3 305 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Är det ngn skilnad på DVD-spelare egentligen?
Sida 1 av 2
Jag menar, de billigaste kostar runt 500 spänn, sedan uppåt är himlen gränsen, men om man bara vill spela av DVDn så gör väl en billig från Classe eller LG jobbet lika bra?
Tänkte vänta till det kommer nya DVDn med digital tuner och HD och köpa ny då, men behöver en DVD-avspelningsmöjlighet tills vidare.
Tänkte vänta till det kommer nya DVDn med digital tuner och HD och köpa ny då, men behöver en DVD-avspelningsmöjlighet tills vidare.
Om du "bara vill spela av DVDn" så fungerar en billig alldeles utmärkt till en vanlig TV. Se bara till att den har de utgångar du behöver, men de flesta billigare är fullsmetade med utgångar.AndersG skrev:
Om man går upp i pris lite så får man ofta lite bättre både bild och ljud, men har man inte kringutrustning i den skolan så är det ingen större skillnad, har du däremot en fin projekt/LCD/Plasma är skillnaden i bild ganska stor och även i ljud, men allt beror på kringutrustningen om man kan ta nytta av den bättre signalen.
/M
Man kan nog se skillanden som en kurva som planar ut kraftigt ju högre upp i pris du kommer.
dvs,, tar du 1 givet fabrikat, går upp från t.ex 1000 till 2000 så är det påtaglig skillnad,, och så i flera steg uppått,, när du passerat t.ex 10.000:- då är varje dubblering av pengar helt plötsligt mycket mindre;
dvs,, vid mindre pengar kanske +100% i pengar ger +40% i prestandaökning,
Går du från t.ex 20.000:- i pengar till 50.000:- då kanske skillnaden är +5%...,,
Gäller det mesta inom HiFi, det "tråkiga" med just DVD's är att det är en ung teknik vilket gör att en ny spelare för 5.000:- idag är bättre än t.ex en 3år gammal för 20.000:-
"Hurmon" är; tar man t.ex en DVD som
Onkyo-DvSP1000e,, då kostar nog bara powersuppliet i den lika mycket som en 3-4 vanliga budget DVD spelare
dvs,, tar du 1 givet fabrikat, går upp från t.ex 1000 till 2000 så är det påtaglig skillnad,, och så i flera steg uppått,, när du passerat t.ex 10.000:- då är varje dubblering av pengar helt plötsligt mycket mindre;
dvs,, vid mindre pengar kanske +100% i pengar ger +40% i prestandaökning,
Går du från t.ex 20.000:- i pengar till 50.000:- då kanske skillnaden är +5%...,,
Gäller det mesta inom HiFi, det "tråkiga" med just DVD's är att det är en ung teknik vilket gör att en ny spelare för 5.000:- idag är bättre än t.ex en 3år gammal för 20.000:-
"Hurmon" är; tar man t.ex en DVD som
Onkyo-DvSP1000e,, då kostar nog bara powersuppliet i den lika mycket som en 3-4 vanliga budget DVD spelare
Åsså kanske jag skulle nämna att vår TV är en 25 år gammal Finlux OBC 
Pointen är att jag som tonåring tillbringade många somrar med att laga TVn så jag kan fixa ev fel själv
(Vi kör dock ut ljudet via stereon om det är program där det är motiverat)
Pointen är att jag som tonåring tillbringade många somrar med att laga TVn så jag kan fixa ev fel själv
(Vi kör dock ut ljudet via stereon om det är program där det är motiverat)
Kontrollera att du har ingång på den TVn som kan ta emot det som kommer ut ur DVDn, både bild och ljud, dock skickar du ju säkerligen ljuden via din stereo då du ser på en DVD film.
Men det låter inte som att du är en HiFi avgudare så jag tror att en spelare under 1000kr kommer uppfylla dina krav mer än väl på bild o ljudkvalité med de preferenserna.
Precis som Emerson sa så blir skillnaderna mindre och mindre ju högre upp i Hifi Världen man kommer, är man uppe på och äger DVD spelare i 5000+ klassen så är det dyrt att få en märkbar förbättring vid uppgradering därifrån. Brukar själv bli förvånad över hur mycket DVDspelare det går att tillverka och sälja för 1000kr, många lägger ju mer än så på kabeln från en bra spelare till bildkällan.
Men det låter inte som att du är en HiFi avgudare så jag tror att en spelare under 1000kr kommer uppfylla dina krav mer än väl på bild o ljudkvalité med de preferenserna.
