I år har jag för första gången kunnat följa vad vår bergvärmepump egentligen har för sig på dagarna. Inatt var det ca -9 grader som kallast och kompressorn körde utan avbrott från ca midnatt till 11-tiden på förmiddagen. Den drog inte på något eltillskott ännu, den lyckades hålla gradminuterna på -150 och eltillskottet går på vid -400.

Är det vanligt att bergvärme ”bottnar” redan vid -9? Eller är vår värmepump för klen i förhållande till våra förutsättningar? Vi har ett plankhus från 1938-1955 på 125+125 kvm varav källaren är rätt kall (för få element). Värmepumpen är en 8 kW Nibe från 2005.

• Gilla
Biggan7 och 1 till
  • Laddar…
-9 °C låter förhållandevis bra. Gamla on/off värmepumpar kunde inte dimensioneras mycket högre för att inte få för många start/stopp per dygn och kort gångtider. Det var också dyrt att borra och man dimensionerade generellt lägre förr.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
-9 °C låter förhållandevis bra. Gamla on/off värmepumpar kunde inte dimensioneras mycket högre för att inte få för många start/stopp per dygn och kort gångtider. Det var också dyrt att borra och man dimensionerade generellt lägre förr.
Tack! Ja borrhålet är ju bara 140 m. Kan man få ut mer ”kräm” ur en modern inverterpump med samma borra? Värmepumpen är ju 17 år gammal så vi har börjat klura på vad man ska satsa på när den börjar ge upp.

• Gilla
1951sgbgmail.com
  • Laddar…
Svar Ja.;)

• Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Eller kanske nej.

Ditt hål har ju den kapacitet det har och skillnaden mellan en gammal och ny pump (inte nödvändigtvis en inverterpump) blir ju att om man antar att den har en aningens högre verkningsgrad så är det lite mer av effekten som tas ur borrhålet och lite mindre som kommer från elnätet. Det gör dock att belastningen på borrhålet ökar eftersom du tar ut mer energi från detsamma, givet att effekten på gammalt och nytt var lika. Så länge borrhålet kan hantera det energiuttaget är det ju frid och fröjd.

• Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
En värmepump med varvtalsstyrd kompressor drar ner på effekten om borran blir för kall och kan därmed ligga och balansera på gränsen till borrans kapacitet. Resten av energin kommer från elpatronen.
En on/off-pump kör på tills borran är för kallt då den går den över helt på elpatron tills hålet har återhämtat sig några grader och kompressorn drar igång igen.

Över tid blir det ingen markant skillnad, men på marginalen kan inverterpumpen plocka ut lite mer energi ur berget.

• Gilla
hehesdl och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Eller kanske nej.

Ditt hål har ju den kapacitet det har och skillnaden mellan en gammal och ny pump (inte nödvändigtvis en inverterpump) blir ju att om man antar att den har en aningens högre verkningsgrad så är det lite mer av effekten som tas ur borrhålet och lite mindre som kommer från elnätet. Det gör dock att belastningen på borrhålet ökar eftersom du tar ut mer energi från detsamma, givet att effekten på gammalt och nytt var lika. Så länge borrhålet kan hantera det energiuttaget är det ju frid och fröjd.
Mitt svar var på rubrikfrågan utan citat;)
Inget ovanligt att 17 åriga bvp-system går kontinuerligt vid -10 och sedan pytsar in med tillskottsel, lite beroende av var i landet;)
Vårt som är 22 år gör det.

• Gilla
DataJonny och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Mitt svar var på rubrikfrågan utan citat;)
Inget ovanligt att 17 åriga bvp-system går kontinuerligt vid -10 och sedan pytsar in med tillskottsel, lite beroende av var i landet;)
Aha, det var inte helt tydligt för mig några inlägg senare.

• Gilla
Curre99
  • Laddar…
useless useless skrev:
En on/off-pump kör på tills borran är för kallt då den går den över helt på elpatron tills hålet har återhämtat sig några grader och kompressorn drar igång igen.
En gammal pump gör så, men en ny maskin måste väl ändå ha en lite mer avancerad styrning? Det skulle ju vara enkelt att begränsa gångtiden om trenden för kb-in är olämplig. Utan att köra pannan i kaklet menar jag.

Ja, jag är lite för lat för att själv kolla hur nibe gör i de onoffpumpar som fortfarande säljs.

