen.

Minsta ledararea för fasta installationer för kraft och belysning ska vara 1,5. För den flexibla ledningen här är det redan garanterat att fungera av tillverkaren om man beaktar de instruktioner som kan tänkas finnas.
I annat fall får man beräkna belastningsförmågan som vanligt eller gå efter de färdiga tabellerna i handbok 421.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag skulle kalla det en anslutningskabel och då är den OK så. Dvs den är inte en del av den fasta installationen.

Den lär i vilket fall inte leda till några större problem.
Det som inte är anslutet med stickkontakt räknas väl som fast installation.

A avh67f skrev:
Ok enligt regelverket menar du?
Genom att klippa bort stickkontakten har man inte följt elinstallationsreglerna del 1, att saker ska installeras som det är tänkt och också ändrat utförande på produkten.

Anslutningskabel är ett begrepp som lever kvar men är borttaget och ersatt med flexibel ledning. Saker som man kan behöva flytta ska anslutas med flexibel ledning och som i detta fall när det är en del av produkten som ska anslutas till starkströmsanläggningen.

Minsta ledararea för fasta installationer för kraft och belysning ska vara 1,5. För den flexibla ledningen här är det redan garanterat att fungera av tillverkaren om man beaktar de instruktioner som kan tänkas finnas.
I annat fall får man beräkna belastningsförmågan som vanligt eller gå efter de färdiga tabellerna i handbok 421.
Men om kulodosan ersatts av ett vägguttag istället och det sattes en kontakt på den flexibla ledningen. Hade det då varit ok? Och ffa varför är den installationen isf godkänd ?

F Fredrik K80 skrev:
Men om kulodosan ersatts av ett vägguttag istället och det sattes en kontakt på den flexibla ledningen. Hade det då varit ok? Och ffa varför är den installationen isf godkänd ?
Det är som du ser i många av inläggen bara en formalitet som skiljer och det du visar på första bilden är en i all praktisk mening utmärkt installation. Vad man i många fall får fråga sig är istället om det man gör är bra/bättre än instruktioner och försvarbart i teknisk mening. Det är ju egentligen vad formalian försöker åstadkomma generellt men kanske inte alltid heltäckande och med logiska luckor och följande moment 22 om man rider för blint på paragraferna.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
A
Jag tycker också det är en ordentlig, säker och bra installation.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karkka skrev:
Det som inte är anslutet med stickkontakt räknas väl som fast installation.
Den är i det här fallet fast installerad. Men den är inte en del av den fasta installationen. Den fasta installationen "slutar" här vid anslutningsdosan. Att man kallar apparaten fast installerad är i motsats till ansluten med någon form av anslutningsdon.

Så det blir, som du är inne på, lite klyddigt när man använder samma begrepp "fast" till två olika saker här.

• Gilla
karkka och 1 till
  • Laddar…
Det tråkiga är att det krävs en elektriker för att koppla in eller ur den. Hade det suttit en lampa i högtalaren skulle man kunnat nyttja undantaget i reglerna som tillåter byte av fast ansluten ljusarmatur i ett torrt utrymme inomhus...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.