Precis som Emerson sa så blir skillnaderna mindre och mindre ju högre upp i Hifi Världen man kommer, är man uppe på och äger DVD spelare i 5000+ klassen så är det dyrt att få en märkbar förbättring vid uppgradering därifrån. Brukar själv bli förvånad över hur mycket DVDspelare det går att tillverka och sälja för 1000kr, många lägger ju mer än så på kabeln från en bra spelare till bildkällan.
Har man inte haft en dvd förut så är det ju bara att köpa en billig som klarar så många format som möjligt och som fått schyssta recensioner på ex. Pricerunner.
Jag menar, vet man inget annat så ger det bra vägledning och du får iallafall garanterat bättre bild än du är van med från en gammal VHS video.
En femhundring kan de flesta avvara och då får du en dvd som klarar många format.
Jag menar, vet man inget annat så ger det bra vägledning och du får iallafall garanterat bättre bild än du är van med från en gammal VHS video.
En femhundring kan de flesta avvara och då får du en dvd som klarar många format.
Visst är det skillnad mellan DVD spelare för 500- 3500-5500-10500 kronor. Det är bara det att man måste ha kringutrustning som matchar för att märka den.
Har man en högpresternade videoprojektor som projjecerar bilden 2-2,5 meter i bredd (ung 100-120 tum) på en bra fimnduk så MÄRKS skillnaden... Men den är inte lika uppenbar på en standard 29 tum budget TV.
Har man en högpresternade videoprojektor som projjecerar bilden 2-2,5 meter i bredd (ung 100-120 tum) på en bra fimnduk så MÄRKS skillnaden... Men den är inte lika uppenbar på en standard 29 tum budget TV.
En nackdel med de billiga spelarna är att de i 9 fall av 10 har endast ett scartuttag plus att de kan vara dåliga på att läsa skivor. Jag har varit med om att min billiga (700 kr) DVD inte har kunnat läsa helt nya dvd-skivor, medan det inte har varit några som helst problem på min lite dyrare (4000 kr).
// Lidman
// Lidman
OK. Har noterat liknande spridning på helt vanliga CDn, mera beroende på fabrikat än pris.
Lånade förresten upp ett antal ex av Råd&Rön och läste deras tester. Alla de burkar de testade höll ungefär samma kvalitet - det som skilde mest var handhavandet.
Lutar väl åt en LG för 99 euro eller något jag hittar då jag far och shoppar i Sverige nästa vecka
Lånade förresten upp ett antal ex av Råd&Rön och läste deras tester. Alla de burkar de testade höll ungefär samma kvalitet - det som skilde mest var handhavandet.
Lutar väl åt en LG för 99 euro eller något jag hittar då jag far och shoppar i Sverige nästa vecka
Undertecknad är "sån" dåre som lägger för mycket pengar inom hembio/hifi för de sista procenten..
Om det finns andra som är nyfikna på exakt "VAD" som går att se som skillnad mellan spelare så finns en riktigt bra site som genomför riktigt avancerade tester.
Helt klart kul läsning;
( OBS;; riktigt mycket teknik-nörd varning..!!)
Gå in på;
http://www.hometheaterhifi.com/cgi-bin/shootout.cgi
välj t.ex DVD spelare, samt om så önskas, max-pris i USD
Om det finns andra som är nyfikna på exakt "VAD" som går att se som skillnad mellan spelare så finns en riktigt bra site som genomför riktigt avancerade tester.
Helt klart kul läsning;
( OBS;; riktigt mycket teknik-nörd varning..!!)
Gå in på;
http://www.hometheaterhifi.com/cgi-bin/shootout.cgi
välj t.ex DVD spelare, samt om så önskas, max-pris i USD
Köpte en billig Dansk apparat i somras på COOP eller Power för 400 spänn för att ha på landet, funkar klockrent att spela DVD-R och SVCD på !
Tycker själv inte att skillnaden är direkt markant mot den dyrare spelaren jag ha hemma bildmässigt.
Tycker själv inte att skillnaden är direkt markant mot den dyrare spelaren jag ha hemma bildmässigt.
En sak att beakta är ljudnivån på själva spelaren. I vår nuvarande billiga Thomson orsakar en del skivor (inte alla) ett otroligt irriterande vinande ljud när de roterar i spelaren. Vår förra spelare (Philips som kostade 4 ggr så mycket som den nuvarande) så hördes inga sådana ljud ö.h.t. Så detta med störande ljud är en prisfråga, misstänker jag.