Nej, dom är inte smartare än så. Styrsystemet jagar gradminuter på värmesidan och skyddsfunktionerna stoppar kompressorn när köldbäraren blir för kall.

• Gilla
emilvikstrom och 2 till
  • Laddar…
Brine in sjunker så sakteliga nu, och egentligen inte ens så sakta. Igår förmiddag var den på -2 som lägst, nu är den på -2,4. Intressant att se när den stoppar för att brine är för kallt. Det står kanske till och med i manualen. Brine ut ligger på -5.

Jag slog på -1 i nattsänkning mellan midnatt och 06:00 nu. Vi får se om det gör någon skillnad. Det vore trevligt att slippa eltillskott så länge som möjligt. Fördelen med rörligt månadspris på elen är att man kan försöka optimera för värmepumpens funktion istället för elpriset :)

mrsnhp mrsnhp skrev:
Intressant att se när den stoppar för att brine är för kallt.
Det ställer man in i värmepumpen... Default tror jag är -8? Inställt värde brukar stå inom parentes där du läser av KB-r.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, dom är inte smartare än så. Styrsystemet jagar gradminuter på värmesidan och skyddsfunktionerna stoppar kompressorn när köldbäraren blir för kall.
Jag plöjde igenom installationsmanualen till Nibes mest avancerade onoffpump (F1245 tror jag det var), jag kommer inte till någon annan slutsats än det du skriver tyvärr.

• Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
För Thermia Villa vi har är "Köldbärare min" fabriksinställt till -15 grader och innebär också att den aldrig larmar för låg brinetemp.
Kollade vår pump nu med -9 utomhus enligt pump och den går konstant men klarar enbart producera precis vad som krävs i utgående temp på värmeslingan, ingen tillskottsel ännu denna vintersäsongen. Så från -10 och kallare kommer den att pytsa in tillskottsel.
Sedan 1/12 2021 tills idag har den använt 50 h tillskottsel vilket blir 300 kWh vilket är ett normalt snitt för de dryga 20 åren den snurrat. Idag är brine in -1 och ut flippar mellan -3 till -4. Det sjunker inte mera under säsongen utan de värdena är vad vi har under hela vinterhalvåret.
Så jag tycker det fungerar bra och har då nyttjat 6000 kWh under 20 år för tillskottsel, vilket är helt rimligt och är inte alls orolig för lite tillskottsel utifrån helheten. En liten del av tillskottselen är väl också värmetopp på varmvatten för legionellakörningen, tror den körs en gång/månad.

• Gilla
joakimbrodd och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
För Thermia Villa vi har är "Köldbärare min" fabriksinställt till -15 grader och innebär också att den aldrig larmar för låg brinetemp.
Kollade vår pump nu med -9 utomhus enligt pump och den går konstant men klarar enbart producera precis vad som krävs i utgående temp på värmeslingan, ingen tillskottsel ännu denna vintersäsongen. Så från -10 och kallare kommer den att pytsa in tillskottsel.
Sedan 1/12 2021 tills idag har den använt 50 h tillskottsel vilket blir 300 kWh vilket är ett normalt snitt för de dryga 20 åren den snurrat. Idag är brine in -1 och ut flippar mellan -3 till -4. Det sjunker inte mera under säsongen utan de värdena är vad vi har under hela vinterhalvåret.
Så jag tycker det fungerar bra och har då nyttjat 6000 kWh under 20 år för tillskottsel, vilket är helt rimligt och är inte alls orolig för lite tillskottsel utifrån helheten. En liten del av tillskottselen är väl också värmetopp på varmvatten för legionellakörningen, tror den körs en gång/månad.
Tack! Intressant att höra andras statistik :)

Vi installerade en gateway i oktober så jag har tyvärr inte någon äldre detaljerad statistik än så. Den har dock kört drygt 1800 timmar eltillskott totalt under sin livslängd. Jag tror att elpatronen drar 6 kW, men det är lite otydligt i manualen.

När jag loggade lite manuellt förra vintern gick eltillskottet ca en halvtimme om dagen. Med dagens elpriser blir det flera hundralappar i månaden, så jag slipper gärna det så länge som möjligt. Och jag jagar hellre en enda halvtimmes eltillskott än går och rycker diverse sladdar och skippar utebelysning under en hel månad ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.